اگر می‌خواهید آثار چشم نواز ایرانی را ببینید به گالری «ابوالفضل عالی بیایید»

سری به تابلو‌های رنگارنگ فاخر در نمایشگاه «چراغ راه» بزنید

گشتی در نمایشگاه می‌زنم و از دیدن تابلو‌های رنگارنگ به وجد می‌آیم و خوشحالم در سرزمینی زندگی می‌کنم که مهد هنر‌های فاخر است. رقص قلم بر بوم نقاشی به همراه ذوق سرشار از هنر ایرانی؛ اگر جادوگری نیست پس چیست؟

اگر سری به خیابان سمیه تهران بزنید حتماً ساختمان زیبا و بزرگ حوزه هنری می‌بینید، جایی که همیشه دست پُری برای همه علاقه‌مندان به هنر دارد، برگزاری نمایشگاه، اجرای تئاتر، نمایشگاه عکس، برگزاری سمینارها، کارگاه‌های هنری و ...   این روز‌ها نیز در «گالری ابوالفضل عالی» شاهد برگزاری «نمایشگاه گروهی آثار تجسمی هنرمندان حوزه هنری با عنوان «چراغ راه» هستیم که با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی - مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری - و تعدادی از مسئولین و هنرمندان سوریه‌ای در این گالری در ۱۸ تیر ۱۴۰۱ افتتاح شد.
در این نمایشگاه؛ ۴۸ اثر از ۱۹ هنرمند در رشته‌های نقاشی، نقاشی‌خط، خوشنویسی، تذهیب، کاریکاتور و نگارگری به نمایش گذاشته شده است که تمامی این آثار نیز برای اولین بار ارائه شدند.
وقتی وارد نمایشگاه می‌شوید، چیدمان تابلوها، تنوع آثار، رنگارنگی تابلوها، سبک‌های مختلف هنری و ... شما را نسبت به خالقین این آثارهنری به احترام وادار می‌کند که چگونه این همه ذوق و هنر ایرانی در این تابلو‌ها جمع شده است؟ تابلو‌هایی که هر کدامشان به تنهایی می‌توانند زینت بخش خانه‌های ایرانی‌ها باشند.
استقبال در روز افتتاحیه به حدی زیادی بوده که تعدادی از علاقه‌مندان بیرون از نمایشگاه ایستاده بودند، آن طور که مترجم هنرمندان و مسئولین سوری و دیگر کشور‌های اسلامی که در مراسم افتتاح حضور داشت می‌گوید، حال آن‌ها هم از دیدن این همه تنوع هنری، بسیار خوب بوده است.
در این نمایشگاه، شما تنها نظاره گر این همه ذوق و هنر نیستید بلکه می‌توانید با  مراجعه به پوشه‌ای که روی میز کنار نمایشگاه قرار دارد از قیمت‌های آن‌ها هم مطلع شده و خریداری کنید، قیمت‌هایی که به گفته یکی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه با پیشنهاد خالق اثر و مدیریت نمایشگاه تعیین شده است.

سری به تابلو‌های رنگارنگ فاخر در نمایشگاه «چراغ راه» بزنید

با نگاهی به پوشه قیمت‌ها شما شاهد قیمت‌های متنوع از سه میلیون تومان تا سی و هفت میلیون تومان خواهید بود. تابلو‌هایی هم که فروخته شده باشند با علامتی قرمز رنگ مقابلشان مشخص می‌شوند. در دومین روز نمایشگاه حدود ۱۰ اثر با علامت قرمز مشخص شده‌اند؛ به نظر می‌رسد که وضعیت فروش در همین روز‌های اولیه خوب بوده است. فروش این آثار می‌تواند نوید بخش و تقویت کننده مسیر «اقتصاد هنر» باشد، اقتصادی که اگر به درستی در میان مردم جا بیفتد حتماً شاهد خرید و کوچ این تابلو‌های فاخر و ارزشمند از داخل نمایشگاه‌ها به داخل خانه‌ها خواهیم بود به طوری که هم وضعیت معیشتی هنرمندان را بهبود خواهد بخشید و هم دیوار منازل ما را از تابلو‌های فاخر هنری پُر خواهد کرد.
سید مسعود شجاعی طباطبایی - مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری – در گفتگو با خبرنگار ما، اتفاقاً به همین موضوع اشاره می‌کند ومی گوید: «یکی از مشکلات مهمی که هنرمندان ما در سراسر کشور با آن مواجهه هستند «بحث اقتصاد هنر» است و ما تلاش می‌کنیم شرایطی را مهیا سازیم تا آثار هنرمندان برای فروش؛ بیشتر عرضه شوند ضمن اینکه اگر فرهنگ خرید آثار هنری فاخر در میان خانواده‌ها رایج شود و تابلو‌های فاخرایرانی جای تابلو‌های خارجی بی هویت و کپی کاری را بگیرند علاوه بر اینکه ارزش افزوده این تابلو‌ها می‌تواند سال به سال برای خانواده‌ها سود آور باشد از طرف دیگر، می‌تواند راه ورود تابلو‌های فاخر هنری به خانه‌ها را نیز باز کند.»
این هنرمند پیشکسوت کشورمان؛ تنها خرید آثار فاخر هنری را به مردم علاقه‌مند توصیه نمی‌کند بلکه به مسئولین و مدیران هم می‌گوید: «چه خوب است که مسئولین تراز اول ما در دیدار‌های خارجی که با همتایان خود برگزار می‌کنند، اگر قرار است هدایایی به این دوستان بدهند، هدایای خود را با خرید تابلو‌های هنرمندان ایرانی آغاز کنند. مطمئن هستم اگر فرهنگ خرید آثار هنری از سوی مسئولین و مدیران کشور جا بیفتد، حتماً شاهد رونق اقتصاد هنر در سطح گسترده‌تری خواهیم بود.»
وی به عنوان مثال از اثر «عصر عاشورا» استاد فرشچیان یاد می‌کند که توانسته است خارج از مرز‌ها هم مورد توجه قرار بگیرد.

سری به تابلو‌های رنگارنگ فاخر در نمایشگاه «چراغ راه» بزنید

هنرمندان ما می‌توانند با هنرشان دنیا را تسخیر کنند
شجاعی طباطبایی با بیان اینکه ما باید فرهنگ اقتصاد هنر و ارائه آثار داخلی را در میان مردم گسترش دهیم می‌افزاید: «خوشبختانه کشورما، هنرمندان قابلی در حوزه‌های مختلفی مثل خوشنویسی، نقاشی و تصویرگری و ... در اختیار دارد که واقعاً در دنیا بی نظیر هستند و اگر این هنرمندان به درستی به جهانیان معرفی شوند بی شک، دنیا را با آثارشان تسخیر خواهند کرد. به عنوان مثال ما هنرمندانی داریم که می‌توانند با مضامین صلوات و بسم الله الرحمن الرحیم و آیات قرآن آثار فوق العاده هنری خلق کنند که حتماً این آثار می‌توانند در کشور‌های مسلمان همسایه؛ خریداران زیادی داشته باشند.»
وی خبر می‌دهد که حوزه هنری به صورت گسترده در مسیر معرفی آثار هنرمندان به مردم و فرهنگ سازی اقتصاد هنر تلاش خواهد کرد.

ارائه نمایشگاه «چراغ راه» در فضای مجازی
مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری همچنین درباره معرفی آثار نمایشگاه چراغ را ه در فضای مجازی هم می‌گوید: «این آثار از طریق سایت مجله هنر‌های تجسمی، سایت ایران کارتون و همچنین در فضای مجازی مرکز دیجیتال حوزه هنری به نمایش در خواهد آمد و علاقمندان می‌توانند از طریق فضای مجازی به تماشای این آثار بپردازند.»
گشتی در نمایشگاه می‌زنم و از دیدن تابلو‌ها به وجد می‌آیم و خوشحالم در سرزمینی هستم که خالق هنر‌های فاخر است. وقتی شما رقص قلم در بوم نقاشی را می‌بینید از این همه ذوق هنر ایرانی در یک تابلو به خود می‌بالید اگر این جادوی قلم نیست پس چیست؟
«سید عبدالله حاجی سید حسن» از هنرمندان واحد تجسمی حوزه هنری که با دو اثر در این نمایشگاه حضور دارد از این نمایشگاه به عنوان فرصتی برای دیده شدن آثار جدید هنرمندان یاد می‌کند و در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: «برگزاری این نوع نمایشگاه علاوه براینکه می‌تواند مردم هنردوست ما را با آثار جدید و سبک و سیاق هنرمندان آشنا سازد برای خود هنرمندان هم مفید است چرا که این نوع نمایشگاه‌های جمعی همچون کلاس درسی برای همه هنرمندان محسوب می‌شود.»

سری به تابلو‌های رنگارنگ فاخر در نمایشگاه «چراغ راه» بزنید

«نقاشی خط» سبک نوین هنر
این هنرمند در رابطه با سبک «نقاشی خط» دو آثار ارائه شده خود در این نمایشگاه می‌افزاید: «نقاشی خط، یکی از گرایش‌های نوین هنر است که ترکیبی از خوشنویسی و بهره گیری از ابزار نقاشی است چرا که ما در حال حاضر، دیگر شاهد خوشنویسی تنها با یک قلم نی و مرکب از سوی هنرمند نیستیم بلکه هنرمند با ابزار‌های نقاشی و عناصر کلامی به سمت خلق اثر می‌رود. هنرمندی که در حوزه نقاشی خط فعال است باید علاوه بر هنر خوشنویسی در عرصه هنر نقاشی هم مهارت داشته باشد.»
به گفته این هنرمند؛ هدف از فروش تابلو تنها توجه به اقتصاد هنرمند نیست – اگر چه مهم است – بلکه هدف دیگر آن، «معرفی هنر به مردم» است.

سری به تابلو‌های رنگارنگ فاخر در نمایشگاه «چراغ راه» بزنید

جایگزینی تابلو‌های هنری به جای کوبلن‌ها در منازل
استاد حاجی سید حسن معتقد است اگر فرهنگ خریداری تابلو‌های هنری در میان مردم باب شود دیگر شاهد نگهداری تابلو‌های کوبلن در منزل نخواهیم بود و تابلو‌های هنری ایرانی می‌تواند جایگزین خوبی به جای این کوبلن‌ها باشند.
وی می‌افزاید: «هنگامی که هنرمند با فروش آثار خود مواجهه می‌شود علاوه بر اینکه انگیزه‌اش برای ادامه فعالیت افزایش می‌یابد؛ خلاقیت‌های او نیز مضاعف می‌شود. این درحالی است که فروش آثار هنری موجب خواهد شد تا مردم از این پس در سبد خانوار خود، جایی را هم برای خرید آثار هنری اختصاص بدهند.»
این هنرمند بر این باوراست که نمایشگاه‌ها، نقش موثری در کوچ تابلو‌ها از گالری‌ها به خانه‌ها خواهند داشت.

سری به تابلو‌های رنگارنگ فاخر در نمایشگاه «چراغ راه» بزنید

بازدید از نمایشگاه‌ها را با خانواده تجربه کنید
استاد حاجی سید حسن با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم دیدن نمایشگاه‌ها را با خانواده تجربه کنید با اشاره به گالری ابوالفضل عالی می‌گوید: «اگر گالری عالی به گونه‌ای طراحی می‌شد که ویترین خیابانی می‌داشت و از داخل خیابان دیده می‌شد بی شک،   استقبال علاقمندان و مردم  از این نمایشگاه بسیار بیشتر  بود.»
این استاد هنرمند با اشاره به حضور هنرمندان و مسئولین سوری و کشور‌های اسلامی دیگربه هنگام افتتاح نمایشگاه چراغ راه می‌افزاید: «خوشبختانه این هنرمندان هم حس خوبی از دیدن این نمایشگاه داشتند و ابراز امیدواری کردند که شاهد ارتباطات بیشتری در این زمینه بین دو کشور باشیم.»
وی از مسعود شجاعی طباطبایی - مدیرهنر‌های تجسمی حوزه هنری-  بابت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی قدردانی می‌کند و از او به عنوان سردار بزرگ در عرصه تجسمی یاد می‌کند.
علاقمندان برای بازدید آثار  می‌توانند تا ۲۹ تیر ۱۴۰۱، روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ به گالری ابوالفضل عالی به آدرس خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند و از دیدن این تابلو‌های فاخر لذت ببرند و اگر تمایلی برای خرید دارند، میزبان این تابلو‌ها در منازل خود باشند.

1401/04/21