ویژه‌نامه‌ای درباره رویداد ملی «نشر خوبی‌ها»

لطفاً خوبی‌ها را منتشر کنید!

ماجرای تازه‌ای نیست؛ از همان سال‌های نخستین شکل‌گیری سازمان تبلیغات اسلامی، معمار بزرگ انقلاب خیلی کوتاه اما موجز، اصلح‌ترین وظیفه این سازمان انقلابی را روشن کرد.

لطفاً خوبی‌ها را منتشر کنید!ماجرای تازه‌ای نیست؛ از همان سال‌های نخستین شکل‌گیری سازمان تبلیغات اسلامی، معمار بزرگ انقلاب خیلی کوتاه اما موجز، اصلح‌ترین وظیفه این سازمان انقلابی را روشن کرد؛ آنجا که فرمود: «تبلیغات، همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن است»؛ توصیه پدرانه‌ای که در همه این سال‌ها سرفصل برنامه‌های سازمان بوده است، اما از سال گذشته جدیت بیشتری گرفته و به تکامل رسیده است. مراسم چهل‌سالگی سازمان تبلیغات اسلامی در اول تیرماه 1400 با رویداد ملی متفاوتی آغاز شد، رویدادی که «عنوان نشر خوبی‌ها» بر پیشانی آن خودنمایی می‌کند و قرار است با مشارکت همه ایرانی‌ها خوبی‌ها تبلیغ شوند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چقدر تلاش کرده‌ایم اتفاقات اطرافمان را از زاویه خوبش به هم نشان دهیم. چه‌بسا که بسیاری از ما تازه معنای واقعی این جمله را در «پویش نشر خوبی‌ها» درک کرده باشیم. به امید اینکه کلمه به کلمه جملات امام مهربانی‌ها زنده بماند.

آغاز یك رویداد ملی

صبح سه‌شنبه یکم تیر ۱۴۰۰، آیین چهلمین سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی با اتفاقی فرخنده همراه بود و از رویداد ملی «نشر خوبی‌ها» رونمایی شد. قرار است این رویداد یکی از گفتمان‌های سازمان تبلیغات در چهلمین سال تأسیس آن باشد و به‌واسطه آن تک‌تک مردم ایران متولی تبلیغی شوند، به نام «نشر خوبی‌ها». مراسم افتتاحیه این رویداد ملی در تالار سوره حوزه هنری با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اسلامی و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و فعالان حوزه فرهنگ و دین برگزار شد.

مراسم از نخستین ساعات صبح آغاز شد و مهمانان یکی‌یکی از راه رسیدند. در ردیف صندلی‌های سالن یکی در میان قاب تصویر شهدای سازمان تبلیغات اسلامی را گذاشتند و محال است مهمانی وارد شود و نگاهش در نگاه نافذ یک شهید در قاب عکس گره نخورد و فاتحه‌خوان او نشود. سه‌شنبه یکم تیر حال و هوای تالار سوره حوزه هنری با دیگر روزها و مراسمی که به مناسبت‌های مختلف در این تالار برگزار می‌شود، تفاوتی اساسی داشت. حال و هوای تالار در اول تیر ۱۴۰۰، بیانگر یک خبر خوب بود. اصحاب رسانه در مراسم حاضر شدند تا با قلم و تصویر و دوربین از رویداد ملی نشر خوبی‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم ایران و ثبت در تاریخ بگویند و بنویسند. با این حساب خبرنگاران نخستین کسانی هستند که با خبرهایشان به رویداد ملی نشر خوبی‌ها پیوستند.

تبلیغ، مهم‌ترین ابزار نشر خوبی‌ها

نخستین سخنران مراسم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود. حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد قمی» پیوند میان چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و رویداد ملی نشر خوبی‌ها را با صحبت از تبلیغ آغاز کرد و گفت: «تبلیغ مهم‌ترین ابزار نشر خوبی‌هاست. هر هدف بزرگی که تجسم کنیم، با تبلیغ دست‌یافتنی است. غافل نشویم که تبلیغ توان به میدان آوردن مردم برای حل مشکلات بزرگ کشور را دارد».

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: «در بحث تولید قطعاً اگر به جنبه تبلیغی توجه می‌شد، فعالان بهتر وارد عرصه می‌شدند. در مقابل تمام فعالان عرصه تبلیغ شرمسار هستم. البته زمینه‌هایی برای خدمت بیشتر به اهل فرهنگ، مسجد، هیئت، روضه و تمام بازوان تبلیغ ایجاد شده است و ان‌شاءلله همه بازوان عرصه تبلیغ در این انقلاب و حتی فراتر از مرزها، برای محقق‌شدن آرمان‌های انقلاب اسلامی فعال‌تر خواهند شد».

مراحل مختلف تبلیغ

سخنران دیگر مراسم حجت‌الاسلام «محمدمهدی ماندگاری»، مبلغ دینی و مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا بود. ایشان با زبان دین رویداد ملی نشر خوبی‌ها را تبیین کرد و از ضرورت تبلیغ گفت: «در این ۴۲ سال مردم به عقلانیت دین و قابل‌فهم بودن معارف دست یافته‌اند، اما این مرحله نازل‌ترین تبلیغ است. مرحله بالاتر، تبلیغ عینی است. در آن تبلیغ به مردم می‌گوییم شما که در اربعین یا در هیئت و حسینیه می‌توانید خوب عمل کنید، چرا تکرار نمی‌کنید؟ تبلیغ یک مرحله دیگر هم دارد که اولیای الهی آن را انجام دادند و آن مرحله چشاندن معارف دینی است. در این مرحله مبلغ با تمام وجود می‌گوید من این معرفت دینی را چشیدم و حیف است شما نچشید».

ضرورت جریان اجتماعی قوی

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران نیز با حضور در این آیین صحبت‌هایش را با خاطره‌ای از دوران حضور خود در دفاع مقدس آغاز کرد و گفت: «قبل از عملیات کربلای 4 با تعدادی از رزمندگان در دارخوین راه می‌رفتیم. شهید «سید علی توسلی» عکسی از امام را که در حال خنده بود روی سینه یکی از رزمندگان دید و با همان زبان عامیانه گفت، حاضرم جانم را بدهم تا امام یک‌بار دیگر این‌طوری بخندد. ما نیازمند ایجاد یک جریان اجتماعی قوی مبتنی بر ولایت و امام جامعه هستیم تا بسیاری از مشکلاتمان حل شود».

تقدیر از ناشران خوبی‌ها

نوبتی هم باشد نوبت تقدیر از افرادی است که در کسوت‌های مختلف، در لباس مبلغ و روحانی، در قامت جهادگر یا در کسوت یک خبرنگار و مجری پیش از آغاز رویداد ملی نشر خوبی‌ها نقش مهمی در انتشار خوبی داشتند.

حجت‌الاسلام «روح‌الله حریزاوی» قائم‌مقام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه این مراسم به نمایندگی از مدیران سازمان گفت: «نشر خوبی‌ها برگرفته از سخنان امام خمینی (ره) در روز تبلیغات اسلامی است و من از همه کسانی که برای نشر حقیقت و ترویج مبانی اسلام ناب محمدی (ص) زحمت می‌کشند و قدم در راه خدمت‌رسانی به مردم گذاشته‌اند قدردانی می‌کنم. امروز بیش از هزار مبلغ دینی در آیین‌های گرامیداشتی که امروز در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود، مورد تشویق و تکریم قرار می‌گیرند و ما هم در این برنامه از ۱۷ نفر به‌صورت تقدیر خواهیم کرد». پس از تقدیر از فعالان حوزه تبلیغ و نشر خوبی از نشان رسانه‌ای نشر خوبی‌ها رونمایی شد.

1400/08/04