دبیر ستاد مرکزی مهرواره ملی توضیح می‌دهد

مهرواره «بانور» در فضای مجازی

«مریم زادقاسمی» دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور درباره مهرواره بانور در فضای مجازی می‌گوید.

مهرواره «بانور» در فضای مجازی

شبکه‌های مجازی این  قابلیت را به وجود آورده است که به آسانی و با یک کلیک، به انبوهی از اطلاعات دست پیدا کنی یا  اطلاعات مد نظرت را به مخاطبت برسانی. در مهرواره بانور از تمام قابلیت‌های فضای مجازی برای معرفی و پیشبرد این مهرواره استفاده شده است. کاری که پیش از این با هزینه بالا و زمان  طولانی انجام می‌شد. «مریم زادقاسمی» دبیر ستاد مرکزی مهرواره بانور درباره مهرواره بانور در فضای مجازی می‌گوید.


صرفه جویی در هزینه و زمان
مریم زاد قاسمی با اشاره به اینکه سایت، اینستاگرام و تلویزیون سه فضایی هستند که ما برای مهرواره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، می‌افزاید: «برای اینکه به شرکت کنندگان در مهرواره کمک و آن‌ها را برای حل مسئله توانمند کنیم عمدتا از طریق فضای سایت به نشانی  https://mehrvare-banoor.ir استفاده کرده ایم. به همین جهت تلاش می‌کنیم  محتوا‌هایی را در سایت بارگذاری کنیم که کاربردی باشد. قبل از شروع مهرواره در جلساتی که داشتیم در باره  چینش محتوا صحبت و همفکری کردیم. در حوزه محتوا هم کلی جستجو کردیم و یک تیم زبده متناسب با نظام مسائل حوزه خانواده محتوا‌های عملیاتی گزینش کردند  تا مخاطبی که به سایت مراجعه می‌کند بتواند از آن محتوا‌ها کمک بگیرد و به او کمک شود که بتواند حل مسئله کند. معرفی اساتید و مراکز فعال خانواده را در سایت داریم و تلاش کردیم مراکزی که در این حوزه کار می‌کنند و مجموعه‌های موفقی هستند و اساتیدی که در این حوزه کار می‌کنند را به شرکت کنندگان مهرواره معرفی کنیم. افراد شرکت کننده در مهرواره می‌توانند با این مراکز و این افراد  تماس بگیرند و در زمینه حل مسئله از ایشان کمک بگیرند.»

سایت و خاطره نویسی
به گفته زادقاسمی سعی شده روی  سایت محتوا‌ها هایی بارگذاری شود که استفاده کاربردی داشته باشند در بخش خاطره نویسی هم این اقدام صورت گرفته است. دبیر مهرواره بانور اذعان داشت: «به دلیل اینکه  اکثر بانوان شرکت کننده در این مهرواره در حوزه خاطره نویسی دست به قلم نیستند با دو استاد نویسندگی خانم گلستان جعفریان و اقای حمید بابایی  ارتباط گرفتیم و کاملا به آن‌ها توضیح  دادیم با چه مخاطبی مواجه هستند. از آن‌ها خواستیم کارگاه‌های آموزشی ضبط کنند. ۹ فایل صوتی کوتاه روی سایت بارگذاری شده خیلی موجز و مختصر و مناسب  مخاطب را راهنمایی می‌کند چطور دست به قلم شود و خاطره خود را بنویسد و خاطره‌ای که می‌فرستد خاطره خوبی باشد. چون  اگر شرکت کننده‌ها نتو اند چیزی بنویسند ما  نمی‌فهمیم که خاطره اشان خاطره ارزشمندی است. ما به شرکت کنندگان این کمک را کردیم که بتوانند تجربیاتشان را بهتر به ما منتقل کنند  تا ما متوجه ارزشمندی تجریه آن‌ها شویم. این‌ها همه به واسطه امکاناتی است که فضای مجازی برای ما فراهم کرده است. اگر فضای مجازی  نبود قطعا ما این همه کلاس‌های آموزشی را نمی‌توانستیم  برگزار کنیم سخت، زمان بر و پر هزینه بود ضمن اینکه  با چنين اساتید  برجسته اي هم مقدور نبود.»

صندوق صوتی 
 وی  به صندوق صوتی سایت به عنوان یکی دیگر از امکاناتی اشاره می‌کند که فضای مجازی برای شرکت کنندگان در مهرواره فراهم کرده است و می‌افزاید: «شرکت کنندگان با صندوق صوتی  تماس می‌گیرند و حتی سئوال تخصصی خود مثلا در حوزه سقط جنین را می‌پرسند  بعد سئوال به مجموعه کارشناسان  متخصص ما  ارجاع می‌شود و پاسخ متخصص  به صورت فایل صوتی روی سایت بارگذاری می‌شود و به راحتی با هشتگ نام خانوادگی، نام شهرستان،  شماره تماس و موضوع مورد سئوال قابل دسترسی است که پاسخ را به صورت صوتی به آن سئوال مرتبط می‌کنیم. علاوه بر این‌ها  اخبار جدید  و اتفاقاتی که در حوزه مهرواره رخ می‌دهد را هم اطلاع رسانی می‌کنیم.»
به گفته زاد قاسمی کمی که مهرواره پیش برود و مشخص بشود که کدام مخاطبان کنشگران فعالی هستند به  سراغشان خواهیم رفت و خودشان  وکارشان را روی سایت معرفی می‌کنیم تا دیگر شرکت کنندگان از آنان ایده بگیرند. قاعدتا اگر سایت نبود معرفی این‌ها به تک تک شرکت کنندگان در مهرواره کارسختی بود. اینگونه  ما نمونه‌های موفق را در سراسر کشور حول این مهرواره شناسایی و معرفی می‌کنیم و باعث می‌شود خانم‌های شرکت کننده ایده و الگو بگیرند که چطور حل مسئله داشته باشند.  

اینستاگرام
دبیر مهرواره بانور با اذعان اینکه در صفحه اینستاگرام مهرواره بانور به نشانی @mehrvarebanoor هم اخبار و فرایند مهرواره را اطلاع رسانی می‌کنیم و هم در آینده معرفی نمونه‌های موفق را خواهیم داشت، ادامه می‌دهد: «مخصوصا از  فضای اینستاگرام برای لایو‌هایی که در آینده خواهیم داشت استفاده خواهیم کرد  گرچه ما سوال‌ها را روی سایت بارگذاری می‌کنیم، اما اگر کمی که جلوتر برویم و  به این نتیجه برسیم که اکثر شرکت کنندگان در حوزه تخصصی خاصی ورود کرده باشند مثلا حوزه فرزند آوری  لایو را در زمینه فرزندآوری می‌گذاریم که شر کت کنندگان مسائلشان در زمینه  فرزنداوری را مطرح کنند و از متخصص کمک بگیرند که چگونه حل مسئله در محله خودشان داشته باشند.»

تلوزیون و شبکه استانی
به گفته زاد قاسمی با رایزنی‌هایی که شده است  در برنامه «زنده باد زندگی» شبکه دوم سیما، محصولات رسانه‌ای مهرواره و چگونگی شرکت در مهرواره  زیر نویس و پخش می شود. همچنین قرار است در برنامه‌های آینده مسئولین مهرواره هم  در این برنامه حاضر شوند و درباره مهرواره صحبت کنند. حتی در ادامه شرکت کنندگان موفق به این برنامه دعوت خواهند شد. وی درپایان می‌گوید: «در استان‌های مختلف هم بعضی شبکه‌های استانی ورود کرده اند. ما تیزر استانی داریم که در شبکه‌های استانی پخش می‌شود و در اخبار  استانی درباره مهرواره اطلاع رسانی شده است. همچنین اگر  همکاری بهتری با صدا و سیما داشته باشندهماهنگ کرده ایم نمونه‌های موفق‌ها  مهرواره را به شبکه‌های استانی ببریم.»

1401/05/26