مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل اعلام کرد:

برنامه‌های عزاداری اردبیلی‌ها در بازار تاریخی

بر اساس سنت دیرینه و اصیل عزاداری محرم اردبیل برنامه دسته روی محلات شش گانه در بازار تاریخی شهر اردبیل برگزار می‌شود.

برنامه‌های عزاداری اردبیلی‌ها در بازار تاریخی

برنامه‌های عزاداری اردبیلی‌ها در بازار تاریخی عزاداری مردم اردبیل در بازار تاریخی قیصریه اردبیل جلوه‌ای با شکوه از عشق و ارادت مردم این شهر به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش است تا مردمان این دیار ، شور و شعور حسینی خود را به نمایش گذاشته و عمق دلدادگی خود را در سوگ فرزند فاطمه (س) نشان دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در حاشیه برگزاری این عزاداری سنتی در اردبیل اظهار کرد: صدها دسته عزاداری محلات شش گانه اردبیل از دوم محرم تا تاسوعای حسینی با حضور در بازار تاریخی اردبیل زنجیرزنی و سینه‌زنی کرده و در ایام سوگ سیدالشهدا (ع) عشق و علاقه خود را به سید و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده تصریح کرد: این نوع عزاداری در کشور منحصربه فرد است و عزاداران این شهر به ترتیب محلات با حضور در بازار تاریخی این شهر در یک سنت دیرین در عشق به سیدالشهدا (ع) اقامه عزا کرده و در حزن و اندوه خود را نشان می‌دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود:‌ بازاریان بازار تاریخی قیصریه اردبیل با تعطیلی خرید و فروش خود در این ایام سعی می‌کنند تا واحدهای تجاری خود را به محل تهیه و توزیع نذورات و سایر اقلام اختصاص دهند که با توجه به شرایط کرونایی این توزیع نذورات در بسته‌بندی‌های مناسب انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مردم عزادار شهر اردبیل با عشق و علاقه در این فضا حضور پیدا کرده و در روز تاسوعا نیز زیر یک بیرق همه دستجات و عزاداران محلات مختلف گردهم می‌آیند تا تجمع روز تاسوعا و عاشورا را برگزار کنند.

وی اضافه کرد: مراسم امسال عزاداری روز تاسوعا و عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پررونق‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد که امیدواریم این اجتماع‌های باشکوه نمایشی از عزت و عظمت حسینی دیار دارالارشاد اردبیل باشد همچنين در عزاداری دهه اول ماه محرم به جز روز اول و نهم محرم و یک روز جمعه هر روز دسته یکی از محلات شش‌ گانه و شعبه هایش به بازار تاریخی و خیابان های اصلی شهر اردبیل آمده و به عزاداری می پردازند.

 
تجمع عظیم عزاداران حسینی اردبیل در روز تاسوعا و عاشورا
 
البته در چند سال اخیر علاوه بر عزادارای محلات شش‌ گانه طبق برنامه قدیمی، عزاداران حسینی در روز تاسوعا و عصر عاشورا با تجمع عظیم و منسجم در میدان عالی قاپوی اردبیل عشق و ارادت خود را به به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به نمایش می گذارند.

1401/05/12