مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تاکید کرد:

ضرورت احیا حکمرانی مساجد به عنوان ظرفیت تمدنی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: از نگاه ما مداحان، بانوان، نوجوانان و... مبلغ هستند و بزرگ‌ترین ظرفیت ما برای تحقق این جریان به شمار می‌آیند، عنوان کرد: در بخش مساجد، مسأله احیای کارکرد آنها در دستور کار قرار گرفته تا مجدد بتوانیم مسجد و حکمرانی مسجد را به عنوان یک ظرفیت تمدنی در هر محله فعال کنیم.

ضرورت احیا حکمرانی مساجد به عنوان ظرفیت تمدنی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا غلامی‌روشن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز هفتمین سال مدیریت حجت‌الاسلام قمی در سازمان تبلیغات اسلامی و دوره جدید این نهاد است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به حجت‌الاسلام قمی دو کلان رسالت را محول کردند که شامل تبیین و عرضه فرهنگ و فکر و دیگری مقابله هوشمندانه با هجمه‌های دشمن علیه دین، انقلاب و کشور است.
وی با اشاره به اینکه در نگاه جدید سازمان باید گفت که انجام این دو رسالت محول شده کار بسیار بزرگی است، گفت: امروز جنگ رسانه‌ای و شناختی دشمن ناجوانمردانه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با این توضیح که رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی کشور برای مقابله با هجمه دشمنان مردمی‌سازی این جریان است، مطرح کرد: امروز نگاه ما این است که مبلغ اعزامی ما جریان تحول را ابلاغ می‌کند و بعد از آن تک‌تک مخاطبان این مبلغ باید خود مبلغ باشند.
وی ادامه داد: از نگاه ما مداحان، بانوان، نوجوانان و... مبلغ هستند و بزرگ‌ترین ظرفیت ما برای تحقق این جریان به شمار می‌آیند، عنوان کرد: در بخش مساجد، مسأله احیای کارکرد آنها در دستور کار قرار گرفته تا مجدد بتوانیم مسجد و حکمرانی مسجد را به عنوان یک ظرفیت تمدنی در هر محله فعال کنیم.
غلامی‌روشن درباره برنامه‌های سازمان تبلیغات برای بانوان نیز اضافه کرد: در دوره جدید سازمان تبلیغات بانوان مورد توجه ویژه قرار گرفته و اقدامات بسیاری حول برنامه‌ها شکل گرفت که می‌توان به برنامه‌هایی مانند هیأت‌های نوجوانان، هیأت‌های ویژه بانوان و نهضت بانوان اشاره کرد.
وی بیان کرد: در استان همدان در مجموع 300 هیأت بانوان و 170 هیأت ویژه نوجوانان داریم همچنین بنیاد ملی نوجوانان شکل گرفته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان عنوان کرد: در بخش نشاط اجتماعی نیز با رویکرد فعلی نشاط اجتماعی به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی در دستور کار سازمان بوده و در همین راستا نیز جشن‌های غدیر و نیمه شعبان تبدیل به رویکرد اجتماعی و مردمی شد تا نشاط به جامعه آورده شود.
وی توجه به قرآن را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: در این راستا نیز برنامه محفل، محفل امام حسنی‌ها، زندگی با آیه‌ها در ماه رمضان و اربعین اجرا می‌شود.
غلامی با اشاره به تأثیرگذاری اقداماتی مانند دیوارنگاره‌های میدان فلسطین و ولی‌عصر(عج) به عنوان یک رسانه در درون و بیرون از کشور مطرح کرد: پویش مردمی حریفت منم که با مشارکت 15 میلیون ایرانی و با هدف مقابله با اسرائیل و همراهی با مردم غزه شکل گرفت نیز از همین جنس است.
وی در ادامه سخنان خود به اربعین پرداخت و توضیح داد: مسأله امروز و اساسی ما اربعین است؛ چراکه معتقدیم اربعین نه یک سفر که یک نهضت و حرکت جمعی است که طی آن اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا(ع) به لبیک ایشان پاسخ می‌دهند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با این توضیح که در اربعین امسال آیه «تعاونوا علی‌البر والتقوا»‌ را شعار محوری قرار داده‌ایم؛ چراکه اربعین چرخه خیر است و در مقابل چرخه سود دنیای غرب قرار دارد، اضافه کرد: استان همدان یکی از استان‌های پیشران در اربعین بوده و هست و با ظرفیتی که دارد زائرانی که از 18 استان از همدان عبور می‌کنند را پوشش داده و به آنها خدمت‌رسانی می‌کند.
وی همچنین از راه‌اندازی پویش نذر خدمت برای پیوستن افراد به جریان عظیم اربعین و ارائه خدمت توسط آنها خبر داد و افزود: علاوه بر این اجتماع بزرگ عزاداران اربعین حسینی در روز اربعین ساعت 10-12 در سراسر استان و در همدان نیز در میدان امام(ره) برگزار می‌شود.
غلامی بار دیگر به مسأله مهم هفته جهانی مساجد پرداخت و گفت: باید توجه به مساجد به عنوان پایگاه توحید را از سر بگیریم؛ چراکه اگر بخواهیم بین دنیا و عقبا پیوندی برقرار کنیم جایگاهش مسجد است.
وی با این توضیح که مسجد برای اداره امور است اما برخی موازی‌کاری‌ها سبب شد مسجد رنگ و بوی خود را از دست بدهد، اضافه کرد: مدتی است قرارگاه ملی مسجد شکل گرفته است و در این قرارگاه نیز سازمان تبلیغات وظیفه‌اش تولید دانش و توانمندسازی مسجد است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همچنین به مسأله لزوم توجه به ادبیات و شعر پرداخت و گفت: یکی از برجستگی‌های استان ما بحث شعر است و از آنجایی که 27 شهریور روز شهریار، شعر و ادب پارسی است با هماهنگی دستگاه‌ها شب شعر را برگزار خواهیم کرد.
وی درباره دیگر برنامه‌های سازمان با این توضیح که در کل کشور سرانه فرهنگ 2 درصد از کل بودجه کشور است که همین هم به چند دستگاه تعلق دارد، مطرح کرد: برخلاف تصورات جامعه بودجه فرهنگی اصلاً زیاد نیست.
وی بار دیگر رویکرد سازمان تبلیغات در برنامه را مردمی‌سازی آنها معرفی کرد و ادامه داد: برنامه‌های بسیاری مانند محفل، جشن غدیر و... در کشور انجام می‌شود اما از آنجایی که سازمان تبلیغات نمی‌خواهد نامی از خود ببرد مردم نمی‌دانند که این کارها و برنامه‌ها توسط سازمان انجام می‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تشریح اقدامات انجام شده گفت: هجمه‌ای که دشمن وارد کرده است بیش از کاری است که انجام می‌دهیم.

1403/06/15