استفاده از جوانان و متخصصان فرهنگی، اولویت کانون‌های فرهنگی و تبلیغی

تهران - ایرنا - رئیس کانون‌های فرهنگی و تبلیغی با تاکید بر بهره برداری از همه ظرفیت های کانون ها گفت: استفاده از ایده‌های ناب جوانان در حوزه فرهنگی و جهاد تبیین در این راه بسیار مفید و موثر است و اولویت کاری ما استفاده از جوانان و متخصصان...

به گزارش ایرنا از سازمان تبلیغات اسلامی، حسین طبرستانی در نشست روسای مجامع کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور افزود: جهاد تبیین از اولویت‌های فرهنگی و عرصه‌های مختلف کشور است. همچنین باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه بهره گرفت. استفاده از جوانان و ایده‌های ناب آنان می‌تواند در حوزه فرهنگی و جهاد در این راه بسیار مفید و موثر باشد. همچنین اولویت کاری ما استفاده از جوانان و متخصصان فرهنگی خواهد بود.

وی در سومین نشست روسای مجامع کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور به عنوان رئیس انتخاب شد. اعضا و روسای استان‌های شرکت‌کننده در این نشست، علاوه بر انتخاب رئیس، معاون و دبیر مجمع، به بررسی نقاط قدرت و ضعف کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور پرداختند.

در این نشست ابتدا اعضای مجمع، نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و داوطلبان ریاست نیز نکات خود را ارائه کردند. پس از آن، اعضای هیئت رئیسه و رئیسان کانون استان‌ها رأی‌ خود را ارائه کردند و طبرستانی با رای قاطع به مدت یکسال به سمت ریاست کانون‌های فرهنگی و تبلیغی کشور به جای حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع انتخاب شد. همچنین با رای اعضا، حجت‌الاسلام محمدباقر غلامی رئیس مجمع کانون فرهنگی تبلیغی اردبیل به‌ عنوان نایب رئیس و حسن مقصودی رئیس مجمع کانون فرهنگی تبلیغی تهران به‌ عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت‌ و تشکل‌های دینی گفت: مقام معظم رهبری در توصیف جهاد تبیین از عبارت‌هایی نظیر «جهاد عظیم دوران ما»، «جهاد فوری»، «جهاد قطعی» و مانند آن استفاده کرده‌اند. باید پرسید که اهمیت این موضوع در کجاست؟‌ به نظرم درباره جهاد تبیین برخی کارها را نباید انجام دهیم. متاسفانه عده‌ای فقط صحبت‌های رهبری را تکرار می‌کنند. این موضوع در حالی است که جهاد تبیین چند وجه دارد که باید گام‌های متناظر با آن برداشته شود. اول باید پرسید که چه چیزی باید تبیین شود که این قدر اهمیت دارد؟ برخی از اهالی منبر نمی‌دانند که درباره چه موضوعی ناظر بر جهاد تبیین صحبت کنند.

وی ادامه داد: دقت داشته باشید که در قاموس ادبیاتی رهبر انقلاب و ادبیات قرآنی، تبلیغ معادل تبیین است. تبلیغ زمانی رخ می‌دهد که بر جان مخاطب بنشیند. مقام معظم رهبری در حکم خود به رئیس سازمان تبلیغات فرمود باید تبیین اسلام ناب صورت گیرد، به‌گونه‌ای که بر جان مخاطب بنشیند. بنابراین منظور رهبری از تبیین این نیست که چیزی را بگوییم و برویم، بلکه منظور آن است که چیزی را بگوییم و بر جان مخاطب بنشانیم و تأثیر آن را ببینیم. دقت داشته باشید نشاندن بر جان مخاطب حتما با سخنرانی نیست، می‌تواند رسانه، گفت‌وگو، تیزر و مانند آن باشد. گفت‌وگو حتما بهترین است، چرا که رو در رو است اما هر چیزی که پیام را منتقل کند، در این قالب قرار می‌گیرد. بنابراین باید روی آن موضوعی که رهبر انقلاب معتقدند تبیین صورت گیرد، تمرکز کنیم.

باباخانی افزود: مهمترین موضوعی که رهبر انقلاب فرمود، جهاد درباره حقایق انقلاب اسلامی است. دقت داشته باشید که دشمن در مسیر انتقال حقایق انقلاب اسلامی به نسل بعد نشسته است و آن را می‌زند. موضوع دیگری که رهبر انقلاب به آن پرداخته‌اند، دستاوردهای انقلاب اسلامی است. می‌بینید که بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال هر روز در حال سیاه‌نمایی هستند و دستاوردهای انقلاب اسلامی را زیر سوال می‌برند، در حالی که نقطه مقابل آن، امیدآفرینی است که در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع و شیوه تبیین در انجام کارهای فرهنگی باید موردنظر قرار گیرد، گفت: در حقیقت باید بفهمیم که چه چیزی را می‌خواهیم تبیین کنیم و روش آن چگونه است. همه می‌گوییم «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» ایشان جهاد را اعلام کرده است و باید در این زمینه کار کنیم. مدت‌هاست که رهبری روی موضوع جهاد تبیین تمرکز کرده‌اند و درباره آن صحبت می‌کنند که نمونه آن موضوع جنگ روایت‌هاست.

استفاده از جوانان و متخصصان فرهنگی، اولویت کانون‌های فرهنگی و تبلیغی

1400/12/22