مرکز راهبری و هم‌آهنگی امور بانوان | گفت‌وگو کارشناس امور بانوان قرارگاه حجاب و عفاف تبريز؛

جورچين حجاب

بخشی از اقدامات قرارگاه حجاب و عفاف تبریز و برخی از راهکارهای مقابله با بدحجابی در استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ثریا ربیعی‌فر تشریح شد.

جورچين حجاب

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دشمن وقتی در جنگ سخت و نیمه سخت به نتیجه نرسید اقدامات گسترده‌ای در عرصه تهاجم نرم فرهنگی انجام داد. برای اجرایی شدن تهاجم فرهنگی دشمن، سرویس‌های مختلفي اهداف دشمنان را پشتیبانی می‌کنند. در این زمینه کالاها و اجناس که زمینه به فساد رسیدن اخلاق جوانان و خانواده‌ها را فراهم می‌کند با همکاری سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف، رایگان یا با قیمت ارزان در اختیار جامعه هدف در ایران قرار می‌گيرد. همچنين شبکه‌های مختلف و رسانه‌هاي متنوع برای تحقق اهداف دشمنان در جامعه فعالیت می‌کنند و در اين شرايط آگاه‌سازی جوانان و خانواده‌ها برای جلوگیری از گرفتار شدن در ترفند دشمن باید در اولویت قرار بگیرد.

براي صیانت از فرهنگ عمومی جامعه از حدود يك سال پيش  قرارگاه‌هاي عفاف و حجاب در استان‌هاي مختلف كشور راه‌اندازی شده است. همان زمان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره قرارگاه عفاف و حجاب گفت: یکی از وظایف ذاتی ما در شورای فرهنگ عمومی مربوط به حوزه مسائل مربوط به پوشش و حجاب است. آنجا ما بخش‌ها و میزهایی داریم. به طور مثال میز مد و لباس و میز صنایع اجتماعی داریم و میز زیست عفیفانه هم داریم؛ حالا شما بگوئید اسمش هر چیزی می‌خواهد باشد. چیز جدیدی نیست. البته دولت نگاهش این است که در این حوزه رویکرد فرهنگی-اجتماعی باید غلبه داشته باشد.

در همين زمينه و براي آشنايي با بخشی از اقدامات قرارگاه حجاب و عفاف تبريز و برخي از راهکارهای مقابله با بدحجابی در استان آذربایجان شرقی با ثريا ربيعي‌فر، کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی به گفت‌وگو نشستيم. آنچه در ادامه مي‌خوانيد سخنان اين كارشناس است.

قرارگاه حجاب و عفاف تبریز حدود یک سال است که به‌منظور تعامل بین دستگاه‌ها و انسجام کاری مابین واحدهای مرتبط باحجاب و عفاف به‌صورت راهبردی و کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرده و به ارائه برنامه‌های فرهنگی و اجرایی می‌پردازد. قرارگاه حجاب و عفاف به طور مستقل توسط اداره تبلیغات اسلامی استان آذربايجان شرقي مدیریت می‌شود؛ اما در اين قرارگاه، برخی افراد به‌صورت درون‌سازمانی مشارکت می‌کنند و برخی افراد بنا بر موضوع قرارگاه از خارج سازمان دعوت شده و مشارکت می‌کنند.

يك مقوله چندوجهي

بحث حجاب دختران مانند تکه‌های يك جورچين يا پازل، یک مقوله چندوجهی است که باید درست در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم به نتیجه برسیم؛ داشتن پدر و مادر آگاه و حمایتگر که ارتباط بسیار خوبی با دخترشان دارند، داشتن دوست‌های موفق، مدبر و درعین‌حال محجبه، داشتن مربی باسواد و اهل مطالعه درست که بتواند بینش کافی به نوجوان و جوان بدهد و در آخر دسترسی جوان و نوجوان به محتوای مناسب مثل کتاب، بخشی از آن تکه‌های جورچين است که می‌تواند در حجاب دختران تأثیر بگذارد.

گفت‌وگو در مدارس

براي حجاب، فعاليت‌هاي فرهنگی زيادي در سطح استان صورت گرفته؛ ازجمله برگزاری گفت‌وگو در مدارس و برگزاری مسابقات با موضوع حجاب. تأکید ما بر این است که جلسه انجمن اولیاومربیان به طور غیرمستقیم در راستای عفاف و حجاب برگزار شود. بر همین اساس، طی هماهنگی با آموزش‌وپرورش اساتید را به مدارس اعزام کردیم تا گفت‌وگو‌های علمی حجاب با دانش‌آموزان و خانواده‌ها شکل بگیرد و در کنار دانش‌آموزان، مادران نیز پا‌به‌پای فرزندشان آموزش ببینند؛ جالب است گاهی ما با دانش‌آموزانی برخورد می‌کنیم که خودشان حجاب مناسب دارند اما مادرشان مقید به حجاب اسلامی نیست و بالعکس؛ به همین دلیل، برگزاری چنين گفت‌وگوهايي را هم براي اولیا و هم براي دانش‌آموزان ضروری دانستیم.

استفاده از ظرفيت هيئت

از مصوبات قابل‌توجه جلسات قرارگاه حجاب و عفاف استان آذربايجان شرقي، می‌توان به تقویت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی به‌ویژه هیئت‌ها اشاره کرد. حضور گروه‌های مردمی و تشکل‌های مرتبط مانند مواکب فرهنگی در میادین اصلی شهر یا  در محل‌های پر تردد مثل مترو، راه‌آهن، فرودگاه و... می‌تواند شرایط را با حاشیه کمتر بهبود ببخشد. در این مواکب، خودِ مردم كه البته مربیان آموزش‌دیده هستند، با دعوت از خانم‌های هنجارشکن سعی می‌کنند با رفتار محبت‌آمیز و تعامل مناسب در مورد نتایج رفتارهای نادرست اجتماعی و همچنين بيان فلسفه و دلایل عقلی حجاب با آنها به گفتگو بنشینند و در صورت همکاری دختران عزیزمان، پک‌های فرهنگی شامل یک قواره روسری و گیره مناسب تقدیم می‌شود. حتی در صورت تمایل، روسری آنها  توسط دوستانشان در موکب به شکلی مناسب بسته شده و عکس یادگیری گرفته می‌شود.

برگزاري مسابقه

برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی ترگل با 1600 شرکت‌کننده در ایام فاطمیه 1402 از دیگر اقدامات فرهنگی مؤثری بود که توسط گروه فرهنگی مسجد بقیه‌الله تبریز برگزار شد. مشارکت بیش از 1600 شرکت کننده در مسابقه‌ای با موضوع دلایل عقلی حجاب و عفاف نشان می‌دهد که خانم‌ها و دختران جوان از کارفرهنگی استقبال می‌کنند، منتهی باید مسئولین متولی هم به کار فرهنگی بها دهند و در کنار کار فرهنگی، بستر اجرایی قانون عفاف وحجاب را برای آن عده از افرادی که به دنبال هتک حرمت حجاب در جامعه هستند، فراهم کنند.

اقدام موثرتر فرهنگی

اگرچه تذکر لسانی با مهربانی و نگاه مادرانه می‌تواند کمک‌کننده باشد اما این روزها اقدامات فرهنگی و تبلیغ حجاب به‌صورت غیرمستقیم و با اقدامات فرهنگی اثر بیشتری خواهد داشت، چون ما گاهی در موقعیتی قرار می‌گیریم که حتی زبان خوش و مهربانی جوابگو نیست و در چنین شرایطی اقدامات اجرایی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد؛ اینجاست که باید وارد اقدامات فرهنگی شد.

معاند نيستند

بايد توجه داشته باشيم كه همه دختران ضعيف‌الحجاب معاند نظام نیستند؛ گاهی لازم است که ما خودمان را جای دختران نوجوان و جوانی بگذاریم  که اهمیت زیادی به حجاب نمی‌دهند؛ اینها دوست دارند دیده شوند و ما به‌جای تذکر بهتر است به فکر آنها باشیم و کاری برای آنها انجام دهیم. وقتی مکان مناسبی نیست تا آنها بتوانند آن‌طور که دلشان می‌خواهد ظاهر شوند، با سرووضع نامناسب به خیابان می‌آیند.

همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند پشت این کار چه کسانی هستند اگر می‌دانستند این کار را نمی‌کردند؛ لذا بیشتر دختران ازروی‌عمد بدحجاب نیستند بلکه گرایش‌های فطری و درونی آنها است که دوست دارند موردتوجه قرار گیرند و زمانی که شرایط برای این تقاضا از طرف حاکمیت مهیا نشود، نتیجه آن را در خیابان‌ها و به شکل تبرج خواهیم دید.

طراحي پاتوق‌هاي فرهنگي

بهترین راهکار مقابله با بی‌بندوباری‌ها ایجاد محیط‌های امن براي فعالیت‌های اجتماعی برای دختران است. ما با طراحی پاتوق فرهنگی سالم برای دختران جوان و نوجوان می‌توانیم به حضور اجتماعی آنها شأنیت دهیم. مدل‌های سرگرمی سالم و اسلامی برای دختران طراحی کنیم و با ایجاد  فضای صمیمی، مکان‌هایی که مدیریت مجموعه بر عهده بانوان مورداعتماد باشد، بسیاری از برنامه‌های معرفتی را به مخاطب دختر ارائه دهیم. پاتوق فرهنگی باید جایی باشد که دختران جوان بگویند، بخندند و در کنار این گفت‌وگوها، نشست‌های آگاه‌سازی و روشنگری اعتقادی و بصیرتی دختران شکل بگیرد تا شاهد رشد تعالی‌بخش برای دختران سرزمینمان باشیم.

منبع: شبستان

1403/02/31