تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «حوض خون»

آئین دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد مقاومت با حضور گسترده مردم همراه با انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «حوض خون» در یادمان بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» از سوی مؤسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم« فاطمه‌سادات میرعالی» نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است.

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب حوض خون آمده است: اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ای از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

 

سردار« محمد شیرازی» رئیس دفتر نظامی دفتر فرماندهی کل قوا در آئین دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب حوض خون اظهار کرد: جنگ را با آن زحمت انجام دادیم و بهره معنوی جنگ را باید مردم ببرند. این گنجینه عظیم را باید بشکافیم تا ببینیم ایثار رزمندگان و پشتیبانی‌های عاشقانه چگونه شکل گرفت. در اقدامات برای نیازمندی‌های جبهه و پشتیبانی‌های سیاسی در همه این‌ها، نقش مردم را به درستی باید دید و متوجه شد یک عظمت بزرگ در دوران دفاع مقدس به دست آمد.

وی افزود: شکافتن این عظمت شدنی نخواهد بود مگر عزیزانی از نسل‌های بعدی که آمدند در کتاب‌ها و صحنه‌های هنری این عظمت‌ها را نشان دهند و این کتاب حوض خون یک صحنه بود که در آن مردها نقش داشته‌اند و هم زن‌ها نقش بسزایی را ایفا کردند.

سردار شیرازی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب یک نکته دارند و می‌فرمایند اجر خانم‌ها در طول دفاع مقدس اگر بیشتر از آقایان نباشد کمتر هم نیست.

 

همچنین «ایمان عطار زاده» رئیس دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم با بیان اینکه امروز راه شهدا توسط نسل سوم و چهارم ادامه دارد،گفت: کتاب «حوض خون» روایت دلدادگی زنانی است که با فرزندان، همسران و پدران خویش در عرصه دفاع مقدس حماسه آفریدند و روایتگر نقش بی‌بدیل بانوان در دوران دفاع مقدس در شهر یک هزار شهید اندیمشک است.

عطار زاده تصریح کرد: این آغاز یک رویداد فرهنگی است که بیانگر نگاه رهبر معظم انقلاب به یک رویداد مهم در تاریخ شفاهی معاصر و تولید آثار برای شناسایی بیشتر ابعاد مهم نقش بانوان در دوران دفاع مقدس است.

رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای گفت: با حضور عاشقانه، بصیر و آگاهینه زنان سلحشور در همراهی با فرزندان، همسران و پدران در دوران دفاع مقدس و برای نمونه در رخت‌شویی، صحنه‌های درخشانی خلق شد و این کتاب «حوض خون» بخشی از خدمات بانوان اندیمشک در سال‌های دفاع مقدس را روایت می‌کند.

عطارزاده افزود: با انتشار تقریظ حضرت آقا این رویداد فرهنگی پایان نمی‌یابد و این ابتدای راه است و آغاز رویدادی فرهنگی برای شناسایی حضور بانوان و مردم پرافتخار اندیمشک در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.

علیرضا مختارپور در آئین دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاوت همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» اظهار کرد: در مهرماه سال جاری مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای برگزار کننده کنگره با شهدای زنجان بر فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌های تبلیغی و تحلیل‌های جامعه شناختی و روانشناختی درباره خاطره نویسی‌ها و مراسم با شکوه تشیع پیکر مطهر شهدا تاکید کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خانم سادات میرعالی نویسنده این کتاب در ابتدای ۲۵ سالگی در حالی که ماجرای سال ۵۹ می‌پردازد که جنگ در سال ۶۷ پایان یافته و او ۲ سال پس از جنگ تحمیلی چشم به جهان گشوده است، این نشانده جریان ناب و اصیل انقلاب در میان نسل سوم و چهارم است.

سردار علی فدوی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امام خامنه‌ای بر بسیاری از کتاب‌های دوران دفاع مقدس تقریظ نوشته‌اند اما این کتاب با توجه به آثار محدودی که به نقش بانوان در دفاع مقدس پرداخته اند و همانگونه که از متن مشخص است، اهمیت بالایی دارد.

رهبر انقلاب اسلامی مهرماه امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به مطالعه کتاب «حوض خون» فرمودند: من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.

پیش از این دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای از نویسندگان و راویان کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست‌وسه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد، گلستان یازدهم، دختر شینا، آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان» و «تنها گریه‌کن» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی را بر این کتاب‌ها منتشر کرده بود.

1401/01/15