حوزه هنری | گزارشی پیرامون تئاتر راحوما؛

زنان دیگر ادیان حماسه‌خوان عاشورا می‌شوند

هم‌زمان با آغاز ماه صفر و عزاداری سیدالشهدا و یاران باوفایشان نمایش «راحوما» به همت حوزه هنری روی صحنه تالار اندیشه رفت.

زنان دیگر ادیان حماسه‌خوان عاشورا می‌شوند

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نمایش عاشورایی «راحوما» اثر تازه گروه هنر مقدس است؛ نمایشی که قرار است داستانی ناشنیده را از وقایع کربلا روایت کند.

«راحوما» روایت سه زن است، سه زن از سه دین مختلف، که در دشتی نزدیک به صحرای کربلا به هم می رسند تا ناخواسته زندگی شان با قیام عاشورا پیوند بخورد.

این نمایش را که مریم شعبانی نوشته و کارگردانی کرده، روایتگر داستانی تاریخی است به استناد منابع معتبری مثل «مصباح الهدی و سفینه النجاه» نوشته آیت‌الله وحید خراسانی، «واقعه کربلا» نوشته علی نظری منفرد، «اشک روان بر امیر کاروان» نوشته شیخ جعفر شوشتری، «انجیل» حضرت عیسی(ع)، «تاریخ تفکر مسیح» نوشته تونی لین، «بررسی تاریخی یهودیت» نوشته ایزیدور اپستاین و «انسان و ادیان» نوشته میشل مالرب.

خلاقیت نویسنده این نمایش و هنرنمایی چهل تن از بازیگران حرفه‌ای گروه «هنر مقدس» ارزش افزوده‌ای برای «راحوما» محسوب می‌شود.

مریم شعبانی نویسنده و کارگردان «راحوما» در توضیح اینکه چرا این موضوع را برای نمایش صحنه‌ای انتخاب کرده است، گفت: الان در دوره‌ای هستیم که ادیان مختلف درگیر موضوع عاشورا شده‌اند و حداقل آشنایی را با این واقعه دارند. از طرفی ما اسناد و مدارک و همچنین روایاتی داریم که کمتر شنیده شده است. خصوصا در دین مسیحت و در کتاب انجیل، مطالبی درباره امام حسین(ع) بیان شده است که کمتر شنیده شده است. از این رو ما دوست داشتیم این مطالب مغفول مانده را در این متن نمایشی بیاوریم و اطلاعات بیشتری را در قالب نمایش و با خلاقیت مضاعف برای مخاطب آماده کنیم.

راحوما هم مثل دیگر کارهای گروه نمایشی «هنر مقدس» پربازیگر است و زنانه؛ اتفاقی که اتفاقا ارزش افزوده و نقطه تفاوت این گروه، با دیگر گروه‌های نمایشی است. راحوما، بیش از چهل بازیگر دارد که همگی با هنرنمایی خاص‌شان، مخاطب را میخکوب می‌کنند.

درست مثل آن چیزی که در جریان نمایش «فاطمه (س)» رقم خورد؛ هشتاد بانوی هنرمند، روی صحنه رفتند و نمایشی متفاوت را به اجرا گذاشتند. نمایشی که هفت فراز از زندگی حضرت صدیقه طاهره را به تصویر کشید و استقبال مخاطبان باعث شد پایش به بغداد هم باز شود تا بانوان عراقی هم به افتخار هنر هنرمندان ایرانی، به احترام بلند شوند.

گروه هنر مقدس نام آشنایی است برای آنها که مخاطب پروپاقرص تئاتر هستند؛ آنها چندسال پیش، نمایشی به نام «علیا مخدره» را روی صحنه بردند تا داستانی از دل تاریخ و کاخ ناصرالدین شاه را بیرون بکشند و با هنرشان عشق بانوان شیعه ایرانی را به سیدالشهدا و عمه سادات، ماندگار کنند.

کارگردان این سه نمایش پرمخاطب افزود:در همه جای جهان، بانوان علاقه‌مند هستند که یک فضای مستقل زنانه‌ای داشته باشند. علی‌الخصوص جوامع اسلامی بیشتر رغبتنشان می‌دهند. به طور کلی این امر نیاز جوامع اسلامی است که بانوان در این فضاها به بروز و ظهور استعدادهایشان برسند. به همین خاطر خواستیم که فضا کاملا زنانه باشد. از دیگر دلایلی که فضای این تئاترها زنانه شد این بود که همه عوامل این نمایش متشکل از بانوان است از نور و صدا و نویسندگی تا بازیگران و تماشاگران. خصوصا اینکه بانوان محجبه دوست دارند یک فضای مخصوصی داشته باشند و اجرای نمایششان را مخصوص بانوان برگزار کنند.

نمایش عاشورایی «راحوما» از ۱۲ تا ۲۶ مردادماه ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی روی صحنه رفت.

منبع: خبرگزاری صبا

1403/05/23