ستاد جمعیت و خانواده | مروری بر عملکرد خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی در آموزش صیانت از خانواده و جوانی جمعیت
پیش از آن که قانون جوانی جمعیت تکالیفی معین کند، سازمان تبلیغات اسلامی فعالیتهای آموزشی متعددی برای تربیت فرزند و صیانت از خانواده داشت. براین اساس، پس از ابلاغ قانون، روندی که از پیش طی میشد، متمرکزتر و موثرتر دنبال شد تا به نتیجه مطلوب برسد و جامعه هدف، با نگرشی بازتر به پدیده جمعیت و مقوله فرزندآوری برخورد کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، به منظور حسن انجام قانون جوانی جمعیت در سراسر کشور و توجیه مدیران و کارشناسان استانی، جلساتی در 6 نوبت با حضور ، 30 مدیر کل استانی و 45 کارشناس حوزه جمعیت از سراسر کشور طی 6 روز در استان های قم و تهران برگزار گردید. در این جلسات ضمن تبیین مسئله جمعیت، ضرورتها و ابعاد مختلف این موضوع بررسی شد. هم فکری و هم اندیشی در راستای قانون جوانی جمعیت و برنامهریزی و تعیین راهبردهای اجرایی برنامه، بررسی وضعیت ازدواج، طلاق و آمارهای جمعیتی در کشور و راهکارهای حل مسئله و ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت ازدواج ، طلاق و آمارهای جمعیتی در کشور از دیگر دستور جلسات بود.
بر این مبنا 4 راهبرد اصلی نسبت به 4 موضوع فرزندآوری، جلوگیری از سقط و حیات جنین، واسطهگری و ترویج فرهنگ واسطهگری و ازدواج در استانها، در قالب برنامههایی تعریف شد؛ این راهبردها عبارتند از؛
1.توجیه و تبیین مدیران، نخبگان، اساتید و علما، افراد تأثیر گذار، بلاگرها و کادر بهداشت و درمان.
2. انجام پویشها، رویدادها و جشن ها مانند جشن کالسکه سواری و پویش نجات آرزوها.
3. اهتمام به فعالیتهای رسانهای و تولید محتوای مناسب برای شبکههای تلویزیونی استان، ترویج و توزیع نشریه و سررسید امیدآینده و انتشار تولیدات رسانهای سازمان تبلیغات
4. فعال کردن نهادهای دینی ازقبیل هیئت و مسجد برای ترویج فرزندآوری و تقبیح سقط جنین.
گفتنی است عمده آموزشهای مجازی از طریق سامانه مبشران دنبال شده است؛ سامانهای که به همت ادارهکل آموزش سازمان تبلیغات اسلامی راهاندازی شده و در مدت 4 سالی که فعال بوده به رسانهای جامع برای ترویج معارف اسلام ناب محمدی تبدیلشده است. یکی از مهمترین مباحثی که در مبشران تعقیب می شود، دروس خانواده و جمعیت است. در ادامه مروری سریع داشتهایم بر فعالیتهای گوناگون آموزشی خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه جمعیت و فرزندآوری که در این مدت پیگیری و اجرا شده است.
فعالیت های آموزشی ستاد جمعیت
*طراحی و تولید بسته آموزشی زندگی مؤمنانه در راستای تحکیم خانوادهها
*ارائه محتوای ترویجی به شبکه امامان در قالب کانال خانه امام و اپلیکیشن پیشخوان خدمت هدایت
*برگزاری بیش از 300 وبینار مجازی با موضوع جمعیت در سراسر کشور برای جامعه هدف
*تولید دورههای آموزشی تربیت کنشگر جمعیت
*آموزش مسئولان هیئات مذهبی، مداحان و تشکلهای مردمی و گروههای جهادی خواهران نسبت به بحث جمعیت
*آموزش و تربیت ویژه 1500مبلغ در 15استان با موضوع جمعیت و اختصاص منبر بسیاری از شبها به این موضوع در رمضان ۱۴۴۲
*برگزاری دورههای آموزشی حضوری و مجازی ویژه روحانیون، مبلغین، وعاظ، ائمه جماعات و شبكه مداحان و همسران روحانیون مستقر همیاران تبلیغ (در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی و تعالی نهاد خانواده)
*برگزاری آموزشهای تخصصی مجازی همسر روحانیون مستقر همیاران تبلیغ ، امام و هادی در سایت مبشران
*ارتباط مستمر با کنشگران حوزه جمعیت در سراسر کشور و تدوین بانک جامع اطلاعات کنشگران حوزه خانواده و جمعیت
*راهاندازی گروههای تخصصی مبلغین جمعیت و خانواده
*دوره تربیت کنشگر و مبلغ جمعیت ضمن خدمت کارکنان و کارمندان سازمان تبلیغات سراسر کشور برای 900 نفر از بیش از 20 استان که بصورت ۳۰ ساعت مجازی و در ۴۰ روز برگزار شد.
*دوره آموزشی پیش از ازدواج که به سفارش وزارت ورزش و جوانان برای مشاورین مراکز مشاوره سراسر کشوربرگزار شد؛ تعداد شرکت کنندگان: 2500 نفر؛ مجموع ساعات آموزشی: 150 ساعت
*آموزش واسطین ازدواج برای ارتقای سطح آموزشی مراکز همسان گزینی؛ تعداد شرکت کنندگان در دوره 2500 نفر بود که بیش از صد نفر از آنها موفق به اخذ گواهی نامه آموزشی شدند. این دوره به شکل 80 ساعت مجازی در سامانه مبشران برپا بود.
برگزاری پویش و کمپین و رویداد در سطح استان ها
*استان مازنداران
کمپین مجازی مادران مقاومت
پویش فدای مادر
رویداد آموزشی مسیر نجات با محوریت افزایش جمعیت
رویداد رابطین و فعالین خانواده و مجمع فعالان جمعیت
*استان اردبیل
پویش تربیت فاطمی
*استان اصفهان
کمپین مقابله با سقط جنین با همکاری شبکه بهداشت
*استان هرمزگان
پویش عزیزم حسین
رویداد طرح رفیقانه
*استان لرستان
پویش کالسکه سواران غدیر
پویش گفتمان سازی با هشتگ فرزندآوری
رویداد جوانی جمعیت
رویداد جایزه ملی جمعیت در اداره کل تبلیغات اسلامی
*استان قزوین
رویداد پیشگام با شرکت تیم های مسئله یاب و حل مسئله جمعیتی
*استان خراسان شمالی
پویش کالسکه سواران نسل ظهور
*استان گلستان
کمپین حمایت از زوجین، حمایت از جهیزیه، حمایت از خانواده های پر فرزند
رویداد استانی جمعیت
رویداد ملی جمعیت و کسب رتبه ملی
*استان زنجان
همکاری در معرفی مجموعه های فعال در عرصه جمعیت و خانواده به رویداد جامعه پرداز
تجمیع فعالیتهای آموزشی استانها
534 نشست تبیینی در حوزه جمعیت و خانواده برگزار شد
8630 نفر در سطح استانها مخاطب این نشستها بودند
406 همایش در حوزه جمعیت و خانواده برگزار شد
19201 نفر در سطح استانها مخاطب این همایشها بودند
161 دوره آموزشی در حوزه جمعیت و خانواده برگزار شد
51051 نفر در سطح استانها مخاطب این دورههای آموزشی بودند
42 دوره آموزشی مجازی در حوزه جمعیت و خانواده برگزار شد
7242 نفر در سطح استانها مخاطب آموزشهای مجازی بودند
138 کارگاه آموزشی در حوزه جمعیت و خانواده برگزار شد
6813 نفر در سطح استانها مخاطب این کارگاهها بودند
اقدامات ویژه در حوزه جمعیت و خانواده
تشکیل کمیته تکالیف طرح سامان خانواده با محوریت جمعیت
معرفی الگوهای کنشگری مردمی در بهبود فرزند آوری
تقدیر از مادران هیئتی دارای سه فرزند
برگزاری نمایشگاه قرارگاه جمعیت با موضوع فرزند آوری و جوانی جمعیت
برگزاری نمایشگاه هفته ملی کودک با محوریت خانواده و جوانی جمعیت
برپایی ایستگاه سلامت با محوریت جوانی جمعیت
مسابقه کتابخوانی با محوریت جوانی جمعیت
برگزاری میز مشاوره نسل حسینی با موضوعات: شکوه مادری، آسیبهای تک فرزندی ، عوارض سقط جنین ، تعالی خانواده
نذر قربانی اول ماه به نیت اهداء به مادران نابارور، تهیه بسته معیشتی، تهیه اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان خانواده محروم، تهیه سیسمونی
اکران فیلم اخت الرضا
موکب مادر و دختری با موضوع تعالی خانواده
توزیع بروشورهای آموزشی در هیئت های مذهبی و مساجد
برگزاری نمایشگاه روایت سلوک فاطمی و نمایشگاه یاس کبود و پرداخت به موضوع جمعیت و فرزند آوری
اعزام مبلغ و مبلغه در مناسبت های مذهبی با موضوع جمعیت و فرزند آوری
تشکیل هیئات مذهبی کودک در کنار هیئات مادران
راه اندازي قرارگاه عملياتي جمعيت با همراهي مجموعه هاي مردمي و انجام اقدامات مشترك برنامه اي
برگزاري طرح آموزشي پيوند در راستاي كادرسازي از ميان طلاب ممتاز
برگزاری جشن چند قلوها
تشکیل کانون های مادر وکودک
برگزاری غرفه های جمعیت در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس
حضور مبلغین در روستاها و مناطق کم برخوردار جهت تبلیغ فرزندآوری
برگزاری نشست های مداوم با علمای اهل سنت جهت تبلیغ در امر فرزند آوری با توجه به کاهش فرزند آوری اهل سنت
برگزاری جشن خواهر و برادری
برگزاری دوره تربیت مدرس جمعیت
تشکیل هیئت اندیشه ورز نخبگانی
شناسایی کارخانجات بالای 50 نفر جمعیت و تبلیغات محیطی و برگزاری کارگاه
تولید محتوای هیئت با موضوع جمعیت
راهبری خیرین حوزه خانواده
راهبری واسطه گری ازدواج
همکاری با شهرداری ها جهت فضاسازی محیطی و شهری و دیوار نگاره جمعیت
برگزاری دورهمیهای مادرانه ویژه مادران 2الی 4 فرزندی بصورت هفتگی وماهانه
برگزاری غرفه جمعیت با همکاری قرارگاه جمعیت در مناسبت های مختلف
برگزاری مسابقه ویژه کودکان با موضوع فرزندآوری
توجیه و تبیین مسئله جمعیت و فرزند آوری به صورت مستمر و هفتگی در کلاسهای مشاوره پیش از ازدواج زوج های جوان با همکاری شبکه بهداشت ودرمان
ورک شاپ تصویر سازی در حوزه جمعیت با مشارکت حوزه هنری
حمایت های ویژه تا به دنیا آمدن فرزند و خرید سیسمونی از مادرانی که قصد سقط جنین داشتند
ایجاد غرفه مادر و کودک ویژه زائرین اربعین حسینی
اعزام مبلغ و مبلغه بیش از1500 روز تبلیغ با بحث جمعیت و فرزندآوری
برگزاری مراسم جشن ازدواج آسان
اهداء سیسمونی به مادران باردار
ویژه برنامه تلویزیونی جوانی جمعیت به مناسبت روز ملی جمعیت
بسته آموزشی جمعیت
طراحی و تولید بسته آموزشی جمعیت، یکی از اقدامات موثر ستادجمعیت سازمان تبلیغات بوده که در آن بیش از 60 درسآموزشی در سامانه مبشران گردآوری شده است بهگونهای که حدود 100 هزار نفر از این بستههای آموزشی استفاده کردهاند. یکی از اهداف این اقدام، شناسایی عناصر فعال در حوزه خانواده در هر استان و بکارگیری این افراد در ارائه آموزشهای مورد نیاز خانوادهها بود.
29 درس در زمینه خانواده و سبک زندگی
37 درس در زمینه ازدواج و فرزندآوری
9 دوره تربیت راهنمای خانواده برگزار شده
140 ساعت) 40 ساعت آموزش حضوری در دو مرحله و 100 ساعت آموزش مجازی طی 5 ماه از طریق برگزاری ۲۳ درس در سامانه مبشران و گرفتن آزمون های حضوری و مجازی و ارائه های عملی با حضور اساتید(
۱۰۹هزار ساعت، مجموع ساعت آموزشی فراگیران
18720 آزمون برگزار شده در فضای مجازی
870 آزمون عملی
۷۸۰ نفر از فعالان حوزه خانواده موفق به دریافت گواهی تربیت راهنمای خانواده شدند
9 استان از این بسته آموزشی بهره بردهاند
فعالیت های سایت تبیان
سایت تبیان با قدمتی که دارد واقعا توانسته شعار خود، «دستیار زندگی» را برای خانوادهها محقق کند. در این مدت سایت تبیان محتواهای آموزشی متعددی در زمینه جمعیت و خانواده و سقط جنین فراهم و منتشر کرده است که بازشماری آنها چندان آسان نیست ولی در تجمیع کارهای ارایه شده میتوان 67 عنوان تولید محتوای رسانهای متنوع در قالبهای اینفوگرافیک، موشن گرافیک، ویدئو و عکس نوشت را در شبکههای اجتماعی تبیان شمرد.
کدومو، یکی از ريزرسانههای با سابقه است که از سال 1398 کار خود را آغاز کرده و ذیل موسسه خوش فکر تبیان در حال فعالیت است. کدومو سعی کرده جمعی از جوانان باحوصله و دغدغهمند را دور هم جمع کند تا مجموعهای را برای کمک به والدین تشکیل دهند. والدینی که این روزها نسبت به محتوایی که در اختیار فرزندانشان قرار میگیرد نگراني دارند.
در حوزه مورد بحث، كدومو در اين مدت توانسته فعاليتهايي را به سامان برساند.
*برگزاری رويدادها و قرارهای مادرانه با اهدافي همچون تسهيل فرايند والدگری و ترغيب به فرزنداوری
*شناسايي بيش از 1۲۰۰ فيلم و انيميشن با شاخص هايي همچون خانواده محوری، فرزنداوری و اميد به آينده خانواده
*شناسايي بيش از 1۰۰ بازی ديجيتال با شاخصهايي همچون خانواده محوری، فرزنداوری و اميد به آينده خانواده
*ارائه ليست بازیهای روميزی خانوادگي در جهت تسهيل روابط خانوادگي و ترغيب به تشكيل خانواده
*همياری بيش از ۲7۰۰۰ خانواده در تربيت رسانهای نوجوانان و كودكان و شناساندن كدومو به عنوان دستيار خانواده
*ترغیب مادران و و بيش از 1۰۰۰ خانواده به فرزنداوری از طريق شبكه مادران تاثيرگذار و موفق با ارائه راهكارهای تسهيل والدگری
همچنين راه اندازی و فعالیت مرکز یادگیری میم و برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی از ديگر بخشهاي تبيان است كه به نياز تربيتي خانوادهها پاسخ ميدهد. ارائه محتوای رايگان، كاربردی، كوتاه و استاندارد بدون صرف هزينه و وقت زياد برای مادر، حسي از آرامش و اعتماد به نفس به ارمغان مي آورد.
وبسايت «پرسان» نيز از ديگر قابليتهاي تبيان است كه با اشتراكگذاری و رشد دانش از طريق پرسش و پاسخ ، نياز كاربران را برآورده ميكند و با ارائه خدمات همسو با سبک زندگي اسلامی در فضای مجازی، به تقويت و تحكيم بنيان خانواده كاربران خود ياري ميرساند. «پرسان»بستری برای اشتراکگذاری تجربیات زندگی است.این پلتفرم اجتماعی از 29 آبان سال 1400 همزمان با پلتفرم «همدم» رونمایی شد و تا امروز توانسته فضایی را برای اشتراکگذاری تجربیات از طریق سوال و پاسخ ایجاد کند، بدین صورت که هر فرد سوالات خود را بیان میکند و پس از آن کارشناسان یا مشاورین شناسایی شده توسط موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان، به سوالات پاسخ داده شده و تجربیات افراد با دیگران به اشتراک گذاشته میشود.
در این بستر افراد عادی و متخصصان هر حوزه درباره موضوعات مختلفی به ویژه تربیت فرزند، ازدواج، سواد رسانهاي و...، دانستههای خود را ارائه میدهند تا پرسشگر به بهترین پاسخ ممکن دست پیدا کند. این پلتفرم نیز محصول سفارشی موسسه تبیان است که بخش پشتیبانی و توسعه فنی سامانه را با حجم بالایی از کاربران برعهده دارد. از جمله ویژگیهای سامانه اجتماعی «پرسان» که آن را با دیگر بسترهای مجازی مشاوره متمایز میکند، دورههای آموزشی، کلاسهای آنلاین، خدمات مشاورهای، یادگیری مشارکتی، سامانه ارزیابی و تولید محتوا با موضوعات مختلف است.
1403/06/30