قم | مدیرکل تبلیغات اسلامی استان:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه فضای مجازی یکی از مهمترین کانونهای تولید آسیبهای اجتماعی است، گفت: در اقدامات و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی به جای اینکه در نقطه مهار آسیب بایستیم، ضرورت دارد تا در کانون تولد آسیبهای اجتماعی مدیریت جدی داشته و برای آنجا برنامهریزی دقیق و یکپارچه داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام مرتضی شعبانزاده صبح امروز در جلسه شورای اجتماعی استان قم که با هدف بررسی و تبادلنظر طرحها و برنامههای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در سالن جلسات مجتمع حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: برنامهی مواجهه ادارات با آسیبهای اجتماعی در استان نیاز به بررسی و مطالعه دقیق دارد؛ اینکه نتوانستهایم تا کنون بر آسیبها و بر عوامل بهوجود آورنده آسیبها در قم، تمرکز کنیم دلیلش آن است که تقسیم کار درست استانی صورت نگرفته و پیشبینی ضمانت اجرا و تفاهمی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد: مکانیزم رصد، پایش و اتاق وضعیت درستی در خصوص آسیبهای اجتماعی وجود ندارد لذا در بهترین وضعیت فقط ورودیها گزارش داده میشود نه پیامد اجرای برنامهها، بنابراین مسیری برای راستیآزمایی و اثر بخشی برنامهها بهغیر از حجم فعالیت ورودی، موجود نیست.
* برپایی طرح زیست عفیفانه در ۲۳۲ مدرسه قم
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش قم حدود ۲۴۰ دبیرستان متوسطه اول و دوم و هنرستان دخترانه است، گفت: برای ۲۳۲ مدرسه طرح زیست عفیفانه با حضور ۲ هزار دانشآموز منتخب برگزار شده و با ۱۰۰۰ نفر از کادر مدارس ارتباط گرفته شده و ۷ همایش نیز امسال برای آنها برگزار شده است.
شعبان زاده عنوان کرد: برپایی طرح زیست عفیفانه، اردوهای نیمروزه و یک روزه در مجتمع فرهنگی نور، گفتوگو و پرسش و پاسخ با دانشآموزان، برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، مسابقه کتابخوانی در مدارس و اجرای ۳۵۰ برنامه از ابتدای سال تاکنون، مواردی است که در این مدارس اجرا شده است.
وی افزود: در مدارس ابتدایی استان قم، از حدود ۶۰۰ مدرسه، به ۲۰۰ مدرسه مبلغ اعزام شده و با ۲۰ هزار مادر راجع به سه آسیب تک فرزندی، سقط جنین و سالمندی صحبت شده که این حرکت مهم تبیینی هر روز توسط ۲۰ مبلغ در ۵ الی ۱۰ مدرسه انجام میشود.
* مجتمع فرهنگی نور، سازمان تبلیغات کودک و نوجوان است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم به فعالیتهای مجتمع فرهنگی نور قم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مجتمع تبدیل به سازمان تبلیغات کودک و نوجوان شده و ۲۱ مجموعه مردمی در آنجا متمرکز شدهاند که در ماه برای ۵ هزار کودک و نوجوان، ۴۰ نوع خدمت با اجرای برنامههای متنوع فرهنگی، اجتماعی، علمی و فرهنگی، تربیتی و پرورشی و ورزشی، ارائه میکند.
وی در خصوص آرایشگاههای زنانه بیان کرد: در قم حدود ۱۰۰۰ آرایشگاه زنانه مشغول به فعالیت است که واحد بانوان سازمان تبلیغات در یک سال و نیم اخیر، با ۷۰۰ آرایشگاه ارتباط گرفته و به نظام آسیبهای آرایشگاه آگاهی یافته است.
وی مطرح کرد: حدود ۱۰۰ باشگاه ورزشی زنانه در قم وجود دارد که با ۸۰ باشگاه وارد تعامل شدیم.
شعبان زاده با بیان اینکه در ۴۰۰ مسجد از ۸۰۰ مسجد استان قم، به صورت مدون و مستمر برنامههای مختلفی با همراهی و همکاری پایگاههای بسیج و کانونهای فرهنگی و هنری اجرا میشود، ابراز کرد: چهار محور برای مساجد تعریف شده که نوسازی شبکه امامت، جوانسازی مسجد، بهسازی و نوسازی زیرساختهای مسجد و اجتماعیسازی این چهار محور هستند.
* فضای مجازی، مهمترین کانون تولید آسیبهای اجتماعی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تأکید کرد: یکی از مهمترین کانونهای تولید آسیب اجتماعی، فضای ولنگار مجازی است؛ طبق آمار شورای عالی فضای مجازی ۹۳ درصد از نوجوانان از فضای مجازی استفاده میکنند و این فضا، بستر ایجاد و گسترش حدود ۷۰ درصد آسیبها در فضای مجازی است.
شعبان زاده اظهار کرد: ما به جای اینکه در نقطه مهار آسیب بایستیم، باید در کانون مولد آسیبهای اجتماعی مدیریت داشته باشیم و به دنبال اصلاح سبک زندگی نوجوانان باشیم؛ انجام اقدامات در خصوص مهار آسیب، مهم و در جای خودت ارزشمند است اما ضرورت دارد تا به نقطه تولید آسیبها توجه بیشتری شود.
* باید به دنبال ایجاد "شهر خانواده محور" رفت
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم پیشنهادی را در خصوص جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی مطرح کرد و گفت: برای حل این مشکلات، یک راهکار مهم وجود دارد و آن این است که باید سراغ "شهر خانواده محور" برویم و اگر این اتفاق بیفتد در توسعه و اقتصاد شهری، ایجاد زیرساختهای تفریحی و ورزشی، تغییر و تأثیر قابل توجهی رخ خواهد داد.
شعبان زاده ادامه داد: معیار حضور مردم در مسجد به جای شمارش نمازگزاران، باید معیار شمارش تعداد حضور خانوادهها باشد؛ در مدارس، خانواده محور تعلیم و تربیت شود، و معلمان نیز معاضد خانواده فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: باید به این مسئله اندیشید که کدام ایده ملی، در استان قم میتواند انسجام در فعالیتهای اجتماعی ایجاد کند؟ پاسخ این است که آرایش مجدد برای احیای خانواده باید در استان صورت گیرد و تنها این ابرگفتمان است که میتواند بسیج ایجاد کند و ما را به سمت اصلاحات فرهنگی و اجتماعی حرکت دهد.
1403/10/26