انتشارات سوره مهر | تقریظ رهبر انقلاب بر «پاییز آمد»؛

نگاهی نو به فداکاری‌های یک زن در دوران دفاع مقدس

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» مهر تأییدی بر اهمیت این اثر و نگاه عمیق آن به ادبیات پایداری است. رهبر معظم انقلاب همواره بر لزوم گسترش چنین آثاری که روحیه جهاد و مقاومت را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند، تأکید داشته‌اند.

نگاهی نو به فداکاری‌های یک زن در دوران دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «پاییز آمد» به قلم گلستان جعفریان، از جمله آثار برجسته در حوزه ادبیات پایداری است که داستان زندگی فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده واحد مهندسی رزمی سپاه ناحیه زنجان را روایت می‌کند. این کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و در مدت کوتاهی پس از انتشار، توجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرده است.

«پاییز آمد» با تکیه بر خاطرات و روایت‌های واقعی، به زندگی شهید یوسفی و همسرش فخرالسادات موسوی می‌پردازد؛ داستانی که نشان‌دهنده عمق روحیه ارزشی، فداکاری و اعتقادی در آن دوران است. فخرالسادات، زنی که کتابخوانی را مانند نیازی حیاتی می‌دانست، در طول زندگی خود تفاوت‌های بسیاری با دیگر دختران هم‌سال خود داشت؛ او برخلاف مخالفت‌های خانواده، با سردار یوسفی ازدواج می‌کند و پس از شهادت همسرش، با دو فرزند خردسال باقی می‌ماند. این تضاد در داستان و تصمیم‌گیری‌های شخصیت‌های مختلف به‌ویژه مادر فخرالسادات، لحظات احساسی و تأمل‌برانگیزی را در کتاب شکل می‌دهد.

گلستان جعفریان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر درباره نحوه شکل‌گیری این کتاب گفت: «یادداشت‌هایی برای حوزه هنری درباره این کتاب ارسال شده بود و از من خواستند آن یادداشت‌ها را ببینم و نظر بدهم. پس از مطالعه یادداشت‌ها با داستان کتاب که ازدواج یک دختر زیر ۱۸ سال با یک پاسدار بود، با سوژه آشنا شدم. در ابتدا ماجرای متفاوتی ندیدم اما خواستم به زنجان بروم تا از نزدیک با سوژه آشنا شوم.» او با توضیح اینکه فخرالسادات شخصیتی عمیق با ارزش‌های متفاوت بود، اضافه کرد: «از نظر من فخرالسادات یک تفاوت اصلی با دختران هم‌سال خودش داشت و آن بحث ارزشی است که در زندگی‌اش خیلی پررنگ است.»

جعفریان همچنین در بخشی دیگر از مصاحبه خود درباره روند نگارش کتاب اشاره کرد که این کتاب سه سال طول کشید تا نوشته شود: «مصاحبه‌ها نزدیک به ۳۰ ساعت طول کشید و کار سه سال زمان برد. ماهی یک‌بار به زنجان می‌رفتم و گریه‌های شدید شخصیت اصلی سبب می‌شد کار با سرعت کمی پیش برود. به شکلی که زخم‌های فخرالسادات تازه بودند؛ گویی به‌تازگی همسرش احمد را از دست داده است.»

کتاب «پاییز آمد» با روایت زندگی فردی که در برابر مخالفت‌های خانواده‌اش برای پیروی از مسیر شهادت و دفاع از کشور ایستادگی می‌کند، به‌وضوح فلسفه‌ای عمیق از پایداری و فداکاری را ارائه می‌دهد. جعفریان در این اثر به شکلی هنرمندانه، تضادهای عاطفی میان شخصیت‌ها را نشان داده و تصویری ملموس از واقعیت‌های جنگ و تأثیر آن بر زندگی شخصی مردم، به‌خصوص زنان، ارائه می‌کند.

مراسم شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر این کتاب، قرار است در سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان زنجان، روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ در مصلّی حضرت خاتم‌الانبیاء زنجان برگزار شود. این مراسم از ساعت ۱۵:۳۰ آغاز خواهد شد و حضور خانواده‌های معظّم شهدا، نخبگان و اندیشمندان، فعالان فرهنگی، هنرمندان، طلاب و دانشجویان را در خود خواهد داشت. همچنین، این برنامه به‌صورت زنده از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» مهر تأییدی بر اهمیت این اثر و نگاه عمیق آن به ادبیات پایداری است. رهبر معظم انقلاب همواره بر لزوم گسترش چنین آثاری که روحیه جهاد و مقاومت را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند، تأکید داشته‌اند.

 

منبع: خبرگزاری ایبنا

1403/07/25