ضرورت بازگشت نقش حکمرانی جامعه به مسجد

نشست تخصصی مسجد و اداره جامعه

نشست تخصصی مسجد و اداره جامعه با محوریت مسجد و امام محله با حضور حجه الاسلام والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد برگزار شد.

نشست تخصصی مسجد و اداره جامعه

به گزارش روابط عمومی نهضت، حجه الاسلام والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی صبح امروز _چهارشنبه سوم مهر_ در نشست تخصصی مسجد و اداره جامعه که با حضور، طلاب مبلغین، امامان مسجد و محله برگزار شد اظهار کرد: هدف از این نشست تأمل و تفکر در خصوص نقش مسجد در جامعه به عنوان حکومتی کوچک است چرا که نگاه درست به مسجد حکمرانی محلی و سازمان ملل در محله است. 

وی افزود: این نگاه و افرادی که اینگونه نگاهی به مساجد دارند زمینه را برای حل مسائل فراهم کرده و به حل چالش‌های محله ورود می‌کنند. 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه با اشاره به تقسیمات مسجد از نظر شارع مقدس اسلام، به کارکرد اصلی مسجد و اقداماتی که امامان محله می‌تواند انجام دهد اشاره کرد و گفت: مسجد کارکردهایی دارد که نهادهای دیگر نمی‌توانند انجام دهند. 

کشوری خاطرنشان کرد: از جمله مزیت‌های مسجد این است که غیرمتمرکز کار می‌کند، هر چند حوزه ماموریتی مسجد محدود است اما حوزه مدیریتی محدود کار باکیفیت دارد. 

وی با اشاره به تدوین ۹ پیشنهاد کاربری ویژه پیش‌نمازان مساجد گفت؛ اجرای این طرح‌ها و آغاز به کار در پیاده نمودن پیشنهادات، مسجد را از خمودگی فعلی بیرون می‌آورد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تشریح کرد: چهار نوع مسجد داریم، نوع اول مسجد قبیله است که ویژگی آن این است که برای خانواده‌های بزرگ و حل و فصل امور خانواده‌ها کار می‌کند، این نوع مسجد وظیفه برنامه ریزی برای خانواده‌های بزرگ دارد. 

کشوری نوع دوم مسجد را مسجد سوق یا بازار عنوان کرد و گفت: نهادهای برنامه‌ریز در جامعه حواسشان به این نوع مسجد نیست، کنترل بازار با محوریت مسجد انجام می‌شود بازار را نمی‌توان با نهاد دیگری هدایت و راهبری کرد، اکنون وزارت اقتصاد این را نمی‌پذیرد مسجد بازار و امام جماعت آن بسبیر مهم هستند، امام خمینی(ره) امام مسجد و بازار تهران بودند، آیت‌الله شاهرودی نیز امام مسجد بازار بودند. 
وی سومین تقسیم مسجد را مسجد اعظم و مسجد جامع شهر عنوان کرد که جمعیت زیادی در آن جمع می‌شوند، امام جمعه سیاست گذار محل می‌شود و مسائل اصلی مردم را هفته به هفته در قالب استدلال و منطق با مردم تفاهم می‌کند. 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به اینکه مساجد سازمانی دسته چهارم و بالاترین نوع مساجد هستند که باید جای سازمان‌های بین مللی و جهانی را بگیرند اما تاکنون نتوانستند زیرا مدیران درستی نداشتند. 

کشوری تشریح کرد: این مساجد، مسجد اعظم برخی از شهرها هستند که شارع مقدس به آن‌ها وزن داده است تا سیاست‌گذاری جهانی داشته باشند، اگر مدیران آن فهم داشتند می‌توانستند مدیریت و برنامه‌ریزی جهانی را انجام دهند، با ظهور امام زمان کوفه محل حکومت ایشان می‌شود و مدیریت جهانی از آن محل شروع خواهد شد. 
وی مساجد سازمانی را مسجد الحرام، مسجد اقصی و مسجد کوفه عنوان کرد و گفت: تاکنون مسجد الاقصی به دست صهیونیستی هاست که اجازه گفت‌وگو نمی‌دهند و همواره در طول تاریخ این قوم بهانه‌گیر در آن حضور دارند. 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به ۸ مزیت منحصر به فرد مساجد که منجر به تعبیر مسجد به دولت کوچک می‌شوند ادامه داد: یکی از مزیت‌های مسجد وجود مفهوم علم و انتقال علم به انسان و مردم است، در مسجد گزیده و گلچين علوم را مردم دريافت می‌کنند و در ادامه این علم است که برای مردم ذهنیت‌سازی می‌کند و یه تصمیمات جدید در او منجر می‌شود. 

کشوری ادامه داد: یکی از علوم، علم نهفته شده در صلات است، نباید به نماز نگاه ساده داشن، چهار هزار حد و باب معنایی در نماز تعبیه شده است و دعوت مردم به نماز دعوت به چهار هزار مفهوم و باب علمی است. 

وی تأکید کرد: در شرایط حال حاضر جامعه ما امام جماعتی موفق است که به مخاطبین خود علم را ارائه دهد، نماز پرمعناترین مناسک دینی ما است که در مسجد انجام می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به حدود کبار صلات تشریح کرد: طهارت، زمان، قبله، تکبیره الافتتاح، دانش رکوع، دانش سجود، قرائت از اصلی‌ترین کبار نماز هستند که باید علوم هر بخش را به طور کامل امام جماعت آگاه باشد.

کشوری برای بخش طهارت اینگونه تشریح کرد که مسواک زدن مانع عارض شدن مشکلات سیستم گوارشی می‌شود، امام مسجد باید اینگونه مردم را تشویق به عایت بهداشت دهان و دندان کند، نه صرفا بیان این مطلب که مسواک زدن مستحب است، با ارائه اینگونه پیشنهاد و مفهوم در جامعه هزینه‌های درمانی مردم و کشور با یک حکم مستحبی کاهش می‌یابد، علما باید با علم و درایه وارد میدان شوند. 

وی خاطرنشان کرد: نکته علمی دیگر بابت بهداشت دهان و دندان نیز توجه خاصیت سرکه انگور برای استحکام پیدا کردن لثه است تا دندان لق نشود، دندان سالم برای برای جویدن سالم نیاز است و هضم غذا را درست محقق می‌کند، اگر مشکلی برای دندان باشد مشکل هضم و سپس بیماری‌های گوارشی ایجاد می‌شود و لذا حل مشکلات دهان و دندان و مشکلات گوارشی... اینگونه در مسجد جای بحث دارد. 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: زمان و حد وقت دومین مورد است که از نماز الگو گرفته می‌شود و بر اساس حدود نماز سایر امور نیز اجرا می‌شود.
 
کشوری با تأکید بر اینکه همه امور مهم زندگی باید به محوریت امور خمسه انجام شود ادامه داد: خوابیدن را اسلام بر مبنای اوقات خمس قرار داده است، اینکه مابین اذان صبح و طلوع آفتاب نباید خوابید، قبل از اذان ظهر خواب قیلوله سفارش شده است و خواب غروب نیز نهی شده است نمونه‌ای برای تطبیق سایر اعمال است.

1403/07/04