مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی:
عاطفه سعيدي نژاد همایش «جهاد بانوان در تبیین» گفت: به دنبال فعال سازی و کنشگری بانوان در جامعه هستيم تا بدین طریق اين قشر تأثيرگذار پای حل مسائل بیایند همچنين مهمترین رویکرد امور بانوان سازمان تبليغات اسلامي؛ اجراي طرح «نهضت تبیین» بانوان باهدف رفتارسازی و هویت بخشی زنان در جامعه است.
به گزارش نهضت، همایش «جهاد بانوان در تبیین»، با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام محمد جواد زهرایی- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، عاطفه سعیدی نژاد- مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، مبلغات، اعضای تشکلها، کانونهای قرآنی، حوزویها و هیئتهای خانگی تهران و شهرستانهای استان تهران در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم حجت الاسلام محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به مطلب كه رهبر معظم انقلاب در دهههای اخیر به مسئله جهاد تبیین تأكيد دارند گفت: مجموعه اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری معاونت فرهنگی این سازمان براي تحقق جهاد تبيين؛ برنامههاي متعددي براي سراسر كشور طراحي كردند و هم اكنون نيز در اين راستا فعاليت مستمر و تلاش شبانه روزي دارند.
وی اظهار کرد: وقتی جهاد تبیین مطرح میشود شاید برخی طلاب ميگویند ما سالهاست این کار را انجام میدهیم اين در حالي است كه اگر در اين زمينه مروری به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه میشویم که بخشی از اقدامات که تاکنون انجام شده؛ خوب بوده اما اینکه جهاد تبیین بوده است جای بحث دارد.
حجتالاسلام زهرایی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار راهبرد برای جهاد تبیین بیان کردند که شامل «تقویت امید و چشم انداز آینده کشور»، «روایت درست حقایق»، «پاسخ به ابهامات آفرینیها» و« تبیین بخشی از معارف اسلام» است که اگر در این زمینه حرکت کنیم قطعاً در مسیر جهاد تبیین قدم گذاشتهایم. آنچه امروز در جهاد تبیین نیاز داریم اين است که طلاب در این زمینه برنامهريزي دقيق داشته و نسبت به اين رسالت؛ به شناخت ژرفتري دست يابند تا بتوانیم در این مسیر گامهاي مؤثري برداریم و منشاء اثر باشيم.
عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی يكي ديگر ازسخنرانان اين مراسم ضمن اشاره به حديث سلسة الذهب خطاب به مبلغات و بانوان فعال درعرصه فرهنگ دين گفت: طلابي كه به عنوان منبعي معتبر و سندي محكم در سخنرانيها، آثار و مقالات خود از این حدیث استفاده مي كنند بايد به بخش دوم حدیث که قصه ولایت است تاکید ويژه داشته باشند و معرفت مخاطبان را نسبت به امرولايت كه مغز دين است افزايش دهند.
سعیدی نژاد عنوان کرد: یکی از مسائلی که در اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی مورد توجه قرار دارد، نگاه متعالی به حوزه بانوان است. انقلاب اسلامی یک فتح الفتوح در حوزه بانوان بود. امروز غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و ابهام در حوزه زنان به دليل کمکاریهای صورت گرفته یک موضوع جهانی است که نتوانسته جایگاه حقيقي زنان را تعریف کند.
وی با بیان اینکه برگ برنده انقلاب بانوان اين مرزو بوم بودهاند، افزود: امامین انقلاب این تعریف را دارند که زنان، رهبران انقلاب اسلامی هستند ، اندیشه انقلاب این است که بانوان جایگاه مهمی در راهبری جامعه دارند و رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوی سوم زن را مطرح کردند که با نگاه شرقی که زن را کارگر خانه ميداند و الگوی غربی که زن را کارگر کارخانه میداند، بسيار فاصله دارد. در اين ديدگاه، زن درواقع مدیر خانه است و راهبری جامعه را برعهده دارد و این نگاه همان اندیشه توحیدی است.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: در صدر اسلام الگوهایی مانند حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س) را داریم که سرمایه بزرگی هستند. الگوی سوم به دنبال تعریفی است که بتواند نقشه حرکت حضرت خدیجه (س) را بفهمد و راهبری اجتماعی حضرت معصومه را دنبال کند. در الگوی سوم به دنبال تعریفی از زنان هستیم که در پی داشتن شغل در جامعه نیستند بلکه از بستر خانواده بزرگترین اثرگذاری را موجب میشوند.
سعیدی نژاد یکی از فصول جدید فعاليت بانوان را حرکت در مسیر جهاد تبیین برشمرد و در پاسخ به این سئوال که امروز الگوی جریان نهضت بانوان چیست؟ گفت: در جریان نهضت سواد آموزی، الگویی برای عموم زنان دغدغهمند تعریف شد که امروز، جهاد تبیین بانوان یکی از همین جریانهاست.
وی اظهار کرد: مجموعه دستگاههای تبلیغی مخاطب مذهبی دارند و عموم جامعه که در معرض شبکههای مجازی هستند از دسترس شبکههای تبلیغی دور هستند. یکی از راههای برون رفت از این مسیر، فعالسازی مردم در جریان تبلیغ دینی است. برای رساندن پیام دین و انقلاب به عموم مردم؛ کافیست زنان در محیط اطراف خود در ارتباط با فامیل، اقوام و دوستان، رسالت تبلیغی و تبیینی خود را باور کنند و برای این کار آماده شوند.
سعیدی نژاد با اشاره به اينكه یکی از آفتهای فضای تبلیغی این است که به حظ و بهره معنوی اکتفا میشود اذعان داشت: امروز دستگاه تبلیغی اولین جایی است که باید احساس ماموریت کند، شما مبلغان امروز رسالتتان قیام نیست بلکه اقامه تبیین است و باید کمک کنید دیگران قیام به تبیین شوند همچنين جهاد تبیین بانوان مسیری برای هویت بخشی به قشر بانوان است لذا هرکدام از بانوان طلبه این ظرفیت را دارند که شبکه تبلیغ مردمی را شکل دهند. ما نیز در سازمان تبلیغات اسلامی از مهمترین رویکردها که مجدانه پیگیری می کنیم طرح نهضت تبیین بانوان است و این نوعی رفتارسازی در جامعه محسوب میشود.
وی در ادامه بیان کرد: طرحی با عنوان "نهضت پیشرفت بانوان" در سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می کنیم که هدف آن فعال سازی کنشگری بانوان است بدین طریق میخواهیم مردم پای حل مسائل بیایند. قرار است کمک کنیم مردمی که دغدغه برپا کردن قسط و عدل را دارند، این اتفاق برای آنها رقم بخورد.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که می فرمایند: «جهاد تبیین مقدمه جهاد های دیگر است» تأكيد كرد: امروز جهاد تبیین تنگه احد است و مسیری است که گریزی از غیر از آن نداریم باید جهاد تبیین را جدی بگیریم.
حجت الاسلام علی خاک رنگین، پژوهشگر دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مقایسه انسان قبل و بعد از انقلاب گفت: انسان قبل از انقلاب اهل عیش و نوش است و سرنوشتش برایش مهم نیست اما این انسان متاثر از فهم درست از اسلام، تبدیل به احمدی روشن و شهید سلیمانی می شود، در اینجا نقش تبلیغ و تبیین مشخص می شود.
وی اظهار کرد: هنر امام خمینی رحمة الله این بود که مرگ را مسئله درجه دو مطرح کرد و گفت بکشید ما را مگر مرگ ترس دارد؟ امام خمینی رحمة الله انسان را مرگ آگاه کرد و با همین انسانها انقلاب کرد شما اگر بتوانید انسان تربیت کنید کار تمام است.
وی ایران قبل از انقلاب را به شدت منزوی دانست و افزود: انقلاب اسلامی محصول تلاش انسان است این انسان ابتدا در حوزه علمیه رشد کرد انقلاب اسلامی یک انقلاب درونی مبتنی بر فطرت انسان هاست، اما آیا انقلاب اسلامی پایان ماجراست؟ خیر ، تازه انقلاب شروع شده است، یعنی پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ این امکان را می دهد که مراحل تدریجی و تکاملی انقلاب پیش برود.
حجت الاسلام خاک رنگین با بیان اینکه مردم به نظام مشروعیت می دهند، عنوان کرد: انقلاب دوم، انقلاب در ساختارهای درونی و قوانین است، بر این اساس مدل مردم سالاری دینی تدوین شد و انقلاب سوم که چهل سال است محقق نمی شود، انقلاب در مسئولان است که باید روش و منش آنها مبتنی بر اسلام باشد، البته این موضوع زمان بر و تدریجی است.
وی گفت: انقلاب چهارم، انقلاب پیچیده است که شامل انقلاب در مردم است، اگر کشورمان اسلامی شود، وارد تمدن اسلامی می شویم. آینده انقلاب از حیث نظری مشخص است فقط باید پیاده شود.
حجت الاسلام خاک رنگین اظهار کرد: همین که جمهوری اسلامی توانسته از بحرانها عبور کند گواه موفقیت است. در این زمینه با پنج منطق می توان از انقلاب دفاع کرد که شامل "کارآمدی"، "منطق دفاع از انقلاب"، "منطق ماندگاری"، "پشت نکردن به آرمانها" و "منطق کلان نگری" است.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر مکرر به امیدآفرینی تاکید می کنند. روشهای امیدآفرینی شامل بیان موفقیتهای نظام، بیان اصول اعتقادات دینی، نمایش ضعف غرب، تبیین سنتهای الهی، بیان ظرفیتها، رواج آرمانهای انتظار، بیان نصرتهای الهی ، معرفی الگوهای موفق و بیان هویت ایرانی _ اسلامی است.
یادآور می شود، علاوه بر حضور تقریبا ۵۰۰ مبلغ و بانوان طلبه حوزه علمیه در همایش «جهاد بانوان در تبلیغ»، بیش از ۴ هزار نفر به صورت غیر حضوری این همایش را دنبال می کردند و در پایان مراسم نیز جلسه پرسش و پاسخ و تبیین گری برگزار شد.
1401/04/08