روایت خواندنی «حجت الاسلام عزت زمانی» از شرایط مناطق زلزله زده

حضور طلبه‌های شیعه و سنی، شیرین‌ترین اتفاق است

در پی وقوع زلزله در بندر گناوه معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی راهی این منطقه زلزله زده شد و در جمع روحانیون جهادی حاضر در منطقه زلزله‌زده سایه خوش حضور یافت.. درباره دلایل و نتایج این حضور باحجت الاسلام «رضا عزت زمانی» گفتگو کردیم.

حضور مردمی و حاکمیت
حجت الاسلام عزت زمانی در گفتگو با خبرنگار نهضت ابتدا شرایط منطقه زلزله زده را اینطور تشریح  مي كند: هرچند تعدادی از روستا‌های اطراف در طی این زلزله تخریب شدند، اما روستای «سایه خوش»، به عنوان مرکز زلزله  تقریبا ۱۰۰ در صد تخریب شده است. الحمدالله به دلیل اینکه مردم خيلي زود متوجه شدند، زلزله، خسارت جاني كمي برجا گذاشته ، ولی  به مردم خسارت مالی سنگینی را وارد کرده است.

از همان ساعات اولیه وقوع زلزله ،سپاه پاسداران، مسئولان محلی و طلبه‌ها  در منطقه زلزله زده حاضر شدند و خوشبختانه حضور مردمی وحاکمیت در منطقه زلزله زده، بسیار جدی بوده است. هم اکنون کار تخریب و آوار برداری با تجهیزات سنگین شروع شده و کار‌ها به خوبی جلو می‌رود.  با توجه به گرمای بیش از حد هوا، این روز‌ها زلزله زدگان امکانات سخت افزاری مثل سیستم سرمایشی و کانکس نیاز دارند که دوستان ما در سپاه پاسداران در صدد مهیا کردن وسایل سرمایشی هستند و به مرور به دستشان می‌رسد. ان شاالله در ۲ روز آینده کانکس و سیستم سرمایشی تحویل خانواده‌ها داده می‌شود.
وی ادامه داد: از همان روز اول هیات‌ها و موکب‌های اربعین، طبخ غذای گرم را شروع کردند و روزانه طبخ غذا دارند و سه وعده غذا به دست مردم می‌رسد. همچنین مبلغین منطقه اعم از اهل سنت و تشیع با یک نگاه وحدتی بدون هیچ حاشیه‌ای در منطقه حضور دارند. ازطلبه‌ها دعوت شده است که به صورت شیفتی در اینجا حضور داشته باشند و کار خدمت رسانی و گفتگو با مردم و کار‌های تبلیغی انجام دهند. به جز این‌ها، گروه‌های کودک و نوجوان وابسته به سازمان، اقدامات و برنامه‌های خوبی برای کودک و نوجوان دارند.

حضور طلبه‌های شیعه و سنی، شیرین‌ترین اتفاق است

سرعت بالای خدمت رسانی
حجت الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه حضور ما در منطقه زلزله زده با هدف ابلاغ پیام و سلام حجت الاسلام قمی وخداقوت به دوستان و وضعیت شناسی از حضور جهادی بچه‌ها بود که خوشبختانه اتفاقات مبارک و خوبی را رقم زده‌اند، افزود: هرچند دسترسی به روستا‌ها سخت بود، اما طلبه‌ها ساماندهی شده  و در روستا‌های اطراف هم حضور پیدا کرده اند. به نظر می‌رسد بحث خدمت رسانی با سرعت بیشتر و جدی‌تر شکل گرفته است. مردم این منطقه مردم خونگرم، معتقد و انقلابی هستند و گاهی به دلایل حجب و حیایی که دارند بعصی از خدمت رسانی‌ها سخت است. حتی نمونه‌هایی بود که با وجودی که خودشان دچار مشکل بودند می‌گفتند به همسایه‌ها رسیدگی کنید. حضور جمعی مردم ومسئولین در کنار هم، سرعت خدمت رسانی را بالا برده است.

خنثی شدن نقشه دشمن
حجت الاسلام عزت زمانی در پاسخ این سئوال که حضور سازمان تبلیغات در مناطق زلزله زده چه ضرورتی دارد ؟گفت: اولا حضور طلبه‌ها به عنوان منادیان ونمایندگان رحمت و وحدت و تبلیغ دین یک آرامشی به مردم می‌دهد. همچنین باعث می‌شود مسئولان بایک همت بیشتری در آنجا حضور پیدا کنند. دومين مسئله اين است كه در این حوادث گرفتاری‌هایی ، هم در بحث احکام شرعی و هم در بحث روانی پیش می‌آید مثلا کودکان و نوجوانان نیاز به افرادی دارند که به آن‌ها آرامش دهند. حضور طلبه‌ها باعث التیام درد‌ها و کاستن غم و غصه‌ها می‌شود. طلبه‌ها ضمن خدمت رسانی آرامش روحی هم به مردم می‌دهند. علاوه بر اینکه ما معتقدیم حضور طلبه‌ها درعرصه‌های اجتماعی تبلیغ دین را تسهیل می‌کند و توسعه می‌دهد و فرصت گفتگو با مردم را خصوصا در شرایط خاص ایجاد می‌کند.
این جنس از عناصر مرتبط باسازمان تبلیغات مثل موکب‌های اربعین، مبلغ ها، گرو‌های جهادی تبلیغی این‌ها همه پیشران و پیشرو خدمت رسانی به مردم هستند. اگر سازمان بتواند به موقع همراهی و هم افزایی کند موجب خنثی شدن نقشه‌هایی می‌شود که دشمنان قسم خورده ما برای ایجاد تفرقه بین مردم و روحانیت می‌کشند..

حضور طلبه‌های شیعه و سنی، شیرین‌ترین اتفاق است

شیرین‌ترین اتفاق
معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی از حضور طلبه‌های اهل سنت و تشیع در کنار هم به عنوان یکی از شیرین ترين اتفاقات نام می‌برد و می‌افزاید: با وجودی که منطقه، منطقه کاملا سنی نشین است، اما خوشبختانه هیچ گونه دوگانگی اي وجود نداشت، در شرایطی که کشور‌های معاند سعی در ایجاد تفرقه بین شیعه وسنی دارند، اما انگار نه انگار تفاوت مذهبی‌اي بين طلبه هاي حاضر در صحنه وجود دارد، همه زیر یک پرچم، یک قبله و دین مشترک و هویت انسانی واسلامی جمع شده بودند. ديدن این روحیه انقلابی و جهادی و حسن اعتماد مردم وطرفین شیرین‌ترین اتفاقی بود که رقم خورد.
حجت الاسلام رضا عزت زمانی در پایان  گفت: کمک به مردمی کردن خدمت رسانی، اتفاق مبارکی است. اینکه هیات‌ها و مجموعه شبکه موکب‌های اربعین به میدان آمدند، خيلي اميدوار كننده است، در چنین شرایطی بعضی از اتفاقات مبارک جلوه بیشتری پیدا می‌کند. خانواده و خاندانی را دیدم که پشتیبانی این اطعام را بر عهده دارند.
حضور شیرین موکب‌ها و هیات‌ها در همان ساعت اولیه و طبخ روزانه ۷ هزار وعده غذایی نشان داد سرمایه هیات و این سنت‌های عظیم که از گذشته داشتیم چقدر می‌تواند در حال حاضر و در شرایط کنونی موثر و ثمر بخش باشد

1401/04/18