با مشارکت مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان؛

مستند تشابیه بزودی رونمایی میشود

مستند تشابیه به کارگردانی محمود سواری ، روایتی از انس دویست ساله مردم و تاریخ زندگی ساکنان روستای بیت چریم است که در آن اتفاقات دو سده اخیر این منطقه از زبان تعزیه روایت می گردد .

مستند تشابیه بزودی رونمایی میشود

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مستند«تشابیه» با مشارکت مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان بزودی رونمایی میشود.

محمود سواری کارگردان این مستند در گفت و گویی رسانه ای دلایل علاقه خود برای تولید این مستند را شرح داد، وی گفت:خوزستان سرزمینی است که آداب و رسوم مردمش با عشق به اهل بیت عصمت و طهارت کره خورده و در جای جای این استان و در میان مردمش آداب و رسومی دیده می شود که داری قدمتی چند صد ساله است . این استان با تنوع قومیتی بالا دارای آیین های مختلفی است که در مناسبت های مختلف برگزار می شود. 

در میان همه مناسبت های دینی که محملی برای نمایش عشق و ارادت مردم خوزستان به  اهل بیت علیهم السلام محرم خوزستان  است  محرم جایگاه ویژه ای دارد و در هر شهر با آیینی برگزار می شود، آیینی مختص به آن منطقه. جنوب و مرکز خوزستان با سنج و دمام و سینه زنی و شمال خوزستان با طبل و زنجیر زنی.

در این میان خوزستان یکی از کانون ها و مراکز کهن تعزیه خوانی کشور است ، و دارای تعزیه هایی به قدمت چند صد سال می باشد . قدمی ترین تعزیه خوانی میدانی کشور که در بیش از  دویست و سال قدمت دارد ، تعزیه خوانی شهر حر است که اینک سوژه ای برای ساخت یک مستند گردیده است .

مستند تشابیه ، روایتی از انس دویست ساله مردم و تاریخ زندگی ساکنان روستای بیت چریم است که در آن اتفاقات دو سده اخیر این منطقه از زبان تعزیه روایت می گردد .
در این مستند با باز گشت به نقطه آغاز این اتفاق ، کارگردان ، سیر تحولات فرهنگی اجتماعی را به تصویر می کشد و از تاثیر این سنت چند صد ساله بر مردم آن شهر و منطقه سخن می گوید .

مستند تشابیه، قصه ای از قصه های این استان و روایتی کوتاه از سیر تحول و اتفاقات دویست سال گذشته مردم این استان است .

این مستند به کارگردانی محمود سواری بوده و در موسسه فرهنگی هنری مصباح تهیه و تولید شده است .

1403/06/25