خوزستان | حجت الاسلام شوشتری، پژوهشگر قرآنی :

پیروزی جبهه مقاومت، وعده قرآن است

حجت‌الاسلام شوشتری‌نسب، با بیان اینکه پیروزی جبهه مقاومت، وعده قرآن است، گفت: تردید نکنیم که آینده جبهه مقاومت پیروزی حزب الله است، این وعده خدا است و وعده خدا حق است.

پیروزی جبهه مقاومت، وعده قرآن است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین شوشتری‌نسب، پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با نهضت  درباره شاخصه‌های شهید سید حسن نصرالله گفت: تمام ویژگی‌هایی که قرآن کریم توصیه می‌کند امت پیغمبر(ص) داشته باشد، در این شخصیت بود. آخرین آیه سوره فتح را بخوانید. می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ» شهید سیدحسن نصر الله کسی بود که در مقابل دشمن صهیونیستی چنان با صلابت بود که از نامش وحشت داشتند، اما با دوستان و مردم رئوف بود. 

وی اظهار کرد: اگر این آیه را بخوانیم می‌بینیم تمام ویژگی‌هایی که برشمرده در وجود این شهید بود؛ اهل عبادت و بندگی بود. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا» یعنی تنها به دنبال رضای خداوند بود. سید حسن، سرزنش‌ها شد. این طور نبود که در لبنان همه از او حمایت کنند، اما او رضای خداوند را دنبال می‌کرد. اگر به او نگاه می‌کردید سیمای یک انسان مؤمن را در او می‌دیدید.

شوشتری نسب افزود: قرآن کریم می‌فرماید افرادی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند _ این عمل صالح می‌تواند، نماز، جهاد، دفاع از مستضعفان باشد ـ خداوند محبت این‌ها را در دل مردم قرار می‌دهد. سید حسن نصرالله هم نزد مسلمانان و هم مسیحیان، شخصیت محبوبی بود. امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: بالاترین عمل بعد از ایمان به خدا، سود رساندن به مردم (نفع الاخوان) است و سید حسن این ویژگی را داشت.

این پژوهشگر قرآن گفت: نکته دیگر این است که شهید سیدحسن نصرالله، هیچ‌گاه به دشمن پشت نکرد. قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا» (انفال، ۴۵). اگر گروهی از دشمن را دیدید که دارند هجوم می‌آورند، ثابت قدم باشید و خداوند را بسیار یاد کنید. سیدحسن نصرالله همین کار را کرد، یعنی عقب نشینی نکرد. در جنگ سی و سه روزه، سیدحسن واقعا تنها بود. کشورهای عربی در کنار اسرائیل قرار گرفتند. عربستان سعودی به اسرائیل پیام داده بود کار حزب الله را تمام کنید، سوخت هواپیماهای شما با ما. در چنین شرایطی، سید حسن، تنها ماند، اما با توکل بر خدا عقب نشینی نکرد.

وی ادامه داد: آیه قرآن می‌فرماید: «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ»(انفال، ۴۶) سیدحسن به این آیه، اعتقاد داشت. از خدا و رسولش اطاعت کنید و نزاع نکنید. سست می‌شوید. صبر و استقامت داشته باشید، همدیگر را تحمل کنید. نکته‌ای که در وجود این شهید است این است که تمام اطاعت از خدا و رسول(ص) او را در ولایت خلاصه کرده بود.

شوشتری نسبت با بیان اینکه سیدحسن، به نماد دفاع از مظلوم بدل شد، توضیح داد: آیه ۷۵ سوره نساء را ببینید، می‌فرماید: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا» قبل از این آیه، سوره درباره جهاد صحبت می‌کند. به تعبیر علامه طباطبایی، این آیه از عواطف مسلمانان بهره می‌جوید: «و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى ‏جنگيد؟» می‌فرماید چه طور دلتان می‌آید جهاد نکنید، در حالیکه مستضعفین وجود دارند. سیدحسن نصرالله اینها را شنید. خود را برای مردم غزه، قربانی کرد. سیدحسن علاوه بر اینکه برای مسلمانان، کار می‌کرد، وقتی سمیر قنطار که مسیحی است به زندان می‌افتد نیز تمام تلاشش را می‌کند و در راه خدا قیام می‌کند. این گونه است که سیدحسن نصرالله نماد می‌شود. 

این کارشناس دینی درباره وظیفه کشورهای جبهه مقاومت، با بیان اینکه رهبر انقلاب تکلیف را روشن کردند، گفت: ایشان فرمودند فرض است؛ یعنی واجب شده است همه باید در کنار مردم لبنان و غزه باشیم. قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» (انفال، ۶۰) باید تمام توانتان را به کار بگیرید. با این نگاه، بُعد نظامی یکی از ابعاد آمادگی مقابل دشمن است. حرکت کنید، تا دشمن بترسد. برکت آن از ناحیه خداوند است. دشمن را بترسانید. حضرت امیرالمؤمنین (ع) وقتی از جنگ جمل برگشتند، کسی گفت: ای کاش برادرم با ما بود. امام فرمود: آیا دل برادرت با ما بود؟ گفت آری. امام فرمود: نه تنها او در ثواب این جنگ با ما شریک است، بلکه امید می‌رود کسانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند نیز  اگر در این نبرد با ما هم فکر و هم عقیده باشند، در این ثواب شریک باشند. یعنی دلمان با مردم غزه و لبنان باشد. دعا را که می‌توانیم همراه کنیم. الان آنها نیرو نمی‌‎خواهند اما به کمک‌های مالی نیاز دارند.

وی ادامه داد:  نکنه دیگر هم روشنگری برای خودمان است. هستند افرادی که می‌گویند ما چرا داغ‌تر از لبنانی‌ها و غزه باشیم؟ باید بدانیم آنجا خط مقدم جبهه است. اسرائیل اگر لبنان و غزه و عراق را به هم بریزد، بعد از آنها نوبت ما می‌شود. پس ما هم باید در کنار آنها بایستیم. تردید نکنیم که آینده جبهه مقاومت پیروزی حزب الله است. ما اینها را در قرآن دیدیم. این وعده خدا است و وعده خدا حق است. کسی که مقابل استکبار ایستاده باشد، خداوند به او برکت می‌دهد.

شوشتری نسب در پایان گفت: خداوند در آیه ۲۱۴ سوره بقره فرمود: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ» آیه زیبایی است که در پاسخ شکایت مسلمانان از سختی‌ها به نزد پیامبر(ص) می‌فرماید آیا قصه امت‌های گذشته به شما نرسیده است؟ مریضی، جنگ، شکنجه و مثل اینها به آنها رسید که هنوز به شما نرسیده است. قرآن می‌گوید اینها متزلزل شدند تا آنجا که رسول و همراهان او گفتند: نصرت خدا کی فرا می‌رسد؟ این شِکوه نبود. دعا است. این قدر وضع به هم ریخته بود که همه فریاد می‌کشیدند قرآن می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ» پیروزی نزدیک است و ان شاءالله شاهد آن خواهیم بود. 

1403/07/28