بنیاد هدایت | در گفتگو با حجت الاسلام نیما کریمی مطرح شد؛

عملیات محله اربعینی؛ گامی بلند در مسیر جهاد تبیین

مسئول دفتر شبکه راهیاری بنیاد هدایت گفت: عملیات محله اربعینی با هدف جهاد تبیین به مرحله اجرا درآمده است.

عملیات محله اربعینی؛ گامی بلند در مسیر جهاد تبیین

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام نیما کریمی اظهار کرد: این برنامه دو منظوره، ابتدا با شناسایی و طبقه‌بندی مساجد کشور بر اساس سند ملی مسجد، به تشکیل یک اطلس جامع از مساجد ایران می‌پردازد، سپس با برگزاری نشست‌های نیم‌روزه با حضور امامان جماعت و کنشگران مسجدی، به گفتمان پیشرفت و مقاومت می‌پردازد.
وی افزود: بنیاد هدایت، با هدف ارتقاء آگاهی و توانمندی‌های فرهنگی در سطح محلات شهرستان‌های کشور، برنامه‌های ویژه‌ای را برای اربعین حسینی امسال طراحی کرده است، این عملیات با عنوان «عملیات محله اربعینی» و با رویکرد «جهاد تبیین»، به دنبال تبیین عمیق‌تر مفاهیم عاشورا و اربعین و تقویت توانمندی‌های محلی است.

مسئول دفتر شبکه راهیاری بنیاد هدایت ادامه داد: عملیات محله اربعینی ابتکاری است که با هدف تقویت روحیه جمعی، انسجام اجتماعی و ترویج فرهنگ حسینی در سطح محلات شهر‌های مختلف اجرایی شده است. این عملیات با تمرکز بر مساجد و امام جماعات به دنبال آن است تا از ظرفیت‌های مردمی برای گسترش فرهنگ اربعین استفاده کند. شبکه راهیاری بنیاد هدایت با حضور در ۴۸۴ شهرستان و برگزاری ۶۰۰ نشست نیم‌روزه توانمندسازی، در تلاش است تا به‌طور مؤثر به تبیین مفاهیم و اصول عاشورا و اربعین بپردازد و هم‌زمان توانمندی‌های فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی در سطح محلات و شهرستان‌ها را تقویت کند.

* تشکیل اطلس جامع مساجد و گفتمان مقاومت در ۴۸۴ شهرستان کشور
حجت الاسلام کریمی در باره عملیات محله اربعینی گفت: عملیات محله اربعینی برنامه‌ای دو منظوره است که دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. نخستین هدف آن مرتبط با نقشه توانمند سازی امامان محلات و کنشگران مسجدی است. در این بخش، مدیران شهرستان‌ها با همه اقداماتی که در طراحی نقشه توانمند سازی امامان محلات و کنشگران مسجدی پیش‌بینی شده است، آشنا و توجیه می‌شوند. سپس همه مساجد کشور شناسایی و طبقه‌بندی می‌شوند؛ به این صورت که اطلاعات مساجد هر شهرستان به‌روز شده و در صورت نیاز، اطلاعات جدیدی به آنها افزوده می‌شود.
وی افزود: این مساجد بر اساس معیار‌هایی مانند امام، عِده و عُده، به مساجد الگو، شاخص، پویا و دایر طبقه‌بندی می‌شوند. هدف نهایی این عملیات تشکیل اطلسی جامع از مساجد ایران است. این عملیات نیم‌روزه با همکاری مدیران شهرستان‌ها انجام می‌شود.

مسئول دفتر شبکه راهیاری بنیاد هدایت اظهار کرد: در ادامه این عملیات، نشستی با موضوع محله اربعینی، پیشرفت و مقاومت برگزار می‌شود. این نشست بر ادبیات مقاومت که ادبیات محوری سازمان تبلیغات است، تمرکز دارد. در این نشست‌های نیم‌روزه، امامان شاخص هر شهرستان و کنشگران مسجدی حضور خواهند داشت. در این جلسات، گفتمان‌هایی درباره مقاومت، پیشرفت، محله پیشرفت و استفاده از فناوری‌های محله اربعینی مطرح می‌شود.

* تبیین پیشرفت و مقاومت در نشست‌های نیم‌روزه
حجت الاسلام کریمی هدف از نشست‌های نیم‌روزه را تبیین مفهوم پیشرفت و مقاومت عنوان کرد و گفت: پس از توضیحات و ارائه‌ها، شرکت‌کنندگان بوم‌هایی تحت عنوان کنشگری جهاد تبیین دریافت می‌کنند. سپس طراحی عملیات‌های جهاد تبیینی متناسب با سطوح کنشگری هر شرکت‌کننده انجام می‌شود تا بتوانند با بهره‌گیری از این مفاهیم، در محله‌ها و مساجد خود فعالیت کنند.
وی تأکید کرد: هدف ما این است که از ۴۸۴ شهرستان در کل کشور، در حدود ۶۰۰ نشست برگزار کنیم و با ۸۰۰۰ امام شاخص دیدار داشته باشیم.

مسئول دفتر شبکه راهیاری بنیاد هدایت با تأکید بر اینکه این پویش اهداف بلندمدت‌تری را دنبال می‌کند، افزود: روند این پویش از ابتدای سال با طرح «عملیات محله پیشرفت» در حوزه جهاد تبیین آغاز شده بود. اکنون هدف این است که گفتمان مقاومت و جهاد تبیین را تکمیل کرده و این مفاهیم را از طریق ارتباط با مساجد شاخص تبیین و منتقل کنیم.
وی گفت: نشست نیم‌روزه‌ای که با مدیران شهرستان‌ها برگزار می‌شود، بخشی از یک برنامه جامع است. هدف این است که برای هر شهرستان و استان یک نقشه توانمندسازی امامان محلات و کنشگران مسجد طراحی کنیم. این کار به دو مرحله تقسیم می‌شود: شناسایی و طبقه‌بندی.

حجت الاسلام کریمی اضافه کرد: تاکنون در حدود ۲۰۰ شهرستان از مجموع ۴۸۴ شهرستان، عملیات محله اربعینی اجرا شده است. این عملیات در ۱۵ روز گذشته انجام شده و در ۱۵ روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

* پویش‌هایی با تمرکز بر محله‌ها
وی گفت: همه فعالیت‌ها در چارچوب پویش «محله اربعینی» و «محله همدل» با تمرکز بر محله‌ها انجام می‌شود. هدف این است که کنشگران مسجدی و امامان به صورت فعال با محله‌ها و ساکنان آنها در ارتباط باشند. در این پویش، فناوری‌های مرتبط با اربعین و ابزار‌های پیشرفت محله برای * ارتقاء وضعیت محله‌ها به کار گرفته می‌شود.
مسئول دفتر شبکه راهیاری بنیاد هدایت با اشاره به نقش شبکه راهیاری در پیشبرد این عملیات گفت: همه این عملیات توسط شبکه راهیاری اجرا می‌شود. این کار به عهده ۸۰ گروه از راهیاران منطقه، راهیاران استانی و تیم‌های راهیاری است که به صورت هماهنگ این فعالیت‌ها را پیش می‌برند.

*گامی نو برای خدمت رسانی به مردم
حجت الاسلام کریمی در رابطه با نتیجه این عملیات برای مردم توضیح داد: عملیات‌هایی که کنشگران مسجدی و امامان محلات طراحی می‌کنند، در خود محله‌ها اجرا می‌شود و هدف آنها ارتباط مستقیم با مردمِ همان محله‌ها است؛ یعنی این فعالیت‌ها به طور ویژه برای خدمت‌رسانی به ساکنان محله‌های خودشان برنامه‌ریزی شده است.
وی در باره آغاز به کار عملیات «محله اربعینی» اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله طراحی و آمادگی برای اقدامات پیش از اربعین هستیم. در این مرحله، مساجد در حال توجیه و آماده‌سازی هستند و فعالیت‌های میدانی هنوز آغاز نشده است. این اقدامات در بازه زمانی ۲۰ روز قبل از اربعین انجام خواهد شد.

*آینده ای روشن برای مساجد با اجرای سند ملی مسجد
مسئول دفتر شبکه راهیاری بنیاد هدایت افزود: یکی از اقدامات شبکه راهیاری، گفتگو درباره تدوین سند ملی مسجد بوده است. 
حجت الاسلام کریمی در اینباره توضیح داد: چند ماه پیش در مشهد ارگان و نهاد‌های موثر در حوزه مسجد جلسه‌ای داشتند تحت عنوان «قرارگاه ملی مسجد» در این جلسه، حوزه توانمندسازی و آموزش امامان محلات کل کشور به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد که مجری این امر در سازمان تبلیغات، بنیاد هدایت و شبکه راهیاری است.
وی در رابطه با وظایف سازمان تبلیغات و بنیاد هدایت در این قرارگاه گفت: آموزش و توانمندسازی مساجد در سطح کشور یکی از وظایف این دو سازمان در قرارگاه ملی مسجد است. در این حوزه تخصصی، هدف از عملیات این است که سند آموزش و توانمندسازی به‌طور جداگانه برای هر استان و شهرستان در محلات مربوطه پیاده‌سازی شود.

* ارتباط مستمر با مساجد، تضمینی برای موفقیت عملیات اربعینی
حجت الاسلام کریمی درباره چگونگی گسترش و بهبود عملیات «محله اربعینی» در سال‌های آینده گفت: برای گسترش و بهبود عملیات محله اربعینی در سال‌های آینده می‌توان بر روی مساجد شاخصی که در این نشست‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند، تمرکز کرد و ارتباط مستمر با این مساجد را حفظ کرد.
وی ادامه داد: بنیاد هدایت، به طور دوره‌ای عملیات‌های جدیدی طراحی خواهد کرد و این مساجد در اجرای این عملیات‌ها نقش فعالی خواهند داشت. اگر این ارتباط ادامه یابد و تجربیات و نکات مثبت امسال به دقت بررسی و ارتقاء یابد، می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده، عملیات‌ها به طور قابل توجهی گسترش و بهبود یابند و شاهد رشد چشمگیری باشیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

1403/05/23