اختتامیه دوره "تئاتر بچههای مسجد" منطقه ۵ کشور به میزبانی حوزه هنری فارس در کلانشهر شیراز برگزار شد و بیش از ۹۰ نفر هنرمند در این دوره شرکت کردند.
به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس دوره تربیت مربی "تئاتر بچههای مسجد" منطقه ۵ کشور با حضور استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، بوشهر و فارس به میزبانی کلانشهر شیراز به مدت سه روز برگزار شد. محمدرضا آزاد و سیدحسین فدایی حسین مدیریت این دوره را به عهده داشتند.
در این دوره که بیش از ۹۰ نفر در این دوره شرکت کردند، در خصوص مفاهیم تئاتر مسجدی، شکل کار کارگردانی و بازی، آموزشهایی توسط مربی و کارگردانان ارائه شد. همچنین نشست مدیران حوزههای هنری شش استان کشور و کارشناس مسئولین واحد نمایش در حاشیه این دوره برگزار شد.
عرصه از هنرمندان مسجدی خالی است
مهدی انصاری، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر در آیین اختتامیه این دوره بیان کرد: تئاتر بچههای مسجد از دهه ۶۰ در دست اجراست، اما بنا به مقتضیات زمان دچار تغییراتی شده است.
وی ادامه داد: در دهه ۶۰ و پس از پیروزی انقلاب مساجد به عنوان پایگاه و خاستگاه اجتماعی در همه زمینهها محسوب میشدند و هنرمندان موفقی هم امثال فرجالله سلحشور و کوروش زارعی در آن دهه تربیت شدند.
انصاری خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ هم این نیاز حس میشود و تئاتر بچههای مسجد فعالیت خود را ادامه میدهد، اما در دهه ۹۰ این نیاز احساس میشود که عرصه از هنرمندان مسجدی خالیست به همین دلیل تربیت مربیانی در این دوره برای تئاتر بچههای مسجد و تربیت نیروی مسجدی و تئاتری برای آینده در دستور کار قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: برنامهای مدون ۹ ساله در بخش هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور در این باره تدوین شده است.
مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود به چرایی عدم موفقیت در قهرمان پروری در کشور اشاره و با بیان اینکه این مهم به سیاستهای نادرست فرهنگی در دهههای گذشته بر میگردد، گفت: به عنوان مثال؛ نگاه صرف به معرفی یک شهید به تنهایی کافی نیست و چگونگی معرفی از خود معرفی بالاتر است.
انصاری تصریح کرد: در خارج کشور به امر قهرمانان سازی میپردارند در حالیکه اصلا وجود خارجی نداشته، اما در اینجا قهرمانان زیادی در عرصههای مختلف داریم که واقعی هستند، اما نتوانستهایم جذابیت سازی کنیم؛ البته نگاهمان هم به معرفی قهرمانان برای بزرگسالان بوده نه کودکان.
وی با تاکید بر اینکه برای افرینش یک اثر هنری ابتدا باید کودکان را در نظر گرفت، گفت: تولیدات صرفا مناسبتی محور یک آسیب است.
توجه به فرهنگ تحتالشعاع حوزه اقتصاد و توسعه قرار گرفته است
امین بسیم، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری نیز بیان کرد: طی ٤ سال که از انقلاب گذشته توجه به فرهنگ کمتر بوده و تحتالشعاع حوزه اقتصاد و توسعه قرار گرفته است.
وی همچنین اختصاص بودجه اندک به تئاتر را از دلایل عدم موفقیت این هنر در جامعه ذکر و بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، تولیدات تئاتر به لحاظ هزینه کرد قابل توجیه نیست.
بسیم ادامه داد: حوزه هنری با راهاندازی تئاتر بچههای مسجد تلاش کرده تا بخشی از مشکلات مالی را به عهده بگیرد و در مساجد این مهم را اجرایی کند که خوشبختانه استقبال از این دوره هم خوب بوده است.
بابک دقیقی، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان کرمان نیز بیان کرد: گستردگی رسانهها در شرایط فعلی عرصه را برای هنرهای نمایشی تنگ کرده، اما میتوان از ظرفیت آنها اینها بهترین بهرهبرداری را کرد.
وی به کوچ هنرمندان تئاتر از استانها به مرکز هم اشاره و عنوان کرد: امکانات در تهران تجمیع شده و به همین دلیل هنرمندان تمایل دارند که به مرکز کوچ کنند.
1401/04/20