ستاد جمعیت و خانواده | نگاهي به چند برنامه جمعي خانواده بزرگ سازمان تبليغات اسلامي درباره صيانت از خانواده
در كنار توليد فيلم و سريال و آموزش، ماده ۲۸ قانون جواني جمعيت برخي از سازمانها ازجمله سازمان تبليغات اسلامي را مكلف كرده با برگزاري جشنوارهها آگاهيبخشيهاي لازم براي صيانت از خانواده، فرزندآوري و تقبيح سقط جنين را به جامعه برسانند. در اين مدت برنامههاي جمعي زيادي ازسوي سازمان تبليغات اسلامي در همين زمينه برگزار شده و البته اين روند همچنان دنبال ميشود كه از جمله آنها ميتوان به «حرف آورد» كه محفلي براي تبیین و کنشگری در حوزه خانواده و زنان است يا رویداد «شکوه مادری» اشاره كرد كه در آن تولید محتوا و توانمند سازی مبلغات در راستای «مکتب فاطمی» بهمنظور هویت بخشی به جامعه زنان صورت ميپذيرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، سلسله برنامههای ماهیانه با نام «ولایت اجتماعی زنان» يا فعالیتهای جهاد تبیین برای بانوان با برگزاری وبینار و تولیدات گرافیکی، طرح «هدات» ویژه بانوان مبلغ کشور، طرح جامع آموزشی با طراحی الگوی مهندسی اجتماعی در بخشهای «نگرشی»، «بینشی» و «مهارتی» باهدف ارتقاي سطح کیفی بانوان مبلغ سراسر کشور در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته با موضوع عفاف و حجاب و جمعیت و فرزندآوری از ديگر برنامههاي جمعي ويژه بانوان است كه در اين زمينه اجرا شد.
همچنين برای فراهم شدن بستری برای اقدام مؤثرتر گروههای مردمی، لازم بود تا ظرفیتهای تبلیغاتی موجود در کشور برای طرحها و ایدهپردازیهای آنها شناسایی و برای استفاده معرفی شود. به همين منظور، سامانه مدیریت یکپارچه تبلیغات محیطی خانواده و جمعیت (سمیم)به نشانی «samiim.org» جهت اجرای این ایده، طراحی و راه اندازی شد.
همه اين اقدامات و كارهاي ديگري كه ذكرشان در اين مجال اندك ممكن نيست، براي آن است كه جامعه و سلولهاي بنيادين آن يعني خانوادهها شرايط را براي روشن نگهداشتن چشم و چراغ خانهها، كه فرزندان دلبندشان باشند، مهيا كنند. در ادامه به 3 حركت جمعي كه بيش از موارد مشابه تاثيرگذاري داشته و بيشتر ديده شد اشاره ميشود.
*پویش بین المللی «نجات آرزوها»
در پویش «نجات آرزوها» گروهی از زنان که تجربه سقط جنین را از سر گذراندهاند با پشیمانی از عمل خود به دنبال آگاه سازی دیگر بانوان و جامعه نسبت به تبعات این عمل غیرانسانی و مرگبار هستند و به شکلی نمادین در شهرهای مختلف ایران و سایر نقاط جهان بادکنکهایی را به پرواز در میآورند. همزمان با این عمل نمادین، تولیدات تصویری گوناگون و تولیدات رسانهای فراوانی در محکومیت سقط جنین منتشر شد. به عنوان نمونه 31 اردیبهشت 1401 به مناسبت هفته جوانی جمعیت، «پویش نجات آرزوها» با اکران فیلم مستند «خونریزی» محصولي از سفير فيلم، با موضوع سقط جنین برگزار شد. این مستند در داخل و خارج از ایران نزدیک به 160 اکران داشته و حدود 5 هزار مرتبه از داخل سایتها دانلود شده است. همچنین این رویداد غير از تهران در 7 شهر ديگر، شامل مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، رشت، اهواز و ساری برگزار شد.
پس از پخش مستند خونریزی در سالن برج ميلاد، محمد خوشدلفر کارگردان مستند، صحبتهای خود را با یک آمار تکاندهنده آغاز کرد: «در همین مدتی که شما این مستند را دیدید بیش از هزار کودک در سراسر جهان به قتل رسیدند.» در ادامه این مراسم پیامهایی حمایتکننده از سراسر جهان خطاب به برگزارکنندگان این کمپین پخش و با تشویق حضار همراه شد. در پایان مراسم، هزار بادکنک به رنگهای آبی و صورتی که چراغهای سبز و سفید و آبی به آنها متصل شده بودبه یاد کودکان سقط شده آن روز به آسمان فرستاده شدند.
*مهرواره محله همدل
پس از طرح مواسات همدلی از سوی مقام معظم رهبری، مهرواره محله همدل باهدف همدلی مردم در رفع نیازهای یکدیگر،از 2 روز مانده به ماه رمضان 1400 با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شد و تا عید سعید فطر ادامه داشت.
مهرواره محله همدل فرصتی برای «گرهگشایی»، «روایت همدلی»، «نشر خوبیها» و در یک کلمه فرصتی برای همدلی میان مردمان محلات سراسر ایران بود؛ به همین دلیل، این طرح بار دیگر حوالی نیمه شعبان 1401 در 21 اسفندماه بهصورت رسمی کار خود را آغاز کرد و در سوم مهر 1402، به مناسبت روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) به مقصد پایانی خود رسید.
اين مهرواره در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، تربیتی، آموزشی، خانواده، مذهبی، زیرساختی، اخلاقی، زنان، سبک زندگی و سلامت، رسانه و هویت بخشی، گفتمان انقلابی و فرهنگ ایرانی اسلامی، حقوقی و فساد و انحراف عملکردی بود كه با شرکت بیش از 50 هزار کنشگر انجام شد.
بخش محله همدل پر از سوژههای ناب و کمنظیر از همدلی میان مردمان محلات سراسر ایران است. از مردمی که تلاش میکنند با هم گره از کارها بگشانید، جوانانی که مشکل آسفالت محله را حل میکنند، شیر زنانی که به فکر تهیه جهیزیه برای نوعروسان محلهاند، ریشسفیدانی که به فکر حل اختلاف میان زوجها هستند، امامان محلهای که به فکر بیکاری جوانان و معیشت محروماناند و تلاش میکنند محله را همدل کنند.
*جشنواره ملی مهرواره بانور
«بنیاد هدایت» در دو سال متوالی مهرواره «بانور» را در سطح ملی مختص بانوان «شریکه الامام» و بانوان کنشگر مسجدي برگزار كرد. این مهرواره با شعار تلاش بانوان محله براي تعالي خانواده برگزار شد و 34،910 بانوي مسجدي در آن شركت كردند.
اولین دوره بانور سال 1401 باهدف شناسایی و ایجاد شبکه فعال بانوان کنشگر در محلهها برگزار شد. دومین مهرواره بانور نیز با مأموریت جهاد تبیین و باهدف تشکیل ۱۵۰۰۰ تیم فعال جهاد تبیین از تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به مناسبت ولادت حضرت زینب کبری (س)، علمدار جهاد تبیین، آغاز به كار كرد.
مهرواره بانور، ۴ محور اساسی شامل «ازدواج آسان، سبک زندگی اسلامی، پیشگیری ازطلاق و فرزندآوری» دارد. استانهایی مثل خراسان رضوی، کرمانشاه، کرمان و قم از پیشتازان عرصه کنشگری بانور هستند و فعالیت چشمگیری، هم در دوره اول و هم در این مرحله از خود نشان دادهاند.
این مهرواره تلاش بانوان محله برای رشد و تعالی خانواده ها در محله با شناسایی و حل مسائل حوزه ازدواج و تشکیل خانواده، روابط زوجین، فرزندآوری و فرزند پروری، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد و سلامت در خانواده است. این مسائل با تشکیل گعده و همفکری حلقههای مشاوره مردمی در مسجد و محله، شناسایی و بهره بردن از ظرفیت های مختلف حل می شوند. این مهرواره در سه مرحله شهرستانی، استانی و ملی برگزار شد.
رادیو بانور و گاهنامه الگوی سوم از اين مهرواره توليد شدند. رسانه خطي راديو بانور با هدف انتشار پادكست خاطرات بانوان مسجدی با شعار «رسانه بانوان فعال فرهنگي و مسجدي» و در راستاي جهاد تبيين و استمرار ارتباط با شبكه كنشگران راهاندازي و همچنان مشغول فعاليت است. همچنين گاهنامه الگوي سوم با هدف معرفي الگوي سوم زن با شعار «نشريه بانوان فعال فرهنگي و مسجدي» كار خود را از آبان 1402 آغاز كرد.
مهرواره بانور در يك نگاه
34,910 بانوی شرکتکننده در مهرواره
9919 عنوان خاطره ثبت شده
16,631 مسئله ثبت شده
8436 گزارش حل مسئله
1403/07/20