مسئول آموزش اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی خبرداد:

فعالیت ۱۰۰ جوان و نوجوان نخبه اهل تسنن سیستان و بلوچستان در حوزه محرومیت‌زدایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام محمد حاجی اسماعیلی گفت: از جمله اولویت‌های مهم برای ایجاد تمدن نوین اسلامی؛ تربیت نیروهايي کارآمد از میان مذاهب اسلامی است. براي دستیابی به این مهم، مؤسسه فرهنگی ملت ابراهیم تاکنون در اين زمينه ۱۰۰ جوان و نوجوان اهل تسنن منطقه سیستان و بلوچستان را آموزش داده و به ميدان آورده تا با تشکیل گروه‌هایی در حوزه‌هاي رفع آسیب‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و تحکیم وحدت، تلاش بی‌وقفه‌اي داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری نهضت،  مؤسسه «ملت ابراهیم»؛ فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه «وحدت و تمدن اسلامی» انجام می‌دهد که بیشتر این فعالیت‌ها به رفع مشکلات و موانع حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی سیستان و بلوچستان متمرکز شده‌است.

یک شاخه از فعالیت‌های این مؤسسه، تربیت دانش آموزان نخبه است  که در این سال‌ها بسیاری از جوان سیستان و بلوچستان که اکثر آن‌ها از اهل تسنن هستند از برنامه‌ها و آموزش‌های این مؤسسه بهره‌مند شده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد حاجی اسماعیلی، مسئول آموزش اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی و مدیر مؤسسه ملت ابراهیم با اشاره به اینکه  از فعالیت‌های مهم این مؤسسه، برگزاری دوره‌های «تبیین مفاهیم انقلابی و تربیت نیروی انقلابی» است اذعان داشت: تاکنون برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نخبه اهل سنت، این دوره‌ها برگزارشده و نتیجه این تلاش‌ها؛ تربیت یکصد جوان و نوجوان اهل تسنن است که گروه‌ها و تشکل‌هایی در شهرستان‌های خود و حتی در کل استان تشکیل داده‌اند و تلاش بی‌وقفه و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه «رفع آسیب‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و تحکیم وحدت» انجام می‌دهند.

فعالیت ۱۰۰ دانش آموز نخبه اهل تسنن برای رفع مشکلات اجتماعی و محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان

نگرش تحت تأثیر «تکفیر» را به تحکیم وحدت تغییر دادیم

حاجی اسماعیلی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این موضوع متمرکز شده  که جوانان و نوجوانان اهل تسنن و شیعه سیستان و بلوچستان از زمان  ورود به دبیرستان با مباحث «علمی، معرفتی و اخلاقی» آشنا شوند، اظهارکرد: برای آشنایی جوانان و نوجوان اهل تسنن و شیعه منطقه با مباحث معنوی مانند «معرفت نفس و مباحث قرآنی، اخلاقی، تاریخ تمدن اسلامی و مسائل مرتبط با وحدت»، کارگاه‌ها و اردو‌های متعددی برگزار کرده‌ایم که ثمره این فعالیت در گام اول، جریانی ایجاد کرد تا آن‌هایی که تحت تأثیر نگرش تکفیری و تفرقه بودند بعد‌ها فعال عرصه تحکیم وحدت شوند.

فعالیت ۱۰۰ دانش آموز نخبه اهل تسنن برای رفع مشکلات اجتماعی و محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان

تقويت مباحث مهارتي در جوانان و نوجوان  

مسئول آموزش اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: پس از آشنایی جوانان و نوجوان با مباحث اخلاقی و معرفتی، آن‌ها را با «مباحث مهارتی» آشنا مي‌سازيم تا استعداد‌هاي آنها در زمينه‌هاي مختلف شكوفا شود. به عنوان مثال برای جوانان و نوجواناني که ظرفیت و استعداد‌هایي در فضای رسانه، هنر و مباحث دیگر داشتند، کارگاه‌های آموزشی  مختلفي برگزار كرده‌ايم، هدف ما این بود که جوانان را با «مهارت‌های انجام فعالیت جمعی و تشکیلاتی» آشنا سازيم تا آنها تبديل به  فعال اجتماعی شوند تا بتوانند طبق علایق خودشان و نیاز‌های منطقه، برای حل مسائل، تلاش کنند و تاکنون نیز در زمینه رفع محرومیت‌های آموزشی، کمک‌های معیشتی به خانواده‌های کم برخوردار و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، فعالیت‌های تأثیرگذاری نيز توسط این شبکه انسجام و متشکل از جوانان شیعه و سنی انجام شده است.

اسماعیلی ادامه داد: اگر چه این شبکه‌ها با مؤسسه ملت ابراهيم ارتباط مستمر دارند اما  اين مؤسسه برنامه‌ای به آن‌ها دیکته نمی‌کند و آنان به طور مستقل، فعالیت خود را ادامه می‌دهند البته در اين بين اداره كل اديان و مذاهب همواره تسهیلگر و تقويت كننده فعالیت تشكل‌هاي مردمي است كه در حوزه تقريب و تحكيم وحدت فعاليت مي‌كنند؛ همچنين مؤسسه ملت ابراهيم از طرح‌های برتر اين شبكه‌ها نيزحمایت می‌كند. اين در حالي است كه سالی یکبار با برگزاری نشست سالیانه، اعضای این شبکه‌ها  و گروه‌ها را  دورهم جمع می‌کنیم. به عنوان مثال سال گذشته این نشست با حضور۸۰ نفر از فعالان اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه ملی زاهدان برگزار شد. آنجا طرح‌های تحكيم وحدت و محرومیت‌زدایی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همچنین ضمن  تقدير از طرح‌ها و ایده‌های برتر؛ مقدمات اجراي آنها  را نيز فراهم ساختيم.

اعتماد سازي اهل سنت؛ مهمترين هدف  و كاركرد اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسه ملت ابراهيم است 

حاجی اسماعیلی  در مورد ماحصل کار مؤسسه ملت ابراهیم می‌گوید: اعتماد سازی مهمترین هدف  و کارکرد اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسه ملت ابراهیم است و این اعتماد سازی نیز به شکل واقعی، بدون دورویی و نفاق شکل گرفته است چراکه همیشه صریح و ساده با هموطنان اهل تسنن برخورد کرده‌ایم. در برنامه‌ها همیشه اخلاص، محبت و مودت را مدنظر قرار داده ایم. این نوع برخود و اعتماد سازی،   شرایطی را برای ما رقم زده  که به لطف خداوند بسیاری از هموطنان اهل تسنن و حتی مولوی‌های منطقه، فرزندانشان را به اردو‌هایی می‌فرستند که توسط این موسسه برگزار می‌شود، در راستای همین اعتمادسازی، ۱۰۰ نفر از مدیران دبیرستان‌های مناطق سیستان و بلوچستان را در اردوی  اصفهان گردهم آوردیم و برای  آن‌ها همایش دو روزه «تربیت دینی پویا» را برگزار کردیم. این اردو با هدف  نهادینه کردن این باور که چطور دبیران و معلمان می‌توانند دانش آموزانی را تربیت کنند که به سمت تحجر، افراط گرایی، تجدد و غرب‌زدگی نروند، برگزار شد. همچنین همایشی با عنوان «بایسته‌های فرهنگی در امت نبوی» برگزار کردیم تا در این همایش فعالان فرهنگی شیعه منطقه سیستان و بلوچستان با اقتضائات کار و شیوه‌های تعامل در مناطق تلفیقی و سنی نشین آشنا شوند.

فعالیت ۱۰۰ دانش آموز نخبه اهل تسنن برای رفع مشکلات اجتماعی و محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان

آموزش و تربيت  ۳۰۰ نيروي تقريبي و تبديل آن‌ها به كنشگران فرهنگي- اجتماعي 

مسئول آموزش اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت:  رهبرمعظم انقلاب بر تلاش گسترده در عرصه جهاد تبیین تأکید دارند  لذا اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی  و مؤسسه ملت ابراهیم در تبیین مسئله وحدت اسلامی  به صورت جدی فعالیت دارند. یعنی ازابتدای سال ۱۳۹۹ و از زمانی که  ارتباط مؤسسه ملت ابراهیم با  اداره کل ادیان و مذاهب شکل گرفت، حجت‌الاسلام سیفایی، مدیرکل ادیان و مذاهب، تربیت نیروی تقریبی را سرلوحه برنامه‌ها و فعالیت‌ها، قرار داده‌اند  و تا کنون  ۳۰۰ نیروی تقریبی تربیت کرده و آموزش داده‌ایم که امروز به کنشگران فرهنگی- اجتماعی تبدیل شده‌اند و  به‌صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کنند. با اتخاذ، تنظیم و اجرای اینگونه برنامه‌ها موفق شدیم، نگاه بسیاری از جوانان و نوجوانان اهل تسنن و شیعه استان را به مسئله وحدت و ضرورت‌های تمدن اسلامی تغییر دهیم؛ لذا ما معتقدیم در حوزه تقریب  باید نگرش‌ها را تغییر داد تا ایده‌ها و رویکرد‌های مؤثر به منصه ظهور برسند، این در حالی است که برای تحقق تمدن اسلامی؛ ایجاد ارتباط  وثیق با ملل اسلامی ضروری است و حلقه این ارتباط، اهل تسنن  ایران هستند.

حاجی اسماعیلی درپایان سخنان خود یادآورشد: یکی از رویکرد‌های ما این است که به دانش آموزان، دانشجویان و نسل جوان و نوجوان اهل تسنن، حقیقت  و معارف اهل بیت علیهم السلام و دیدگاه‌های شیعه را نسبت به دیگر مسلمانان با مذاهب دیگر، معرفی کنیم، اما هدفمان شیعه‌سازی نیست چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «شیعه شیعه بمانند، سنی سنی بمانند»، اما اینکه اهل تسنن حقایق اندیشه و نگرش شیعیان را بشناسند، بسیار مهم است چراکه دشمن تلاش می‌کند شیعه را طور دیگری جلوه دهد. تغییر ذهنیت و نگرشی که دشمن برای برخی ازبرادران اهل تسنن درمورد شیعیان ایجاد کرده یکی از مهمترین اهداف مؤسسه ملت ابراهیم است همچنین درسال‌های اخیر با حمایت اداره‌کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت‌های این مؤسسه از نظر کیفی و کمی افزایش چشمگیری داشته است.

1401/08/11