حوزه هنری | اختتامیه همایش «ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه»برگزار شد
اختتامیه اولین «همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» پانزدهم مهرماه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در این مراسم برترینهای پژوهش در حوزۀ «فرهنگ شهرت» در ۱۰ محور «رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت»، «رسانهها و شبکههای اجتماعی و فرهنگ شهرت»، «فرهنگ و شهرت»، «هنر و فرهنگ شهرت»، «سیاستگذاری سلبریتیها و فرهنگ شهرت»، «سواد رسانهای و فرهنگ شهرت»، «گروههای جنسیتی و نسلی و شهرت»، «مرجعیت فکری و رفتاری سلبریتی»، «فرهنگ هواداری» و «دین و شهرت» معرفی شده و کتاب مجموعه چکیدهمقالات همایش رونمایی شد.
در بخش آغازین این همایش که با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد، سلیمانی دبیر اجرایی این همایش گفت: امروز مفتخریم به برگزاری اولین همایش، درحالیکه بیش از ۶ سال از شروع کلانطرح مطالعات شهرت میگذرد و در این سالها، بیش از ۲۵ جلد کتاب تألیفی و ترجمهای و بیش از ۱۰ تحقیق راهبردی، کمی و کیفی به پایان رسیده و تحقیقات جمع ما، همچنان ادامه دارد.
دبیر اجرایی همایش «فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» اظهار کرد: در ابتدا برای غنی کردن عرصه مطالعات شهرت، به ترجمه ادبیات آن همت گماشته شد و با آشنایی حوزه مطالعات ارتباطی و رسانهای ایران با این حوزه، امروز، شاهد تألیفات و مصنفات و تحقیقات متعدد هستیم. بهنحویکه حوزه مطالعات ارتباطی و رسانهای ایران، اهمیت تحولاتی که به واسطه تغییر نظام ارتباطات اجتماعی و واسطهگری امر شهرت بر آن مترتب شد را دریافته است و کثیری از پایاننامهها و رسالهها در دانشگاهها به این موضوع اختصاص یافته و بعد از تحولات چند سال اخیر در عرصههای عمومی، بسیاری از پژوهشکدهها و اندیشکدهها درگیر آن شدهاند.
شاهقلی دبیر علمی همایش «فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه» تاکید کرد: این همایش در پاسخ به نیاز به تولید دانش در این حوزه در ایران طراحی و اجرا شد. در این راستا در یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ نویسنده به همایش چکیده فرستادند که از میان این چکیده ها ۸۹ چکیده از سوی همکاران من در کمیته علمی پذیرفته شدند. کتابچه چکیده های همایش در ده فصل با عناوین، رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت، شبکههای اجتماعی و فرهنگ شهرت، گروههای نسلی و جنسیتی و فرهنگ شهرت، فرهنگ هواداری، دین و شهرت، سیاست و فرهنگ شهرت، فرهنگ شهرت و سیاستگذاری و سواد رسانهای، هنر و فرهنگ شهرت، سلامت و فرهنگ شهرت، و، شهرت، فلسفه و تاریخ منتشر شده است.
وی اعلام کرد: در بخش مقالات بیش از پنجاه مقاله به دبیرخانه همایش تسلیم شد که از این میان ۲۴ مقاله برای انتشار نهایی تایید شدند. به عنوان دبیر علمی همایش از هموندان کمیته علمی و اجرایی و سایر کمیتهها که در بیش از یک سال گذشته پیوسته مشغول کار بودهاند سپاسگزاری میکنم و امیدوارم در سالهای آینده همایشهای فرهنگ شهرت را با کیفیت بیشتری برگزار کنیم.
معرفی برگزیدگان
همچنین پس از رونمایی از کتاب چکیده مقالات اولین همایش فرهنگ شهرت برگزیدگان این رویداد بدین شرح معرفی شدند:
علی طالقانی و داود طالقانی برای مقاله «شهرت زنانه در آثار موسیقی خوانندگان رپ فارسی»
سیدمحمدرضا دادگستر برای مقاله «تنظیم گری تبلیغات سلبریتیها در کشورهای درحال توسعه»
حسامالدین قاسمی و معصومه شمس برای مقاله «درآمدی بر وضعیت کاسپلی در ایران»
سارا رحمانی برای مقاله «بازتاب فرهنگ شهرت در بازار نشر کتاب»
حامد طاهریکیا برای مقاله «هموندی میل؛ یک کاوش پساکیفی از حضور اینفلوئنسرهای ایرانی در فضای اینستاگرام»
در بخش پایانی، فیلمی از سخنان ابراهیم فیاض پژوهشگر ایرانی در حوزه جامعهشناسی و مردمشناسی و استاد گروه مردمشناسی دانشگاه تهران که به دلیل کسالت نتوانسته بود در این همایش حضور یابد پخش شد. وی در سخنانش به شهرت در میان سلبریتی اشاره کرد ضدفضیلت، ضد رشد و ضد تفکر شده پرداخت.
1403/07/16