تبیان | در جلسه هم‌اندیشی ازدواج پایدار در فضای مجازی اعلام شد

۱۳۸۰ ازدواج موفق، دستاورد سکوی همدم

مجموعه فرهنگی تبیان، با بررسی پلتفرم «همدم» را با حضور مدیر این پلتفرم و برخی از صاحب نظران این حوزه برگزار کرد. همدم اپلیکیشینی است برای معرفی آسان و امکان پذیری آشنایی در امر ازدواج که با صحت‌سنجی اطلاعات افراد به معرفی آن‌ها به یکدیگر می‌پردازد.

۱۳۸۰ ازدواج موفق، دستاورد سکوی همدم

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، زهره حسینی، مدیر پلتفرم همدم در ابتدای نشست هم‌اندیشی ازدواج پایدار به روند ابتدایی همسان‌گزینی در موسسه تبیان پرداخت و گفت: از سال 1385 متوجه شدیم که کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت خودجوش با یکدیگر آشنا شده و ازدواج می‌کنند. با ایجاد شدن چنین بستری از آشنایی، موسسه تبیان تصمیم گرفت مدلی را ارائه دهد که بر مبنای سبک زندگی دین‌دارانه و البته با در نظر گرفتن پایه‌های علمی چون الگوهای رواشناسی و تناسب‌سنجی باشد. این ایده منجر به طراحی سامانه «همسان‌گزینی» شد که تا سال 93 منجر به شناسایی حدود 150 معرف ازدواج شد.

حسینی افزود: این سامانه در سال 94 رونمایی شد که تا سال 1400 از طریق آن در 6 استان کشور فعال بودیم. طی این 6 سال فعالیت بیش از 85 هزار نفر از 6 استان کشور ثبت نام کردند و پس از انجام یک مصاحبه راستی آزمایی با 16 هزار نفر از این افراد، نهایتا به 3700 مورد ازدواج از طریق این سامانه دست یافتیم.

مدیر پلتفرم تبیان اظهار کرد: پس از اینکه متوجه شدیم کاربران ما علاقه دارند خودشان هم در بانک اطلاعاتی همدم جستجو کنند و باتوجه به اینکه نیاز به گستردگی چنین فعالیتی بود، پلتفرم «همدم» را طراحی کردیم که این پلتفرم در سال 1400 با حضور آقای قالیباف رونمایی شد. همدم، پلتفرم دستیار خانواده‌ها برای جوانان است که از مسیر آموزش و همدم‌یابی استفاده می‌کند برای اینکه بتواند به خانواده‌ها در مسیر ازدواج جوانانشان کمک‌رسانی بکند.

وی در راستای سرویس‌های امروزی پلتفرم همدم گفت: این سکوی اینترنتی 4 سرویس اصلی دارد: بخش همدم‌یاب جهت ثبت‌نام برای پیدا کردن فرد مناسب ازدواج، قسمت مشاوره که به بخش «پرسان» مجموعه تبیان متصل می‌شود، بخش مجله آنلاین که مربوط به محتواهای آموزشی است و قسمت کارگاه‌های آموزشی که به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند.

حسینی همچنین در راستای پروسه ثبت نام در پلتفرم همدم و مشخصا بخش همدم‌یاب گفت: فرد در این بخش باید فرمی را پر کرده و مدارکی از اطلاعات فردی را به منظور صحت‌سنجی بارگذاری کند. پس از آن باید به دو آزمون روانشناختی پاسخ دهد تا افراد به لحاظ رواشناختی غربالگری شوند. با این آزمون، افرادی که آماده ازدواج نیستند را وارد پروسه مشاوره می‌کنیم. همچنین شاخص‌های افراد را دریافت می‌کنیم تا از طریق این مشخصه‌ها افراد مناسب یکدیگر را شناسایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار، این پلتفرم بر اساس شاخص‌های همسان‌گزینی، 5 پیشنهاد به کاربر ارائه می‌دهد که اگر مناسب بود درخواست آشنایی بدهد. درخواست آشنایی برای فرد هدف پیامک شده که می‌تواند بدون مشخصات هویتی او، این پیشنهاد را بررسی کند. اگر دو نفر یکدیگر را تایید کردند، اطلاعات در اختیار معرف قرار می‌گیرد تا با دختر و پسر و خانواده‌هایشان ارتباط بگیرد و اطلاعات تکمیلی را نیز در اختیارشان قرار دهد.
 

حسینی همچنین به آماری از معرفی‌هایی که به ازدواج انجامیده پرداخت و گفت: این پلتفرم بیش از 650 هزار بار نصب و دانلود شده و همچنین تاکنون 2 میلیون 800 هزار بار جستجوی دستی و سیستمی توسط کاربران انجام شده است. تاکنون بیش از 85 هزار معرفی و 1380 ازدواج داشته‌ایم. در مجموع از سالی که تبیان سامانه همسان گزینی را ایجاد کرده تاکنون حدود 4380 ازدواج را سامان داده‌ایم و از این تعداد 6 مورد طلاق گزارش شده است.

فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی اجتماعی خانواده و زنان نیز در این نشست به واقعیت جریان تحول انتخاب همسر اشاره کرد و گفت: نمی‌توان تاثیر فضای مجازی در تحول یافتن نحوه ازدواج در جامعه را انکار کرد. یکی از دلایلی هم که باعث شد سرعت ازدواج جوانان دهه شصتی کم شود همین بود که در میانه تغییری قرار گرفتند که جامعه ما هنوز برای این تغییرات آماده نبود. همچنین با تغییر شکل ازدواج‌های سنتی و کاهش عاملیت خانواده‌ها عملا کرامت خانواده در روند ازدواج از دست رفته است و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت خانواده‌ها در قوام و استحکام ازدواج هم نقشی داشته باشند.

وی همچنین در راستای فعالیت‌های سکوی همدم گفت در صورتی که ظرفیت پوشش مطالبات وجود دارد باید اطلاع‌رسانی گستره در خصوص این پلتفرم صورت بگیرد تا توسعه پیدا کند و در سطح گسترده‌تری به فعالیت بپردازد.

در ادامه این نشست، سجاد مهدی‌زاده، پژوهشگر و عضو دانشگاه فرهنگ و ارتباطات نیز به جایگاه همدم در مراحل ازدواج پرداخت و گفت: در مسئله ازدواج دو مرحله وجود دارد: آشنایی اولیه و شناخت. همدم شناخت را مقدم بر معاشرت کرده که به نظر من کار خوبی‌ست.

وی ادامه داد: نقدهایی به همدم و مدل‌های مشابه آن وجود دارد که بعضی از آن‌ها به جاست اما زمانی می‌توان نقد کرد که همدم بخواهد جایگزین چیزی شود. در همدم مجموعه‌ای از افراد وجود دارند که نتوانسته‌اند یکدیگر را پیدا کنند و قرار است جای خالی حضور یکدیگر را در زندگیشان پر کنند.

مهدی‌زاده همچنین به سه دلیل اصلی که جامعه نیاز به همدم‌ دارد اشاره کرد و گفت: اول اینکه به واسطه تغییرات شبکه‌های اجتماعی، الگوهای همسرگزینی تغییر کرده است، دوم اینکه افراد دچار تعدد هویتی شده‌اند و افراد کمتر پیش‌بینی پذیر هستند و سوم اینکه افراد معتقدند ازدواج نیاز به آموزش ندارد و یک امر غریزی و طبیعی است.

در پایان این نشست نیز آرش وکیلیان، مدیر کل فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی به ارائه پیشنهادات و انتقاداتی از پلتفرم همدم پرداخت و گفت: باتوجه به اینکه در حال حاضر خطر تجرد قطعی برای دهه شصتی‌ها وجود دارد، همدم جای خود را درست پیدا کرده است که متناسب با ذائقه دهه شصتی‌هاست و می‌تواند فعال‌تر هم عمل کند. به نظر من همدم باید از حالت انتظار برای درخواست همسان‌گزینی خارج شود و خودش سراغ افراد برود و از طریق تبلیغات این افراد را جذب کند. پیشنهاد دیگر بنده این است که همدم متناسب با ذائقه دهه‌های دیگر از جمله دهه هشتادی‌ها هم طراحی شود. 

1403/07/24