همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه(س)؛

نخستین نشست تخصصی مدیران حوزه های علمیه و مبلغین برگزار شد

همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه (س) نشست تخصصی مدیران حوزه‌های علمیه و مبلغین برگزار شد.

 

نخستین نشست تخصصی مدیران حوزه های علمیه و مبلغین برگزار شدبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نخستین نشست تخصصی مدیران حوزه های علمیه و مبلغین را با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدقمی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، عاطفه سعیدی نژاد و مدیران و اساتید شاخص حوزه های علمیه خواهران تهران روز دوشنبه 22 فروردین  در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

درجریان تبلیغ دین با تبلیغ ناصحیح مواجه ایم

در ابتدای نشست حجت الاسلام علیرضا پناهیان  با ذکر بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه تبلیغ، به تبیین زندگی تبلیغی پرداخت. وی با اذعان اینکه ما درجریان تبلیغ دین با تبلیغ ناصحیح مواجه هستیم، افزود: باید این تبلیغ ناصحیح لااقل در جامعه نخبگانی نقدشود. قبل از جهاد تبیین من دردمندانه  فکر می کردم ما روش‌های غلطی درجامعه داریم که باید ترک شود و با فرمایشات حضرت آقا درباره جهاد تبیین بیشتر حس کردم که باید این را بگویم. بسیاری از نمونه‌های تبلیغ به ظاهر موفق ، در واقع تبلیغ ناصحیح به حساب می آیند؛ شما به چند نفری که دور و برماهستند  و کسانی که تاثیر مثبت می گیرند نگاه نکنید به طیفهای گسترده ای  که فاصله می گیرند نگاه کنید.

شناخت جامعه لازمه تبلیغ خوب

وی اظهار کرد: کسانی که فعالیت‌های تبلیغی می کنند به موفقیت های کاذب غره نشوند. حتی نتیجه ندادن فعالیت صحیح تبلیغ هم  نتیجه غلط بودن آن نیست. ببینید کجا را باید اصلاح کنیم. یکی از اصول تبلیغ صحیح را در زمان کنونی عرض کنم: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: تبلیغ در دوره ای که حاکمیت اسلام نیست یک فرق اساسی با دوره ای که حاکمیت اسلام است، دارد.  در حاکمیت اسلام هرنکته ای را که می‌خواهید بگویید باید به درد زندگی مردم بخورد‌. وقتی حاکمیت اسلام وجود ندارد‌ اینطور نیست. به طور مثال موضوع حجاب به عنوان اداره جامعه قانونی است اما به عنوان فردی نیاز نیست قانونی باشد، اینکه کسی که حجاب را رعایت نمی کند دچار گناه می شود که بشود. به عنوان اداره جامعه می‌پذیرند که حجاب واجب باشد.بعضی حجاب طوری تعریف و تبلیغ می کنند که مرحوم کافی زمان طاغوت تبلیغ می کرد و در زمان خودش هم موثر بود آن زمان اینجا صریحا می‌فرماید  . تبلیغ به عنوان جزئی از اداره زندگی مردم می‌تواند در جایگاه خود قرار بگیرد. خوشبختانه حاج آقا قمی طراوت و حرکتی در عرصه تبلیغی ایجاد کردند.همین‌را هم ان شاالله در حوزه های علمیه اجرا کنند.امروز اگر جهان یا لااقل جامعه خود را نشناسیم حتی اگر موضوع را خوب نشناسیم نمی توانیم یک‌مبلغ خوب باشیم. باید بفهمیم این حرفی که می‌زنیم چه جناحی را در سطح کشور  تقویت و چه جناحی را تضعیف می‌کند.ما باید یک فرقی بین‌تبلیغ قبل از انقلاب وبعد از انقلاب بگذاریم. تاسف من این است که احساس نیاز در تولید محتوا نکنیم .مبادا هنر سرگرم کردن مردم را داشته باشیم. بنابود یک ساعت رادیو دستمان باشد عالم را گلستان کنیم حالا همه شبکه ها در اختیارمان است بعد شما وضع دین گریزی را می بینید.

ذوب شدن فضای حوزه و دانشگاه

به گفته این استاد دانشگاه امام (ره) در پیامشان برای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به نکته مهمی اشاره فرمودند: فضای دانشگاه‌ها بیشتر با فضای تجربی مانوس است و فضای حوزه با فضای نظری، ادبیات حوزه و دانشگاه باید  در هم ذوب شود تا موجب گسترش اسلام شود. ادبیات حوزه ادبیات برهانی و استدلالی است ، ادبیات دانشگاه توصیفی است ، جالب اینکه ادبیات قرآن هم توصیفی است. متاسفانه ما ادبیات حوزه را به  ادبیات دانشگاه نزدیگ نکردیم. یکبار آیت الله جوادی آملی به من فرمودند: ای کاش من پول داشتم و هزارطلبه راجدا می کردم تا شعر یاد بگیرند شاید یکی مثل مرحوم فردوسي بتواند بیان کند. بیائیم یک مقدار واقع بینانه تر دین را توصیف کنیم و بیشتر توصیفی حرف بزنیم.

 

تبیین جهاد عظیم روزگار ماست

حجت‌الاسلام محمد قمی باتبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی بهره‌مندی از این ماه برای همگان ، گفت: مسئله اول بانوی دوعالم خدیجه کبری ، مسئله اسلام وپیامبر اعظم بود و به طور مثال  اگر مسئله یک تحریم اقتصادی برای جهان اسلام آن زمان پيش می‌آمد این بانو از تمام امکاناتی که در اختیار داشت جهت پشتیبانی‌ از رسول اکرم استفاده می کرد.

وی افزود: در زمانه ای که دست ما کوتاه و درک نظام الویت‌های حضرت ولی عصر دشوار است، از مسائل دارای الویت نهضت اسلامی که  رهبر معظم انقلاب برآن تاکید دارند،  الویت امروز ما جهاد تبیین است. زمانی وقتی می‌خواستیم بگوییم مسئله فرزندآوری خیلی مهم است می‌گفتیم رهبری  ظرف ۱۰-۱۱سال چهل بار به اهمیت موضوع فرزند آوری وجمعیت اشاره کرده‌اند. در حالیکه ایشان ظرف ۵ ماه حدود ۵۰ بار بر جهاد تبیین تاکید کردند و تصریح می‌کنند که این موضوع الویت دارد‌. ایشان این امر را فریضه و واجب می‌دانند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنين گفت: تبیین جهاد عظیم روزگار ماست،  مسئله دارای الویت امروز بیشترین قرابت را به ما و رسالت طلبگی‌مان دارد  که باید در این هم‌اندیشی‌ها در صدر بنشیند . رهبر معظم انقلاب با حکمت و فراستی که ازایشان سراغ داریم، روی یک الویت دست گذاشته اند. صادقانه بگویم اگر چاره نیندیشید این  فریضه قطعی بر زمین مانده است. شما خیلی زحمت می‌کشید اما اگر کفایت می‌کرد  رهبری اینطور فریاد بر نمی‌آورد. باید روی انجام این ماموریت در پهنای این جامعه باهم حرف بزنیم. به  غیر از اینکه چی را باید بگوییم و چگونه باید بگوییم یک قاعده مهم است که هر وقت مردم به میدان آمدند نهضت اسلام پیش رفته است.

مردم را به میدان بیاورید

حجت الااسلام قمی با طرح این سوال که هرچند تبیین برای به میدان آوردن مردم است اما خود تبیین چگونه پیش می رود؟ ادامه داد: اگر مردم به میدان جهاد تبیین  نیایند جهاد تبیین به سرانجام نمی‌رسد ، سررشته هدایت دست حوزویان است اما تبیین باید مردمی شود. یک مبلغ اگر به طور مثال یک میلیون مخاطب دارد اگر هرکدام از این مخاطبین به تبیین گر تغییر موضع ندهند و مردم میلیونی پای روشنگری نیایند، جهاد تبیین مغلوبه است. اگرآن جامعه مکتبی دست به تبیین نزنند این ورق بر نخواهد گشت. باید درباره روش های جهاد تبیین با همدیگر حرف بزنیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر در جهاد تببین کوتاه بیاییم پیش بردن نهضت مشکل خواهد شد، اما اگر جهاد تبیین موفق شود  سرعتمان در پیشبرد مقاصد بالا خواهد رفت. من برای این هم اندیشی ها  ارزش قائل هستم و خروجی این هم اندیشی ها باید این باشد که چگونه می شود یک نهضت مردمی تبیین متناسب با نیازهای جامعه راه بیندازیم.

نخستین نشست تخصصی مدیران حوزه های علمیه و مبلغین برگزار شد

رویکرد ما باید یک رویکرد حل مسئله محور باشد

عاطفه سعیدی نژاد مدیر کل اموربانوان سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با بیان اینکه بانوان مذهبی امروز به محیط های پیرامونی خود از جمله دوستان، اقوام و همسایگان دسترسی دارند و ما می توانیم از این ظرفیت برای حل بسیاری از مشکلات کمک بگیریم، ادامه داد: ایجاد حلقه های میانی و نگاه مسئله محور از طریق ظرفیت های مردمی اولویت ما در اموربانوان است. مسئله حجاب و عفاف یکی از مهمترین اولویت های بانوان در سطح جامعه و خانواده است ولی نباید بانوان را فقط در این حوزره محدود و متمرکز کرد. در واقع اگر ما واقعیت های نظام و جامعه را بشناسیم خواهیم دید که هر مسئله با دیگر مسائل در هم تندیده است و بافتی جدا از دیگر مسائل نیست. چرا که رویکرد ما باید یک رویکرد حل مسئله محور باشد و صرفا نباید فقط به دنبال برنامه های فرهنگی و یا برنامه های مناسبتی بگردیم.

سعیدی نژاد افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، مسئله اطلاع رسانی و تبیین را از دو سال پیش تا کنون در دست اجرا دارد. رهبری در این مورد فرمایشاتی داشتند اما کم کاری برخی ارگان ها و نهاد ها باعث شد ایشان  فرماندهی جهاد تببین را برعهده گرفتند.

مدیرکل اموربانوان اظهار داشت: یکی از کارهای مهم بانوان اثر گزاری آنها در ایجاد جریان تبیین در محیط پیرامون خود است. اگر ما بتوانیم با دغدغه‌مندی و سپس توانمندی و پشتیبانی کردن بانوان به آنها کمک کنیم  بسیاری از اتفاقات خوبی که انتظارش را داریم در جامعه رخ خواهد داد.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروزه عمده فعالیت های مردم در فضای مجازی است. متاسفانه ما در این فضا کم کار و یا به نوعی بیکار هستیم. از طرفی درجامعه ایرانی اسلامی از مزیت فعالیت های سنتی مثل چهره به چهره برخورداریم اما متاسفانه از این مزیت نیز بهره کافی نبرده ایم. این امتیاز و برتری ما نسبت به دشمن است اما نباید از فضای مجازی نیز غافل شویم. البته ما باید در فعالیت های مجازی به تراز دشمن برسیم، ولی تا به آن حد از تراز برسیم راه دشواری در پیش درایم، چرا که دشمن قدرت اباهه، لهو، لقو و... دارد، که ممیزها و خط قرمزهای ماست.

گفتنی است در این نشست« فریبا علاسوند» عضو هیآت علمی پژوهشی مرکزمطالعات و تحقیقات زنان ونماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و «معصومه سادات صادقی»قائم مقام مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران هم به بیان راهکارهایی در جهاد تبیین پرداختند.

 

1401/01/23