قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه تلویزیونی «آغاز نصرالله» عنوان کرد:

جهاد، وظیفه همگانی در برابر صهیونیسم است

در فقه اسلامی، جهاد و هجرت در کنار هم قرار دارند و به‌عنوان دو ویژگی‌ انسان مومن حساب می‌شود. جهاد در اندیشه رهبر معظم انقلاب بر رکن استوار است.

جهاد، وظیفه همگانی در برابر صهیونیسم است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه تلویزیونی «آغاز نصرالله» شبکه سه سیما، اظهار کرد:

در فقه اسلامی، جهاد و هجرت در کنار هم قرار دارند و به‌عنوان دو ویژگی‌ انسان مومن حساب می‌شود.
جهاد در اندیشه رهبر معظم انقلاب بر رکن استوار است:
۱. باید در مقابل دشمن باشد ( کاری که انسان در مقابلش دشمنی نداشته باشد، جهاد نیست)
۲. در آن سختی وجود داشته باشد و جهد، کوشش و تلاش در آن باشد. (کاری که آسان باشد اساسا جهاد نامیده نمی‌شود.)

پس هر نوع مبارزه، مواجهه و مقابله با دشمنان دین، انسانیت، آزادگی و آرامش بشریت که امروز مهم‌ترین مصداق این دشمن صهیونیست‌های خون‌خوار هستند جهاد به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام حریزاوی عنوان کرد: توسعه معنای جهاد نیز که بارها و بارها در ۴۰ سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر علما صورت گرفته بر همین اساس است.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: بنابراین زمانی که گفته می‌شود هر نوع مبارزه علیه رژیم صهیونیستی جهاد است، یعنی تمامی افراد از هر قشر، صنف و جنس باید در این امر شریک باشند و اگر این اشخاص در هر حوزه‌ای که بتوان دربرابر دشمن ایستادگی کرد ورود پیدا کنند درحال جهاد هستند.
وی تصریح کرد: بالاترین مصداق جهاد این است که انسان با استفاده از شمشیر و اسلحه وارد قتال شود. اما در دوره‌ای که رسانه‌ها به محیطی برای زندگی تبدیل شده‌اند و مردم در زندگی دوم خود در فضای مجازی زیست می‌کنند، اگر افراد بتوانند در این فضا نیز مقابله‌ای با دشمن داشته و در این مسیر تلاش، کوشش و پذیرش سختی داشته باشند در حال جهاد هستند.
حریزاوی با اشاره به توسعه معنایی و مفهومی جهاد که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارائه شده است، یادآور شد: ایشان در دوران رهبری خود بارها مصادیقی برای جهاد مانند جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی، جهاد کبیر، جهاد تبیین و… را معرفی نمودند که در کنار جهاد فیزیکی و مقاتله‌ای که این روزها بیش از هر زمان دیگری مسلمانان و انسان‌های آزاده عالم را آزرده کرده قرار می‌گیرند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: برای مقابله با دشمن علاوه بر جهاد در فضای مجازی، می‌توان ابتکاراتی نیز به خرج داد. برای مثال ما در این ایام شاهد بودیم که در برخی مناطق کشور عشایر و قبایل مختلف آمادگی خود را برای ملحق شدن به حزب‌الله لبنان اعلام کردند.
وی با اشاره به اینکه عشایر در عراق نیز ابتکار خوبی جهت مقابله با رژیم صهیونیستی داشتند، افزود: محکوم کردن جنایات این رژیم خون‌خوار و صدور بیانیه برای ایجاد آمادگی نسبت به جنگ نهایی، بخشی از کار ماست و مرحله مهمی از مبارزه فرهنگی است که اهمیت بالایی دارد.
حجت‌الاسلام حریزاوی ادامه داد: سال گذشته با آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، پویش «حریفت منم» در ایران آغاز شد و بیش از ۱۲ میلیون نفر از مردم ایران در این پویش شرکت کردند که شهید اسماعیل هنیه نیز در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به این پویش اشاره و از آن تشکر کرده بودند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه به گفته شهید اسماعیل هنیه، پویش «حریفت منم» موجب دل‌گرمی مردم غزه شده بود، عنوان کرد: زمانی که یک پویش جمعی و حرکت اجتماعی رخ می‌دهد، اثرات روحی و روانی بسیاری به همراه دارد و همه این اقدامات نیز از جمله مصادیق جهاد هستند.
وی اضافه کرد: در تاریخ اسلام، علمای شیعه و سنی برای جهاد اعتبار خاصی قائل بودند و در این زمینه کتاب‌هایی نیز نوشته شده است. علمای اسلام در برخی موارد برای حفظ جامعه و حفظ دین، حکم جهاد صادر می‌کنند و برای این فرمان الهی تعیین مصداق می‌کنند.
روح‌الله حریزاوی به فروخته شدن امتیاز تنباکو در دوران قاجاریه به انگلستان اشاره کرد و گفت: در آن زمان نیز کیان و اقتصاد ایران در معرض خطر قرار گرفته بود و موجب سیطره کفار و دشمنان بر کشور و درنتیجه تضعیف قدرت اقتصادی مردم ایران می‌شد. به همین جهت میرزای شیرازی فتوا تحریم تنباکو را صادر کرد که نوعی جهاد اقتصادی است و همین امر موجب شد دولت وقت این قرارداد ننگین را لغو کند.
قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ سال گذشته نیز سید کاظم یزدی فتوای جهاد را صادر کرده و برهمین اساس مردم خوزستان علیه نیروهای انگلیسی قیام کردند و در این زمینه نیز کتاب‌هایی نگارش شده است.
وی یادآور شد: بنابراین زمانی که خطری جامعه را تهدید می‌کند، منطقی وجود دارد که فقیه به خود اجازه می‌دهد تا از فن‌آوری جهاد استفاده کند.

اکنون نیز که خطر جنایات صهیونیسم بشریت را تهدید می‌کند و مسلمانان زیادی توسط این سگ ها به شهادت رسیده‌اند، فتوای جهاد توسط رهبر معظم انقلاب نگاشته شده و بر همه مسلمانان فرض شده و لازم است ابعاد مختلف آن برای مسلمانان جهان تبیین شود.

1403/07/10