همدان | حجتالاسلام رضا غلامیروشن مطرح کرد:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان متن وصیتنامه حضرت زهرا(س) را شاهکار رسانهای ایشان در جنگ با دشمن دانست و گفت: ایشان با متن وصیتنامه خود پیامی را برای بشریت به یادگار گذاشتند و این مطلب انسانهای وجدان آگاه و آزاده را به تفکر و تعقل وادار میکند
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام رضا غلامیروشن گفت:بیشک حضرت زهرای مرضیه(س) به قدری دارای مقام رفیع هستند که پیامبر اکرم(ص) که خود سرآمد خلقت هستند همیشه دست مبارک حضرتش را میبوسیدند و میفرمودند «من از فاطمه بوی بهشت را استشمام میکنم» و همیشه به استقبال فاطمه میرفتند؛ این حرکت و احترام از شخص پیامبر(ص) برای هیچ شخصیتی دیده نشده است که این امر به خاطر عزت و احترامی که حضرت زهرا(س) داشتند بود.
با این سندیت در باب شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) این سؤال در ذهن ایجاد میشود که با توجه به وجود چنین مقام رفیع و اینکه فرزند پیامبر بزرگوار امت اسلامی بودند پس چرا مظلومانه و این چنین به شهادت رسیدند؟
حضرت زهرا (س) در طول حیات بسیار کوتاه خود مدافع ولایت بود نه اینکه چون همسر ایشان حضرت امام علی(ع) جانشین بر حق پیامبر(ص) و پدر بزرگوارشان بود بلکه ایشان با توجه به شرایطی که زنان در اجتماع آن زمان با آن مواجه بودند به شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه خود بلوغ فکری داشتند و از ولایت امت اسلامی تا شهادت دفاع کردند.
دفاع بر حق و خطبههای آتشین حضرت خطاب به دشمنان ولایت و حکمرانی حضرت علی(ع) و موضعگیری ایشان باعث شد که نوعی بغض و کینه در دل کسانی که با جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(ع) مخالف بودند ایجاد شود و این کینه باعث شد مظلومانه این بانوی دو عالم را به شهادت برسانند.
همه ابعاد زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) از همسرداری، تربیت فرزند و عفاف و حجاب تا زندگی اجتماعی باید برای زنان امروز الگو باشد و در عصر کنونی سیره سیاسی و دفاع جانانه ایشان از مقام ولایت و آگاهی به امور سیاسی بیشتر مورد بررسی و از سوی بانوان ما موشکافی شود. برای بررسی بیشتر شخصیت ایشان و شیوههای مختلفی که ایشان برای روشنگری حق از باطل استفاده میکردند.
حجتالاسلام رضا غلامی روشن، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان و متخصص علوم دینی در همدان، گفتوگویی که داشته مشروح آن را در زیر میخوانید:
حضرت فاطمه زهرا(س) در چه راهی و برای دفاع از چه ارزشهایی به شهادت رسیدند؟
حضرت زهرا(س) شهیده راه ولایت است و اساساً ایشان خود را وقف ولایت کرد و در تبیین جایگاه و مقام و منزلت ولایت و امامت هر آنچه که در چنته و توان داشت به میدان آورد.
اینکه قرآن کریم میفرماید «حق جهاد را به جا آورید» اساسا حضرت زهرا(س) حق جهاد، وفاداری و پای کار بودن برای حضرت علی(ع) به عنوان امام و ولی خود را به جا آورد و توانست این جایگاه و منصب را پاسداری کند.
اساساً حضرت زهرا(س) یک شخصیت موقعیتشناس، باهوش و یک شخصیتی است که اگر رسانه را به معنای رساندن پیام و ابزار رساندن پیام معرفی کنیم ایشان استاد رسانه است و شخصیت ایشان در رساندن پیام به صورت جدی و موثر بوده که در حوزه رساندن پیام حقانیت امام علی(ع) شاهکار کرده است. نه برای زمان خودش بلکه برای تاریخ بشریت این پیام را از ابزار رسانه در قالبها و شیوههای مختلف استفاده کرده است.
چند نمونه از ابزارهای رسانهای و روشنگری ایشان را بفرمایید.
آنجایی که حضرت اجازه نمیدهد به افرادی که مدعی بودند یار غار و اصحاب پیامبر(ص) هستند به عیادت ایشان بروند، خود نوعی جنگ رسانهای و عملیات روانی عجیب برای این افراد بوده تا حدی که این افراد به امام علی(ع) پناه میبرند تا از ایشان اجازه عیادت بگیرند و از این طریق میخواهند چهره حقیقی برخی را به جهانیان نشان دهند.
سیره بیتالاحزان و گریه ایشان که نه تنها ماتم بلکه شیوه مبارزه بود در جنگ نابرابری که دشمن جبهه باطل تمام قد ایستاده تا نام و یاد پیامبر(ص) را از بین ببرد؛ از غصب فدک گرفته که بازوی اقتصادی نهاد امامت است تا به بند کشیدن خلیفه الهی، انواع و اقسام حیلهها و مکرها و تحریفها انجام گرفته و حضرت زهرا(س) با صلاح بکاء و گریه به نبرد نابرابر با اینها رفت و با این سلاح توانست حیثیت و آبروی نداشته این افراد را به باد بدهد، تبیین و افشاگری کند و بطلان اینها را برای تاریخ ثبت و ضبط بکند.
متن وصیت نامه ایشان شاهکار دیگر رسانهای حضرت زهرا(س) است؛ از متن وصیت نامه پیامی را برای بشریت، برای بعد از خود به یادگار میگذارد که چرا دختر پیامبر شما به عنوان امت اسلامی جهان، درخواست کرده که مرا شبانه غسل دهید و شبانه تشییع و شبانه دفن کنید و احدی در این مراسم حضور نداشته باشد و این خود یکی دیگر از جنگ رسانهای حضرت زهرا(س) است که به بشریت این مطلب را گوشزد میکند که چرا اینچنین وصیت کرده و این مطلب انسانهای وجدان آگاه و آزاده را به تفکر و تعقل وادار میکند.
این یک ابزار رسانهای قوی برای بشریت است که فکر کنند و اساسا به آن نقطه طلایی میرسند که ایشان در مقام دفاع از ولایت و امامت شهید شده است. چه افرادی حقوق او را غصب کردند و آزاداندیشی و تفکر را بشریت هدیه میکند.
از روی فهم و عمق نگاه راهبردی ایشان به ابزارهای انتقال پیام، مخفی نگه داشته شدن قبر ایشان است که سلاح مبارزاتی قوی است، گویی حضرت زهرا(س) هر روز زنده و هر روز در وسط معرکه است و در وسط کوران جبهه حق ایستاده و در حال تبیین و روشنگری است و جایگاه امامت و ولایت را ترسیم میکند که چه سری در این جریان هست که برای بیدار کردن وجدانها و برای به حرکت درآوردن جریانهای جبهه حق است که به صورت یک سوال و ابهام پیام را به گوش جهانیان رسانده است و این پیام را به تاریخ بشریت منتقل کرده و باز هم از مقام ولایت دفاع میکند.
یک شاهکار دیگر حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه است، در قرآن کریم خداوند میفرماید «الرحمن * علم القرآن * علمه البیان» این از شاهکارهای بیان حضرت حق است که به حضرت زهرا(س) نیز عطا شده است. در این شیوه حضرت برای تبیین، از خطبه فدکیه استفاده میکند که عالیترین مضامین و عالیترین مفاهیم را دارد و در مسجد پیامبر روشنگری میکند و به همین ترتیب است که میگوییم حضرت زهرا(س) رسانه را میشناسد و استاد رساندن پیام است.
یکی از ابزارهای دیگر ایشان روشنگری چهره به چهره است که درب منازل مهاجر و انصار میرفتند و پیام حقانیت امیرالمومنین(ع) را به گوش مردم میرساندند و از هر فرصتی برای تبیین حقیقت استفاده میکردند. در این هنگام شخصی به ایشان گفت چرا علی(ع) از حق خودش دفاع نکرد که تو مجبور باشی گریه کنی؟! حضرت فرمود مَثَل امام مانند مثال کعبه است، علی که نباید دور شما بگردد و این جایگاه امامت را نشان میدهد و چنین رفتارهای حضرت زهرا(س) مصادیق بارزی از راهبردها و روشنگریهای ایشان و استفاده از ابزار رسانه برای انتقال پیام نه برای زمان خودش بلکه برای جهانیان بوده است.
چگونه میتوان مجاهدت و ایثار ایشان را الگوسازی کرد؟
تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) و اتفاق مبارکی که خود ایشان در همان زمان مشخص تشخیص داد و به آن عمل کرد بسیار مهم است. برای اینکه کسی بخواهد زهرایی زندگی کند، زهرایی دفاع کند باید به اندازه توان و وسع خودش الگوسازی کند برای دفاع از جایگاه ولایت و نقش آفرینی برای جبهه حق، به ویژه در شرایط فعلی که جبهه مقاومت در نوک پیکان و نوک جدال تمدنی قرار گرفته است. کسانی که صاحب تریبون هستند این جایگاه قهرمانانه حضرت زهرا(س) را باید برای مردم تبیین کنند که نسل جوان و به ویژه بانوان به عنوان پیشران حرکت تحولی نقش آفرینی کنند و در شرایط، زمان و موقعیت خودشان مسئله اصلی انقلاب اسلامی و تبیین جبهه مقاومت، تبیین جبهه حق و باطل، نقش و رسالت خود را انجام دهد.
از کارهایی که میتوان انجام داد کنگره خانم دباغ در استان همدان در امتداد این حرکتها است. امتداد این مجاهدتها و در خط مقدم بودن و پای کار بودنهای شخصیتهایی همچون خانم دباغ را نشان میدهد که در وهله اول مادری خوب و نمونه است و همچنین نقش یک مبارز در رژیم طاغوت را ایفا میکند، حتی ایشان دستگیر میشوند و زندان ساواک را تجربه میکنند و به عنوان یک بانوی مبارز در نوفل لوشاتو در کنار امام(ره) قرار میگیرد و فرمانده سپاه همدان میشود و در جنگ تحمیلی در خط مقدم از آرمانهای انقلاب اسلامی دفاع میکند.
امروز بانوان ما به ویژه بانوان جوان و نوجوان باید با تأسی از چنین شخصیتهایی بتوانند در هماورد عظیم تمدنی که اکنون شکل گرفته نقش آفرینی کنند. بانویی که با حفظ حجاب خودش از جبهه حق دفاع میکند و در برابر نظام غربی لیبرال دموکراسی غرب میایستد و خط عفاف و حجاب را حفظ میکند و آن بانویی که امروزه برای کمک به جبهه مقاومت نقش خود را با اهدای طلا و وسایل دوست داشتنیاش تعریف میکند، بانویی که با حفظ کانون خانواده در تعالی، استحکام و تحکیم خانواده میکوشد، این در خط مقدم جهاد بزرگ تبیین قرار دارد.
بانویی که امروزه تریبون و منبر و مخاطب دارد با تبیین جبهه حق و باطل و با تبیین واقعیتهای انقلاب، تلاش میکند که مخاطبین خود را به حرکت در آورد، اینها نمونههای تلاشهای بانوان است که باید گسترده شود و به بخشهای مختلف جامعه تسری یابد و مردم در بخشهای مختلف جامعه روشنگری و از مقام ولایت دفاع کنند و ادامه دهنده راه حضرت زهرا(س) باشند.
1403/08/29