گروه رسانه‌ای مهر | از بریکس تا شینهوا؛

گام‌های بلند خبرگزاری مهر در توسعه همکاری‌های جهانی

خبرگزاری مهر با افزایش کیفیت عملیات رسانه‌ای و افزایش تعاملات بین‌المللی در ماه‌های اخیر مسیر ارتقای جایگاه در میان رسانه‌های داخلی و خارجی را در پیش گرفته است. مسیری که به گواه پایگاه‌های تحلیل داده، این رسانه را به یکی از سه رسانه مؤثر و جریان‌ساز داخلی تبدیل کرده که در بسیاری از رویدادهای بین‌المللی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و به دنبال افزایش ارتقای جایگاه و نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی است.

گام‌های بلند خبرگزاری مهر در توسعه همکاری‌های جهانی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، گروه رسانه‌ای مهر تفاهم‌نامه‌ای با تلویزیون بریکس به امضا رساند. این تلویزیون، یک رسانه خبری ۲۴ ساعته است که به چهار زبان انگلیسی، روسی، پرتغالی و چینی در حوزه‌هایی همچون تکنولوژی، اقتصاد، گردشگری و ورزش فعالیت می‌کند. این تفاهم‌نامه امکان تبادل اخبار و همکاری‌های گسترده در تولید محتوا را فراهم آورده و فرصتی برای انتقال صدای ایران به زبان‌های مختلف دنیا ایجاد کرده است.


همکاری با خبرگزاری رسمی قطر

در سفر اخیر محمدمهدی رحمتی، مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر به دوحه قطر، تفاهم‌نامه‌ای با خبرگزاری رسمی قطر (QNA) امضا شد. این تفاهم‌نامه، بر گسترش همکاری‌ها در تبادل اخبار، اعزام هیئت‌های خبری و استفاده از ظرفیت‌های مشترک تأکید دارد. همچنین، بازدید هیئت مهر از بخش‌های مختلف خبرگزاری رسمی قطر و آشنایی با فرایندهای کاری این رسانه، به تقویت همکاری‌های دوجانبه کمک شایانی کرده است.


افزایش مرجعیت خبری در میان مخاطبان

آن طور که مدیر روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده، میزان رجوع به اخبار خبرگزاری مهر در یک سال اخیر افزایش دوبرابری داشته است. علی‌مرادخانی در این باره در صفحه شخصی خودنوشت: خبرگزاری مهر در یک سال اخیر با رشدی محسوس در رسانه‌های برخط ایرانی، طبق داده‌سنجی‌های معتبر حالا دومین خبرگزاری پربازدید کشور است. این رسانه با عبور از بازدید ۹ میلیون در هفته در مرداد امسال، چیزی نزدیک به دوبرابر بیشتر از سال قبل محل رجوع و بازدید قرار گرفته است.


تفاهم‌نامه با خبرگزاری شینهوا چین

خبرگزاری شینهوا، یکی از معتبرترین رسانه‌های دولتی چین، تنها با دو خبرگزاری ایرانی یعنی ایرنا و مهر همکاری دارد. این همکاری که با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی توسعه‌یافته، نشان‌دهنده جایگاه ویژه مهر در ارتباطات رسانه‌ای بین‌المللی است. در اجلاس اخیر که مهر به‌عنوان تنها نماینده رسانه‌ای ایران حضور داشت، شینهوا حتی در تأمین شرایط سفر تیم ایرانی نقش فعالی ایفا کرد. این سطح از همکاری، حاکی از اعتمادی است که دولت چین به این گروه رسانه‌ای دارد.


عضویت در اتحادیه رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه

گروه رسانه‌ای مهر به‌عنوان تنها رسانه غیردولتی ایرانی، عضو اتحادیه رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه است و در مجامع بین‌المللی به نمایندگی از رسانه‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران حضور می‌یابد. این عضویت، فرصتی بی‌نظیر برای تعامل با رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی فراهم کرده و جایگاه مهر را به‌عنوان یک مرجع خبری بین‌المللی تثبیت کرده است.


مسیر پیشرو، تقویت مرجعیت و گسترش همکاری‌ها

خبرگزاری مهر با تمرکز بر نوآوری، افزایش کیفیت و تعمیق روابط بین‌المللی، چشم‌انداز روشنی برای آینده دارد. گسترش همکاری‌ها با رسانه‌های برجسته جهانی، نه‌تنها به تقویت صدای ایران در عرصه بین‌المللی کمک می‌کند، بلکه الگوی موفقی از دیپلماسی رسانه‌ای ارائه می‌دهد که می‌تواند الهام‌بخش سایر رسانه‌های داخلی باشد.

یکی از ایراداتی که در بسیاری از مواقع متوجه رسانه‌های داخلی بوده، عدم توفیق در نقش‌آفرینی بین‌المللی حتی در میان کشورهای مسلمان و جبهه مقاومت است. چیزی که به طور مثال در یک سال اخیر و بعد از عملیات طوفان الاقصی نیز به‌نوعی نمود بیرونی یافت و این رسانه‌های نزدیک به جریانات عربی و اخوانی بودند که توانستند گوی سبقت در مرجعیت خبری درباره مسائل منطقه‌ای را از سایر رسانه‌ها بربایند. مهر که با عقبه‌ای خوشنام همواره جزو رسانه‌های مهم و جریان‌ساز کشور بوده حالا در یک سال اخیر سعی کرده با بازیابی جایگاه داخلی خود در مرجعیت خبری، رو به‌سوی اهداف فرامرزی بردارد؛ جایی که می‌تواند اولین گام‌های یک رسانه وطنی را در میان رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای جریان‌ساز بردارد. این اتفاق، اگر محقق شود، می‌تواند مهر را به مهم‌ترین رسانه ایران تبدیل کند و فرصتی را برای نقش‌آفرینی در تغییر موازنه‌های قدرت منطقه‌ای برای کشور فراهم آورد. باید دید این مسیر به کدام سمت خواهد رفت. آیا مهر با دورخیزی که در یک سال اخیر داشته، می‌تواند تبدیل به مهم‌ترین رسانه ایرانی در عرصه بین‌الملل شود؟

1403/09/26