حوزه هنری | در گفتگو با علی بحرینی مطرح شد؛

روایتگر عاشورا

نمایشگاه آثار علی بحرینی، با عنوان «رستاخیز» و با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی، عصر روز دوشنبه، یکم مردادماه، در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه ۳۸ تابلو از آثار بحرینی به نمایش در آمده که صحنه‌های مختلفی از واقعه عاشورا و همچنين زندگانی امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است.

روایتگر عاشورا

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نمایشگاه آثار علی بحرینی، با عنوان «رستاخیز» و با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی، عصر روز دوشنبه، یکم مردادماه، در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه ۳۸ تابلو از آثار بحرینی به نمایش در آمده که صحنه‌های مختلفی از واقعه عاشورا و همچنين زندگانی امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است.

استاد علي بحريني درخصوص ایده اصلی نمایشگاه رستاخیز گفت: حدود 20 سالی هست که کارهای ارزشی و آیینی در برنامه‌های کاری من قرار دارد. اصل این موضوع به دوران کودکی من برمی‌گردد چراکه از همان زمان علاقه داشتم برای اهل‌بیت(ع) کار کنم اما توان لازم را نداشتم. پس از آن با مجموعه‌های غیردینی کار کردم و تمرینی به خودم دادم تا تکنیک خودم را پیدا کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: چند سال پیش که مجموعه «اهل سرخ» را کشیدم که برگرفته از کار عصر عاشورای محمود فرشچیان بود. پس از مجموعه «فصل سرخ» مجموعه دیگری را با نام «مهر و ماه» کار کردم که بخشی از زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) را روایت می‌کرد.

این نقاش آیینی با اشاره به اینکه از پنج سال پیش کار مجموعه «رستاخیز» را شروع کردم، گفت: از آغاز این مجموعه متوجه شدم که ما برای اهل‌بیت(ع) کار هنری چندانی انجام نداده‌ایم. با وجود اینکه چندین سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، کار به خصوصی برای ائمه‌اطهار عليهم‌السلام انجام نشده است. اینطور شد که احساس نیاز کردم تا یک مجموعه برای روایت عاشورا تولید کنم.

علی بحرینی اشاره کرد: به طور کلی 38 اثر در این نمایشگاه وجود دارد که  22 اثر از مجموعه «رستاخیز» و 16 اثر از مجموعه «مهر و ماه» در نمایشگاه موجود است. شايد چند تابلوی دیگر در سال آینده به این مجموعه اضافه شود. برخی از این تابلوها در ابعاد 2متر در 3متر طراحی شده و حمل و نقل این مجموعه سخت است، بقیه تابلوها در ابعاد 1متر در 1متر و نیم اجرا کردیم. بنا داریم که بقیه کارهایی که در آینده به این مجموعه اضافه می‌شوند هم در همین ابعاد باشند.

او درباره نامگذاری مجموعه با عنوان «رستاخیز» گفت: من دنبال یک اسم خاص برای مجموعه بودم که سنگینی واقعه عاشورا را در خودش جا بدهد. از آنجایی که کلمه رستاخیز در شعر محتشم کاشانی پررنگ بود و دیدم با آغاز ماه محرم در دنیای شیعه یک رستاخیز، یک غلغله و جوششی خاص برپا می‌شود، عنوان رستاخیز را برای این مجموعه انتخاب کردم.

این هنرمند و خطاط درباره سبک کارهای این مجموعه گفت: این کارها تلفیقی از رئال و امپرسیونیسم است. این مجموعه چند خصیصه دارد؛ یکی اینکه مرز بین زمین و آسمان در این مجموعه برداشته شده و جزییات حذف شده‌اند و همچنين در این مجموعه هیچ چهره‌ای مشخص نیست نه از اولیا و نه از اشقیا.

نقاش مجموعه رستاخیز تاکید کرد: در این مجموعه به خود موضوع رسیدم و سعی کردم احساس را در کار بگنجانم. در واقع سعی کردم آن احساسی که خودم دارم را با مخاطب به اشتراک بگذارم. برای من خیلی مهم بود که مخاطب بتواند با این کارها ارتباط بگیرد. در این نمایشگاه دیدم که چه هنرمندان و چه مخاطبان عادي که به نوعی ارتباطی با واقعه عاشورا دارند، با آثار تعامل خوبي برقرار مي‌كنند  و از اين جهت خیلی بازخورد خوبی گرفتيم.

علی بحرینی همچنين ابراز اميدواري كرد آثارش در عراق نيز به نمايش گذاشته شود و دراين‌باره گفت: خیلی دوست دارم که یک متولی پیدا شود و آثار این مجموعه را برای نمایش به کشور عراق ببرم اما به دلیل قطع بزرگ آثار، حمل و نقل آنها بسیار سخت است. از طرفی به متولیان فرهنگی پیشنهاد دادیم که آثار را روی فوم‌برد منتشر کنیم تا در استان‌های دیگر به‌صورت چرخشی در معرض دید عموم قرار بگیرد.

او در پایان بیان کرد: آن انتظاری که از نهادهای فرهنگی داشتیم برآورده نشد. فقط حوزه هنری از ما حمایت کرد. کارهایي از این دست می‌طلبد که با حمایت نهادهای برای مردم به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است نمایشگاه «رستاخیز» تا 13 مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران، همه روزه از ساعت 10 تا 19 ( به استثنا روز جمعه 12مرداد از ساعت 14 تا 19) برقرار است.

علی بحرینی متولد اول فروردین 1349 در شهر بردخون استان بوشهر از نقاشان و خطاطان ایرانی است. بحرینی قریب به 30 سال است که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشد و تاکنون ۱۸ نمایشگاه انفرادی در استان بوشهر و حدود ۱۱ نمایشگاه انفرادی در سراسر کشور برپا کرده است. وی همچنین در ۲۵ نمایشگاه گروهی نقاشی حضور داشته است.

مجموعه «ساقی»، «تجلی ظهور»، «مهر و ماه»، «میلاد یاس» و «فصل سرخ» از مجموعه‌ها و نمایشگاه‌های او به حساب مي‌آيند. اين هنرمند صاحب‌نام، يكي از برگزيدگان چهره سال هنر انقلاب در سال 1400 بود كه هرساله ازسوي حوزه هنري انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود. بحريني در ضمن كارمند بازنشسته سازمان تبليغات اسلامي در بوشهر است.

منبع: روزنامه وطن امروز

1403/05/23