در مراسمی در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

بخش ارزیابی کتاب سامانه کدومو، رونمایی شد

روز شنبه هجدهم تیرماه 1401، تیم کدوموي موسسه تبيان طی نشستی تحت عنوان « بررسی الگو‌های ارزیابي کتاب کودک و نوجوان»، در« باغ کتاب تهران» از سرویس جدید خود با عنوان« بخش ارزیابی کتاب» رونمایی کرد.

بخش ارزیابی کتاب سامانه کدومو، رونمایی شد

شنبه هجدهم تیرماه ، در روزي که مصادف بود با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، تیم کدومو طی نشستی تحت عنوان «بررسی الگو‌های ارزیابی کتاب کودک و نوجوان»، همراه با کارشناسان و فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، از جمله «سیّدعلی کاشفی خوانساری» - نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار - همچنین خانم‌ها زهرا توکلی، معصومه توکلی و زهرا محسنی فرد در باغ کتاب تهران از سرویس جدید خود با عنوان "بخش ارزیابی کتاب" رونمایی کرد.

ملاک‌های انتخاب یک کتاب خوب
«سیّدعلی کاشفی خوانساری» در اين مراسم با اشاره به اینکه متنوع شدن انتخاب‌ها در حوزه کتاب باید با شفافیت صورت پذیرد، گفت: به عنوان مثال باید مشخص باشد که مبنای انتخاب یک کتاب خوب، چه چیزی بوده است تا خواننده آن کتاب نیز در این خصوص کاملا آگاه شود. اگر کودکی با خواندن کتابی که توسط ما معرفی شده به انسانی لایق و شایسته تبدیل شود، می‌توانیم بگوییم موفق شده ایم.
وی  به فعالیت تیم کدومو در این حوزه اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحالم که تعدادی از دوستان جوانم که به صورت تخصصی و حرفه‌ای چندین سال با زحمت و تلاش در این مسیر متمرکز شده و فعالیت داشته و به روش‌های تکمیلی مناسبی رسیده‌ و  حتی به صورت حضوری به خانواده‌ها مشاوره داده‌اند ، حالا توانسته‌اند با عنوان کدومو، سامانه معرفی کتب مناسب را طراحی نموده و در اختیار مخاطبین قرار دهند.

نیاز والدین
در ادامه مراسم زهرا توکلی، معصومه توکلی و زهرا محسنی فرد، از کارشناسان تیم ارزیابی کتاب ، از ضرورت راه‌اندازی چنین سرویسی گفتند.

به عقيده آنها حوزه نشر کودک و نوجوان در حال رشدی چشمگیر است و بعد از کتب کمک‌آموزشی، می‌توان گفت دومین حوزه‌ای که بیشترین تعداد کتاب منتشر شده، ترجمه و بازنشر‌ها را به خود اختصاص داده، حوزه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان است که اگر از منظر جامعه‌شناختی به آن نگاهی بیندازیم علت آن است که کودکی مسئله امروز جامعه است. به عبارت دیگر داشتن کودکی کتابخوان نیاز والدین است.

 بخش ارزیابی کتاب سامانه کدومو، رونمایی شد

شاخص‌های متفاوت کتاب
سجاد سامانی (مدیر پروژه کدومو) نيز در اين مراسم در ابتدا به توضیحاتی اجمالی در خصوص سامانه ارزیابی کدومو در حوزه‌های فیلم و انیمیشن پرداخت.
وی در ادامه سخنان خود گفت: در تمام این ارزیابی‌ها علاوه بر رعایت اصول مندرج در شیوه‌نامه، خانواده‌ها نیز مشارکت دارند که همه این موارد ویترین اثری را به همراه دارد که می‌توان نظر خود والدین را به عنوان مشارکت‌کننده در کنار نظر کارشناسان این حوزه به همراه داشته‌باشیم.
سامانی با بیان اینکه فاز اول سرویس ارزیابی در حوزه کتاب را با ارائه فهرست محتوا‌های سالم مبتنی بر نظر کارشناسان آغاز کرده ايم  گفت: در حال حاضر تعداد ۴۷۴ کتاب آماده دسترسی است تا والدین بتوانند کتبی را که طبق نظر اساتید این حوزه مناسب رده سنی کودک و نوجوان  است، انتخاب کنند. در فاز دوم قصد داریم تعداد کتب را افزایش دهیم همچنین پروفایل هریک از این عناوین کتاب تجهیز و تکمیل‌تر شود كه اين مسئله اعم از اضافه شدن فیلم‌های آموزشی و آنچه لازمست مخاطبین این حوزه بدان دسترسی داشته‌باشند مي باشد.

وي در ادامه گفت : لازم است تأکید کنم شاخص‌های بخش کتاب با شاخص‌های بخش فیلم و انیمیشن متفاوت خواهد بود.
مدیر پروژه کدومو افزود: طبیعتاً به پشتوانه راه‌اندازی بخش ارزیابی کتاب کدومو ،فعالیت‌های دیگری از جمله ارتباط با کتاب‌فروشی‌ها و فعالیت در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی نیز به وقوع خواهد پیوست که این به خودی خود اتفاقی مبارک خواهد بود.

اختتامیه مراسم نیز با برش کیک رونمایی سرویس ازریابی کتاب کدومو همراه بود.

1401/04/18