بنیاد هدایت | حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی:

مهم‌تر از جنگ نظامی‌، جنگ پیچیده شناختی است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما در سازمان تبلیغات در دورانی که این مواجه به سخت‌ترین شرایط و پیچیده‌ترین زمان رسیده است، خود را دستگاه تبلیغات جنگ می‌دانیم از بارزترین عرصه‌های این جنگ، روایت و رسانه است. اگر در فضای شناختی روایت و رسانه بعد از میدان است، در جنگ شناختی، جنگ از روایت آغاز می‌شود.

مهم‌تر از جنگ نظامی‌، جنگ پیچیده شناختی است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، این مهرواره به‌ دنبال ایجاد یک حرکت نهضتی رسانه‌ای در میان بانوان مسجدی است. هدف اصلی این مهرواره شناسایی و تقدیر از بانوان کنشگر و تشکیل هسته‌های مقاومت رسانه‌ای در محله‌ها است تا بانوان با تولید محتوا در فضای مجازی، جهاد برادران خود را در جبهه مقاومت، تکمیل کنند.

سازمان تبلیغات، دستگاه تبلیغات جنگ شده است

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری این رویداد اظهار داشت: دوران سخت و پر فرازونشیبی در مقابل جبهه مقاومت قراردارد. مفهوم مقاومت فراتر از وجه مرسوم است، اگرچه امروز جلوه سخت و حیوانی در مقابل مقاومت قرار گرفته است و همراه با نسل‌کشی شده است اما جلوه اصلی کار امام، مقاومت است که پایمردی و ایستادگی در برابر دشمنان ناشی از این نگاه است‌.

وی افزود: پیشرفت‌های پزشکی، رشد و توسعه انقلاب اسلامی، ناشی از این نگاه است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید به قله برسیم. ساخت صهیونیست و ایجاد آن، برای ضربه‌زدن به همین روحیه مقاومت بوده است.

عزت‌زمانی گفت: ما در سازمان تبلیغات در دورانی که این مواجه به سخت‌ترین شرایط و پیچیده‌ترین زمان رسیده است، خود را دستگاه تبلیغات جنگ می‌دانیم. این جنگ شروع شده است. در سال‌های گذشته مخفی و نرم بود اما امروز رسمی و علنی شده است. در سال‌های گذشته خویشتن‌داری جبهه مقاومت داشتیم اما امروز دیگر جنگ علنی شده است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مهم‌تر از جنگ نظامی‌ جنگ پیچیده شناختی است که دشمن محکم در آن ایستاده است و در تمام عرصه‌های ممکن آن، به میدان آمده است. از بارزترین عرصه‌های این جنگ، روایت و رسانه است. اگر در فضای شناختی روایت و رسانه بعد از میدان است، در جنگ شناختی، جنگ از روایت آغاز می‌شود.

وی افزود: از ویژگی‌های این جنگ این است که در یک نقطه نمی‌جنگید و همان جنگ مرز خوزستان در قلب تهران است زیرا این جنگ در ذهن‌ها و قلب‌هاست و همه مردم در معرض این درگیری هستند. همه‌جا صحنه درگیری است. با این نگاه مسئله رسانه و سراغ افراد رفتن، مهم است.

بانوان تولید کننده و نشردهنده روایت هستند

عزت‌زمانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جهاد تبیین، همه افراد را مورد خطاب قرار می‌دهند. بنیاد هدایت در سازمان تبلیغات، به عنوان مجموعه‌ای است که در میدان عمل و کنش تبیینی ما، محلات و مردم را مورد مخاطب دارد یعنی هرجا مسجد وجود دارد محل خطاب اوست. لذا در این عرصه برنامه‌های متعددی دارد. یکی از مخاطبان جدی تلاش‌های این بنیاد، بانوان هستند که تولیدکننده روایت، نشر دهنده روایت و قدرت اثرگذاری روی آن دارند.

ایجاد نانورسانه هدف سومین مهرواره بانور

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در بنیاد هدایت نقش جدی برای روایتگری برعهده بانوان است که به نام رویداد بانور شناخته می‌شود. گره زدن موضوعات مختلف در سازمان تبلیغات مدنظر است و تلاش داریم دارایی‌های خود را تجمیع کنیم. در مهرواره بانور تلاش شده تا این اتفاق رقم بخورد و ظرفیت‌ها تجمیع شود. در دوره‌های اول و دوم، حل مسئله و جهاد تبیین موضوع بود. در دوره سوم، طراحی و ایجاد نانورسانه(رسانه فردی و محلی) مدنظر است.

وی تصریح کرد: اگر در جهاد تبیین چند هزار خانم نقش‌آفرینی کردند، امروز باید آن را تبدیل به رسانه کنند. این مهرواره سالیانه تلاش دارد که نقش‌آفرینی و موضوعات خود را به‌ روز کند تا بتواند در جنگ شناختی دشمن نقش‌آفرینی کند. اگر رسانه در بعد محلی ریز شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت تا بتواند اثرگذار باشد و روایتگر جبهه مقاومت باشد.

عزت‌زمانی گفت: در طول سه سال گذشته مسئله نقش‌آفرینی بانوان در مساجد را احیا کردیم. در گذشته بانوان در مساجد نقش کمرنگی داشتند و این مهرواره هویت جدیدی داد و نقش‌آفرینی آنان را احیا کرد. مهرواره بانور با رویکرد حل مسئله و روایتگری بانوان آغاز شد و از ۲۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر رسیده است. سطح مسأله محوری بانوان از خانواده و ازدواج رشد پیدا کرده و متناسب با میدان فعالیت می‌کنند.

مهرواره بانور در ۴۰ روز برگزار می‌شود

مریم زادقاسمی دبیر سومین مهرواره بانور اظهار داشت: این مهرواره هرسال از میلاد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها تا میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به مدت ۴۰ روز برگزار می‌شود. اولین مهرواره با هدف شناسایی کنشگران بانوی مسجدی برگزار شد. موضوع اساسی دوره اول، مسائل حوزه خانواده و ثبت خاطرات بود. در آن دوره ۳۵ هزار بانوی کنشگر شناسایی شدند و از میان آنها ۱۲۰ برگزیده تجلیل شدند.

وی گفت: در دومین مهرواره رویکرد اصلی کنشگری در جهادتبیین بود که در ۸ سطح تلاش کرد تا مخاطبان خود را آموزش دهد. این مهرواره رویدادهای مختلف آموزشی داشت و شرکت‌کنندگان براساس کنش خود امتیاز کسب می‌کردند. در این مهرواره به دنبال هویت‌بخشی به این شبکه تلاشگران هستیم تا موجب دیده شدن آن‌ها و ظرفیت‌های آنان شویم.

زادقاسمی ادامه داد: امسال باتوجه به شرایط زمانه و ضرورت پرداخت به جبهه مقاومت، تلاش کردیم تا با شعار نهضت رسانه‌ای بانوان مسجدی، حامی مقاومت در این ۴۰ روز به دنبال اقامه حق با روش جهادتبیین باشیم. این بازه زمانی عمدتاً در فاطمیه است.

دبیر سومین مهرواره بانور گفت: دشمن در جنگ شناختی دست برتری دارد و در این حوزه ما کم‌رنگ عمل می‌کنیم. تلاش داریم در این مهرواره بانوان را فعال کنیم تا در تمام فضاهای رسانه‌ای که فعال هستند، چهره طاغوتیان زمان را افشا کنند. افتتاحیه از روز میلاد حضرت زینب سلام الله علیه است که اطلاع‌رسانی و تبلیغات آغاز می‌شود. مراسم افتتاحیه روز پنجشنبه ۱۷ آبان‌ماه در مازندران برگزار می‌شود. شبکه راهیاری و امامان محله در رساندن پیام این مهرواره به بانوان مسجدی کمک خواهند کرد.

وی گفت: بانوان علاقه‌مند برای شرکت در این مهرواره باید عبارت یا زهرا را به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۹۶۵۰۰ ارسال کنند که سپس به ربات پشتیبان پیام رسان بله، متصل خواهند شد. چله عهد جمعی را هم در این مهرواره داریم تا شرکت‌کنندگان در این رویداد از مشکلات رسانه‌ای حفظ شوند. آیت الله عابدینی توصیه کردند تا خیا بانوان در این کنش حفظ شود لذا در این عهد جمعی بعد از هر نماز آیت الکرسی را تلاوت خواهند کرد تا از آسیب‌های فضای مجازی و رسانه حفظ شوند.

زادقاسمی گفت: هم‌اکنون ۵۰ هزار مخاطب در مهرواره بانور فعال هستند و امید داریم ۱۰ هزار تیم رسانه ای ایجاد و افزود شود.

فعالیت‌های بنیاد هدایت در امور بانوان

حجت‌الاسلام محمد پشم فروش مدیر ارتباطات بنیاد هدایت در این نشست با اشاره به مهمترین اهداف بنیاد هدایت بیان کرد: بنیاد هدایت شبکه سازی امامان جماعات و حلقه‌های میانی مساجد و رشد و ارتقا فکری و مهارتی این عزیزان را برعهده دارد. از آنجا که یکی از مهمترین اقشار تأثیرگذار در مساجد بانوان هستند این بنیاد چند سالی است که کار خود را در حوزه بانوان شروع کرده و به بانوان و نقش آنان در اجتماع جایگاه ویژه ای قائل شده است.

وی با اشاره به ابعاد فعالیت بانوان در مساجد تصریح کرد: چندین بعد اقدام بانوان در مسجد احصا شده که از جمله آن فعالیت همسر امامان جماعت و تأثیرگذاری در مسجد و محله و حتی شهر است. بعد دیگر بانوان حلقه میانی در مساجد هستند که مأموریت ما شبکه سازی و شناسایی این بانوان در مناطق مختلف است.

1403/08/16