26 شهریور | حجت‌الاسلام محمد قمی در اختتامیه نشست شهید دارایی: 

قدرتی بالاتر از مردم برای تحول‌آفرینی اجتماعی وجود ندارد

حجت‌الاسلام محمد قمی در نشست ملی شهید دارایی گفت: باید به این سوال فکر کنیم که فناوری تحول آفرینی پیامبر اکرم برای به میدان آوردن و همراه کردن مردم چه بود. باید به این موضوع فکر کنیم که پیامبر اکرم چه چیزی به اعراب عطا کرد که آنها را از حضیض به اوج تمدن سازی و فرهنگ اسلامی رساند.

قدرتی بالاتر از مردم برای تحول‌آفرینی اجتماعی وجود ندارد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست ملی شهید دارایی با حضور مبلغان و فعالان فرهنگی شهرها و استان‌های سراسر کشور به همت بنیاد هدایت در مشهد مقدس برگزار شد. در این رویداد فعالان و کنشگران فرهنگی که در بستر مسجد نقش آفرینی‌های فرهنگی و اجتماعی در محله‌های خود ایجاد کرده‌اند، بعد از مشاوره با اساتید راهنما، به ارائه روایت‌های خود از موضوع فعالیت گروه خود پرداختند.

در ابتدای آیین اختتامیه بخش اول نشست شهید دارایی، کنشگران زن و مرد که به این مرحله از نشست راه یافته بودند روایت خود از مسئله مورد نظر خود را ارائه کرده و سپس اساتید راهنما به ارائه نقطه نظرات خود درباره روایت پرداخته و کیفیت ارائه نیز در میان مدیران در نشست به رأی گذاشته شد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن عرض تشکر و خداقوت به کنشگران و فعالان عرصه‌های اجتماعی در نظام امام محله که توانسته‌اند با به کارگیری زیرساخت مسجد و نظام امام محله نقش آفرینی‌های جدی و مهمی در عرصه محله‌های خود به وجود آورند به ارائه نکاتی درباره فناوری گفتگو با مردم در سطح محله و اجتماع پرداخت.

حجت‌الاسلام محمد قمی با طرح این سوال که «فناوری تحول‌آفرینی پیامبر اکرم در عرصه اجتماعی چه بود؟» گفت: باید به این سوال فکر کنیم که فناوری تحول آفرینی پیامبر اکرم برای به میدان آوردن و همراه کردن مردم چه بود. باید به این موضوع فکر کنیم که پیامبر اکرم چه چیزی به اعراب عطا کرد که آنها را از حضیض به اوج تمدن سازی و فرهنگ اسلامی رساند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این پرسش ادامه داد: به نظر می‌رسد چیزی که پیامبر اکرم توانست با آن چنین تحول اجتماعی عظیمی پدید آورد این بود که ایشان به مردم شخصیت داد. این تغییر نگرش در هویت و شخصیت بود که توانست زمینه‌ساز تحولات بزرگ اجتماعی در جامعه آن زمان شود.

حجت‌الاسلام محمد قمی ادامه داد: رهبر انقلاب در این باره تاکید دارند که روش اسلامی عبارت است از تبیین. این یعنی ما باید کاری کنیم که حقیقت برای مردم مثل روز روشن شود. مردم باید باور کنند که مشکلات کشور قابل حل است و نباید با مشکلات و معضلات کنار آمد و آنها را پذیرفت. مردم باید باور کنند که مشکلات این کشور به دست خودشان قابل حل است، و در این مسیر باید از این تصور نادرست که همه چیز معطل سرمایه و حمایت حاکمیتی است عبور کنیم و بدانیم هیچ قدرتی بالاتر از قدرت مردم در تحول آفرینی در جامعه وجود ندارد. 

حجت الاسلام قمی خاطرنشان کرد: مسیر تبیین می‌تواند به روشنگری و تغییر تلقی در سطح عمومی اجتماع برسد. باید کاری کنیم که روش تبیین حق و حقیقت برای مردم در سطح محله‌ها و به طور کلان در سطح کشور تغییر یابد و حقیقت مثل روز روشن در برابر دیدگان مردم قرار گیرد. این کاری بود که پیامبر اکرم با آن توانست چنین تغییر اجتماعی و تمدن‌سازی شکوهمندی را به انجام رساند.

گفتنی است حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت، حجت الاسلام تجریشی، حجت‌الاسلام مهدی زاده، محسن دوباشی و... به عنوان مشاوران کنشگران حضور داشتند.

1403/06/26