نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو» برگزار شد

هوای نو به دنبال تعالی جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت هیئات مذهبی است

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور در نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو» با بیان اینکه هیئات مذهبی منشاء و مبداء خیر در جامعه هستند گفت: هوای نو به دنبال تعالی جامعه با بهره‌گیری از ظرفیت هیئات مذهبی است.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکل‌های دینی» با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئيس سازمان هيئت و تشكل‌هاي ديني كشور، وحيد ملتجي دبير اين مهرواره و جمعي از خبرنگاران و اصحاب رسانه درسالن «شهيد طاهر صفار زاده» حوزه هنري برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام باباخانی اظهار داشت: نکته مهمی که در سال‌های اخیر در سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود بازنگري به ظرفیت‌های هيئات و تشكل‌هاي ديني و استفاده از اين ظرفیت‌ها  براي  رفع مشكلات و تعالي جامعه است.

وی با بیان اینکه مجموعه هیئات مذهبي كشور مبتنی بر نیروی انسانی، معنویت، تشکیلات و معرفت شكل گرفته‌اند، تصریح کرد: این مجموعه‌ها وقتی در کنار هم قرارمی‌گیرند؛ ظرفیت‌های عظيمي براي اعتلاي جامعه فراهم مي‌سازند.

رئيس سازمان هيئت و تشكل‌هاي ديني كشور افزود: اگر هيئات مذهبي از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنند و به اين ظرفیت‌ها آگاه باشند اتفاقات مهمی در جامعه رقم می‌خورد. برای مثال یکی از آن اتفاقات که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم ورود هيئات مذهبي در عرصه فعالیت‌های خدمات اجتماعی است. یا برای مثال می‌توان از این ظرفیت براي تربیت نسل‌ها بهره برد.

باباخانی با بیان اینکه هيئات مذهبي، محفلی مبتنی بر توسل است، اظهار داشت: هيئات ریشه در معارف اهل بیت (ع) دارند که سرچشمه و مبداء بسیاری از حرکت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده و خواهند بود لذا اگرهیئات از مسیر خود جدا نشوند می‌توانند انقلاب اسلامی به‌وجود بیاورند.

وی افزود: بی‌شک یکی از علل محدث و به‌وجود آورنده انقلاب اسلامی، هیئات مذهبي هستند؛ مرور تاریخ قبل از انقلاب در دهه ۴۰ و ۵۰ نشان می‌دهد هيئات مذهبی سراسر کشور بودند که به ظرفیت بزرگ خود واقف شدند و از آن استفاده کردند و به سراغ حل مسائل ریشه‌ای مردم شتافتند  در واقع حرکت بزرگی را با پیوند به مراجع دینی رقم زدند و انقلاب اسلامی با آن شکوه و عظمت به‌وجود آمد.

در چارچوب بیانیه گام دوم به هیأت نگاه شده است

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت هیئات مذهبي بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کرد، گفت: موضوعي که در مهرواره هواي نو دنبال می‌شود آن است که هيئات برای تمام سال و زندگی افراد جامعه بتوانند جهت دهی داشته و در جامعه انقلاب ایجاد کنند.

در ادامه وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو به اهداف برگزاری مهرواره هوای نو اشاره و تصریح کرد: نخستین هدف مهرواره هوای نو آن است که افق نگاه هيئات مذهبي بلند شود و جامعه پیرامون خود را وسیع‌تر ببیند تا بتواند مروج فرهنگ غني ولايت در عرصه بين‌الملل باشد. همچنين  اين مهرواره در سال نخست به این اهداف نرسیده اما طرح مسئله کرده و در اين خصوص  برنامه‌ريزي مدون و گسترده‌اي انجام داده است بنابراین در هواي نو در چارچوب بیانیه گام دوم به هیئات نگاه شده است.

وی ادامه داد: دومین هدف  اين مهرواره آن است که بتواند نگاه جامعه را نسبت به هیئات تغییر دهد و رسانه‌ها در این ميان نقش اساسی ايفا مي‌كنند اين درحالي است كه هيئت آن چیزی نیست که در رسانه نشان داده می‌شود و مردم بايد به توانايي‌ها و ظرفیت هيئات مذهبي اشراف داشته باشند تا از آن بهره‌مند شوند.

ملتجی با تأکید بر اینکه مهرواره دنبال رقابت منفی بین هيئات مذهبي نیست و هيئات مذهبي کوچک و بزرگ نزد مهرواره دارای یک جایگاه هستند تصریح کرد: مهرواره به دنبال قضاوت کمی مخاطبان شرکت کننده در هيئات مذهبي نیست برای همین در مهرواره به هيئات خانگی کوچک و بزرگ به یک چشم نگاه می‌شود.

دبیر مهرواره هوای نو درباره داوری مهرواره، اظهار داشت: داوری آثار ارسالی را ۱۰۰ نفر بر عهده داشتند و بدون هیچ سوگیری آثار را داوری کردند. فرآیند ثبت نام به گونه‌ای بود که هيئات مذهبي و افراد با مراجعه به سایت مهرواره هوای نو اقدام به ثبت نام و آثار آنان مورد داوری قرار گرفت.

وی بیان داشت: امروز یکی از عرصه‌های مهم تربیت مطمئن هیأت است چرا که هیأت هوای فرهنگ را تصفیه می‌کنند از این رو تلاش داریم هوای نو یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور باشد.

ملتجی با اشاره به آثار ارسالی ابراز کرد: امسال مهرواره هوای نو در سه رشته اصلی «هیئت، کتاب هيئت و ستایشگران» تمرکز بیشتری داشت تا جایی که در این سه بخش ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر دريافت شد و در بخش ستایشگران ۲ هزار و ۲۸۵ نفر، در بخش کتاب ۶۳۵ نفر و در بخش هیأت ۴ هزار و ۵۷۹ نفر آثار مختلفي ارسال كردند.

دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به جوایز مهرواره هوای نو بیان داشت: جوایز مهرواره هوای نو در دو بخش هیأت‌هاي شركت كننده و اشخاص شركت كننده اهدا می‌شود در همین راستا برای برگزیدگان هيئات مذهبي در هر رشته‌ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان جايزه در نظر گرفته شده است همچنین برای هیأت‌ها وام‌هایی به مبلغ حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون پیش بینی شده است.

وی درباره جزئیات برگزاری اختتامیه مهرواره هوای نو گفت: اختتامیه مهرواره هوای نو شنبه ۲۴ اردیبهشت 1401 رأس ساعت ۹ شب در تالار وحدت برگزار می‌شود اين در حالي است كه اين مراسم  به صورت خاص و متمایز با اختتامیه‌های مرسوم برگزار خواهد شد.

1401/02/20