چهارمحال و بختیاری| معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی تبیین کرد:
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر سهرابی با تأکید بر اینکه تعارض مقاومت با زندگی دال مرکزی موضوع مقاومت برای بخشی از جامعه ایرانی است، گفت: دوگانهای در ذهن جامعه شکل گرفته که ایستادن پای مقاومت به معنی ایجاد چالش و کاستن از کیفیت زندگی است که این دوگانه را باید بتوانیم در ذهن جامعه رفع کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر سهرابی، معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه گذشته ۲۳ دیماه در نشست مجازی همافزایی مبلغان و بانوان مبلغ مراسم اعتکاف چهارمحالوبختیاری با شعار «اعتکاف، مقاومت و معنویت» که به همت ادارهکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با اشاره به اینکه در حال حاضر مقاومت یکی از اصلیترین مسائل نهضت اسلامی است، اظهار کرد: تبیین مسئله مقاومت خاصه برای جوانان امروز دارای پیچیدگیهایی است و ما با چالشهایی برای این مهم مواجهیم که چگونگی تبیین و روشنگری برای کسانی که همراه نیستند، مورد بحث است.
وی با ذکر اینکه صحبت با بخش بزرگی از نسل جدید در مورد موضوع مقاومت با سختیها و پیچیدگیهایی همراه است، ادامه داد: پرسش اینجاست که مسئله مقاومت را چگونه برای نسل جوان تبیین کنیم تا امیدوار باشیم که بیشترین همراهی و همدلی آنان با مقاومت را داشته باشیم.
سهرابی با طرح یک رویکرد کلان در حوزه تبیین معارف دینی که اغلب مورد غفلت بوده است، بیان کرد: تبیین ما در مورد معارف دینی باید زندگیگرا باشد با این توضیح که کارآمدی دین را در عرصههای مختلف زندگی روشن و آشکار کند. ما مبلغان اگر نتوانیم نسبت دین و زندگی را برای عموم مردم و مخاطبان روشن کنیم، مفاهیم و گزارهها و آموزههای دینی ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرد بنابراین باید بتوانیم تقریرها از مباحث دینی و اسلامی را در نسبت با زندگی ارائه دهیم.
مدیرکل اسبق تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار کرد: در مورد مسئله مقاومت نیز اگر نتوانیم نسبت آن را با زندگی تقریر و تفهیم کنیم موضوع مقاومت در دوگانه زندگی و مقاومت، بازنده و محکوم به مهجور ماندن و طرد شدن خواهد بود یعنی مقاومت باید بدون تعارض با زندگی مردم باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد.
سهرابی با تصریح اینکه همین روند در مورد احکام شریعت نیز صدق داشته و ساری و جاری است، افزود: اگر نتوانیم احکام فقهی را قابل پیادهسازی در متن زندگی ارائه دهیم بدیهی است که مردم در برابر فقه و شریعت موضع میگیرند و حضور آن را در زندگی نمیپذیرند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: کسانی که مسئله مقاومت را نمیپذیرند و با آن مشکل دارند چه بسا اسرائیل را مشروع نمیدانند، به او حق نمیدهند و نمیخواهند کنار این رژیم نامشروع قرار گیرند و هرگز غصب و غارت و نسلکشی او را همراهی و تأیید نمیکنند اما در عین حال در قبال مقاومت هم موضع منفی میگیرند.
سهرابی با بیان اینکه بخشی از مردم مقاومت را مزاحم زندگی میدانند، توضیح داد: آنان میگویند عدهای انتخاب کردند که با ظالمان در هر جای دنیا سر جنگ داشته باشند و باعث شوند زندگی ما دچار چالش و خطر شود حال آنکه اسرائیل و مسائل و موضوعات دنیای عرب به ما که ایرانی هستیم ربطی ندارد پس ما نباید از زندگی و ظرفیت و امکانات خودمان برای آنان هزینه کنیم و دائماً درگیر با جنگ و تهدید و تحریم باشیم. آنها قائلند مسئله مقاومت ما را وارد جنگی کرده است که زندگی ما را تحتالشعاع قرار داده و مختل کرده است و این جنگها موجب گرفتاری و تحریم و تهدید و معضلات اقتصادی و اجتماعی عدیده میشود.
معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه تعارض مقاومت با زندگی دال مرکزی موضوع مقاومت برای بخشی از جامعه ایرانی است، یادآور شد: دوگانهای در ذهن جامعه شکل گرفته که ایستادن پای مقاومت یعنی ایجاد چالش و اختلال و کاستن از کیفیت زندگی چرا که امور زندگی مهمترین مسئله برای جامعه ایران است؛ این دوگانه را باید بتوانیم در ذهن جامعه باز کنیم.
سهرابی ادامه داد: بخش دیگری از جامعه قائل است که ما موظفیم مقاومت کنیم ولو در راه آرمانها و عقایدمان به شهادت برسیم چرا که زندگی دنیوی ارزشی ندارد و با مقاومت و شهادت به سعادت ابدی نائل میشویم و بهترین نوع رهایی از این عالم مادی نصیب ما میشود؛ این گروه از مردم شاید نیازی به گفتوگو در مورد مقاومت نداشته باشند زیرا این موضوع را پذیرفتند و آن را در بالاترین سطح اعتقادی باور دارند.
وی با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از جامعه اما معتقد به مقاومت نیست و بین اندیشه مقاومت و زندگی احساس تعارض میکند، بیان کرد: ایده مقاومت به تعبیر مقام معظم رهبری ناظر بر حقیقتی است که امام راحل(ره) را تبدیل به یک حقیقت و مسیر کرد، ایشان قائلند که امام(ره) با موضوع مقاومت تبدیل به یک مکتب متمایز شدند و مقاومت هویتبخش است.
سهرابی با طرح این پرسش که آیا مقاومت یک مسئله ایدئولوژیک و مستلزم یک جهانبینی خاص است، توضیح داد: مقام معظم رهبری در بیاناتشان در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در خرداد ۹۸ به تعریف مقاومت پرداختند و آنرا حقیقتی در متن زندگی توصیف کردند، ایشان فرمودند: «انسان یک راهی را انتخاب میکند که آن راه را حق میداند و درست میداند و در این راه شروع به حرکت میکند و موانع نمیتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقف کند.»
وی با تصریح اینکه بر طبق فرمایش رهبر انقلاب مقاومت الزاماً به معنی مبارزه با ضدمقاومت و تقابل با جبهه کفر نیست، اظهار کرد: گاه مفهوم ایده مقاومت و جبهه مقاومت به اشتباه خلط میشوند، ایده مقاومت باعث شد اندیشه امام خمینی(ره) تبدیل به مکتب شود.
سهرابی تعریف رهبر انقلاب از مقاومت را کاملاً انسانی، زندگیگرا و جاری در متن زندگی دانست و گفت: ایشان قائلند که برای رسیدن به هر هدفی در برابر مشکلات باید ایستادگی و مقاومت داشت و وقتی انسان هدفی برای خود تعیین کند قاعدتاً در مسیر ممکن است با موانع و محدودیتهایی روبرو شود. کسانی به پیروزی میرسند که این محدودیتها مانع حرکتشان نشود و آنها را منصرف و خسته نکند. کسی که مسیر را به سمت اهدافش پیش میرود و چیزی او را منصرف نکند درواقع مقاومت میکند و این گفتمان در متن زندگی هر کسی جاری و ساری است.
وی ادامه داد: ایشان در همین بیانات مثالهای روشنگرانهای ناظر به موضوع مقاومت دارند، مثلاً انسانی که مسیری را در پیش میگیرد تا به هدفی برسد ممکن است در راه به صخره یا مانع یا گسلی برخورد کند که برخیها با دیدن این موانع از مسیر باز میگردند و منصرف میشوند برخیها اما چارهای میاندیشند و راهی را برای دور زدن مانع و عبور آن پیدا میکنند و با یک شیوه عاقلانه از مانع رد میشوند و به مسیر ادامه میدهند که این معنای مقاومت است.
معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه برخیها میخواهند مقاومت را یک حرکت انتحاری و غیرعاقلانه نشان دهند، افزود: اما تقریر مقام معظم رهبری این است که مقاومت یک کار عاقلانه برای هر کسی است که میخواهد در رشد فردی، زندگی خانوادگی، رشد تحصیلی، شغلی و ... به هدف برسد. انسان مقاوم را هیچ مانعی نمیتواند منصرف کند و مقاوم بودن مساوی با توقفناپذیری و تلاش پیگیر در مسیر اهداف است.
سهرابی با بیان اینکه اهداف جبهه مقاومت برآمده از آرمانهای انسانی، دینی و انقلابی است، تصریح کرد: باید بتوانیم این را تبیین کنیم که مقاومت یک امر انتحاری، غیرعاقلانه و هزینه دادن بیهوده نیست بلکه ایدهای برای زندگی است. برخیها رویکرد سازش و مدارا را در زندگی پیش میگیرند و در همه امور تن به شرایط دیگران میدهند، چنین افرادی نمیتوانند موفق باشند چرا که مقاومت و ایستادگی و منصرف نشدن اگرچه سختی و زحمت دارد اما عامل توفیق و سربلندی است.
وی مکتب امام خمینی(ره) را جامع دنیا و آخرت توصیف کرد و افزود: ما نه برای از بین رفتن بلکه برای ساختن و ایجاد کردن انقلاب کردیم و معتقدیم غایت ما در عالم اخروی مهم بوده و اصل حیات در آنجا شکل میگیرد. اندیشه انقلاب هم به زندگی مادی و هم عالم اخروی اهمیت میدهد و اساساً حکومت اسلامی مسئله زندگی دنیوی معطوف به آخرت را دنبال میکند و سامان میدهد. اندیشه انقلاب اسلامی صرفاً معطوف به کیفیت مرگ نیست بلکه کیفیت زندگی نیز برایش اهمیت دارد و میخواهد الگوی دیگری را پیشنهاد دهد.
سهرابی با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی است، اضافه کرد: تمدن یک مسئله دنیایی، روبنایی و کالبدی در حیات اجتماعی بشر است و تمدن اسلامی میخواهد زندگی ما را براساس یک اندیشه فاخر و متعالی رقم بزند. بنابراین غایت انقلاب اسلامی یک امر زندگیگراست و البته حیات طیبهای را هدف قرار میدهد که برای عالم بقا نیز حیات برتر و سعادتمندانه را تضمین میکند.
وی با ذکر اینکه تمام آموزههای دینی و به تبع آن، انقلاب اسلامی معطوف به مسائل زندگی است، افزود: نگاهی به مسائل و آموزههای دینی نیز مؤید زندگیگرا بودن مکتب است چرا که اسلام برای جزئیترین مسائل زندگی انسان راهکار و دستورالعمل دارد و آداب اسلامی و سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) به بیان ریزترین نکات زندگی پرداختند. پیداست دین دغدغه زندگی باکیفیت دنیوی را دارد و اگر انسان زندگی با کیفیت داشته باشد بندگی او نیز باکیفیت خواهد شد و سعادت اخروی خود را میتواند تضمین کند.
سهرابی اظهار کرد: در مسئله مقاومت که با مبانی جهاد و دفاع و شهادت پیوند دارد ممکن است دچار تعارض شویم چرا که انسان تمام تلاش خود را میکند تا در این دنیا زندگی کند نه آنکه جانش به خطر بیفتد و حتی جانش را از دست بدهد. یعنی انسان تا یک جایی برای اهدافش تلاش و هزینه و مقاومت میکند اما اگر پای جان در میان باشد متوقف میشود و دست از مقاومت بر میدارد تا جانش را حفظ کند.
وی ادامه داد: در اینجا قرآن صحبت از تجارتی سودمند دارد و در آیه ۱۰ از سوره مبارکه صف میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ»، قرآن پیشنهاد میدهد که با خدا معامله کنیم تا جایی که حتی مرگ هم نتواند ما را در مسیر اهدافمان متوقف کند. قرآن میگوید شهادت هم ادامه زندگی است و بنابراین کشتهشدن نباید انسان را از تلاش و ممارست و مقاومت منصرف کند. پاداش این مقاومت و شهادت را خداوند در آیه ۱۶۹ آلعمران مورد تأکید قرار میدهد: «وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرۡزَقُونَ.»
سهرابی با یادآوری اینکه شهادت نوعی حیات را در این عالم به انسان میدهد، تصریح کرد: مراد از حیات مورد اشاره در این آیه شریفه حیات برزخی نیست بلکه منظور، ادامه حیات در زندگی مادی است، شهید در عالم مادی حاضر است و ادامه حیات دارد اگر چه جسمش دیگر نیست. شهید در عالم مادی میتواند اثرگذار باشد و پروندهاش باز است. بر همین اساس است که مقام معظم رهبری فرمودند شهدا مظهر قدرت ایران هستند. شهدا به واسطه حضورشان در عالم مادی به ما قدرت میدهند، توصیف شهدا در آیه ۱۷۰ آلعمران به زیبایی بیان شده است: «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ.»
وی بیان کرد: نگاه زندگیگرا به شهادت این است که باور داشته باشیم حتی با شهادت هم هیچ عاملی ما را برای ادامه مسیر و رسیدن به هدف متعالی متوقف نخواهد کرد یعنی در این مسیر که یک تجارت بزرگ با خداست حتی جان دادن هم نباید توقف ایجاد کند. انسانی که جانش را در راه خدا از دست میدهد خدا به او حیات متعالی میدهد و کسانی که شهید میشوند اموات نیستند بلکه در دنیا حی و حاضرند. شهدا اموات نیستند بلکه احیا هستند یعنی دستشان از دنیا کوتاه نیست و یک حیات اخروی متعالی هم پیدا کردند و در نزد پروردگارشان روزی میخورند.
معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مفهوم قرآنی مقاومت، بیان کرد: در آیه ۲۵۰ سوره بقره «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» به مفهوم «ثبات قدم» اشاره دارد و منظور همان مقاومت با تعریف مقام معظم رهبری است، مقاومت با صبر متفاوت است یعنی مقاومت به معنی تحفظ و تثبت و محکم ایستادن نیست بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری، مقاومت به معنی محکم حرکت کردن است یعنی ایستایی در مقاومت معنی ندارد بلکه همراه با قدم برداشتن و حرکت کردن است.
سهرابی در پایان با تأکید بر اینکه هیچ نیرویی نمیتواند انسان مقاوم را از حرکت باز دارد، اظهار کرد: بنابراین مقاومت علاوه بر حفظ داشتهها به معنی ثبات در گام برداشتن و حرکت کردن است که اگر این مهم محقق شود مقاومت بر جبهه کفر پیروز خواهد شد. دشمن دائماً در حال طراحی نقشه و یافتن راههای نفوذ است و همانطور که دشمن در حرکت است ما نیز باید در حرکت باشیم و قدم به قدم جلو برویم و او را عقب برانیم. در این راستا محکم ایستادن کفایت نمیکند بلکه باید حرکت و ثبات قدم یا مقاومت داشت.
1403/10/24