فضای آموزش مجازی قرآن منطبق با تفکرات نوجوانان باشد

مدیرعامل خانه قرآن پیامبر اعظم (ص) شازندگفت: نباید از فعالیت قرآنی در فضای مجازی عقب‌نشینی کنیم، بلکه باید آموزه‌های دینی را از طریق روش‌های جذاب انتقال دهیم.

فضای آموزش مجازی قرآن منطبق با تفکرات نوجوانان باشد

به گزارش پایگاه خبری نهضت؛بهمن عبدی، مدیرعامل خانه قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) شازند، با اشاره به اینکه فعالیت‌های این مرکز قرآنی از سال ۸۶ با راه‌اندازی سه کلاس و با شرکت ۴۰ قرآن‌آموز آغاز شده و در طول ۱۶ سال اخیر توانسته خدمات ارزنده‌ای در حوزه قرآن برجای بگذارد، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی صرفاً نباید به روخوانی و روان‌خوانی، مفاهیم  تجوید، صوت و لحن محدود شود، بلکه فعالیت در رشته حفظ که مدنظر مقام معظم رهبری است و رشته تفسیر باید در کنار سایر رشته‌ها آموزش داده شود.

وی با تأکید براینکه کرونا ضربه سختی بر بدنه فعالیت‌های قرآنی وارد کرد تا جایی‌که این فعالیت‌ها در برخی مؤسسات به صفر رسید، ادامه داد: باید از تمام ظرفیت برای جبران کمبودهای گذشته استفاده کرد. برای رونق هرچه بیشتر و بهتر فعالیت‌های قرآنی باید بستر آموزش را برای نوجوانان فراهم کرد.

عبدی با بیان اینکه تبلیغات در حوزه قرآن باید جدی گرفته شود تا احساس نیاز در وجود نسل جدید و خانواده آنان ایجاد شود، افزود: متأسفانه جوانان و نوجوانان به فضای مجازی تمایل دارند و گاه از این فضا استفاده نادرست می‌کنند؛ از این رو لازم است تا ما بستر استفاده صحیح از این فضا را برای آنان فراهم آوریم.

وی افزود: فضای آموزشی باید مطابق با تفکرات ذهنی نوجوانان و جوانان باشد تا بتوان خروجی مناسب را انتظار داشت. برگزاری دوره‌های حضوری اثر بسیار مطلوب بر روح و روان قرآن‌آموزان می‌گذارد و نباید این مهم غافل شد. پس از شیوع کرونا فعالیت مؤسسه به سمت فضای مجازی پیش رفت و خوشبختانه با اقبال عمومی نیز برخوردار بود. امروز نیز بیش از ۷۰ درصد کلاس‌های ما به‌صورت مجازی و ۳۰ درصد حضوری برگزار می‌شود.

وی از برگزاری دوره‌های متعدد تربیت معلم قرآنی ویژه روستاها خبر داد و افزود: هماهنگی جهت برگزاری برخی از دوره‌های قرآنی در روستاها با سختی مواجه بود؛ از این رو سعی کردیم از هر روستا دو نفر از بانوان و دو نفر از آقایان را آموزش دهیم تا آموزش این نواحی از طریق خود مردم روستا انجام شود. جهت تأمین نیاز روستاهای شهرستان و شهر ۲۲۰ مربی در طول این ۱۶ سال تربیت شده است.

عبدی با اشاره به اینکه آموزش سنتی بدون در نظر گرفتن آموزش‌های نوین با اقبال مناسبی از سوی مخاطب مواجه نخواهد شد، ادامه داد: ما نباید از فعالیت قرآنی در فضای مجازی عقب‌نشینی کنیم، بلکه باید آموزه‌های دینی را از همان طریق که برای نوجوان و جوان جذاب است انتقال داده و تزریق مفاهیم فرهنگی و قرآنی به تفکرات نوجوانان متناسب با ذائقه آنان باشد.

مدیران برای جذب جوانان خود وارد میدان شوند

وی بیان کرد: مدیران مؤسسات قرآنی و مسئولان فرهنگی برای جذب نسل جدید به آموزش قرآن باید خود وارد میدان شده و به سمت آنان حرکت کنند. نباید در انتظار نشان دادن روی خوش جوانان به فعالیت‌های قرآنی زمان را از دست دهند. جذابیتی که در قرآن وجود دارد را در هیچ فضای دیگری نمی‌توان یافت و لازم است با استفاده از روش‌های نو و پرهیز از روش‌های کهنه جوانان را به‌ این سمت هدایت کرد.

وی از برگزاری دوره آموزش قرآن ویژه کارکنان دولت در سه رشته روخوانی و روان‌خوانی، ترجمه و مفاهیم و تفسیر موضوعی خبر داد و افزود: برای قرآنی کردن جامعه باید از خودمان شروع کرده و در گام اول خانواده خود را با مبانی دینی و قرآنی آشنا کنیم.

 

عبدی با اشاره به اینکه شرایط ثبت‌نام و حضور قرآن‌آموزان امروز با دهه ۷۰ بسیار متقاوت است، افزود: نوجوان امروز با دنیای الکترونیک و دیجیتال سروکار دارد، اما نسل دهه ۶۰ و ۷۰ با ماشین‌حساب دلخوش بودند، تفاوت نگاه نسل امروز با نسل گذشته ما را وادار می‌کند که از روش‌های به روز، نوین و جذاب متناسب با تفکر و ذائقه آنان پیش رویم.

وی ضرورت تعامل هرچه بیشتر مؤسسات قرآن با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را خواستار شد و افزود: دانش‌آموزان از مربیان مدرسه تأثیرپذیری بسیار دارند و همکاری مربیان مدارس با مربیان مؤسسات قرآن می‌تواند نتایج خوبی را رقم زند. آنان در  تعامل بیشتر می‌توانند آموزه‌های دینی را به جامعه هدف انتقال داده و تفکرات آنان را به سمت مبانی قرآنی تغییر دهند. اگر مؤسسات راهی به مدارس داشته باشند بهتر می‌توانند رسالت خود را به سرانجام رسانند.

عبدی در پایان ضرورت راه‌اندازی نهضت تفسیری و آموزش ترجمه و مفاهیم در جامعه و اماکن عمومی را مورد تأکید قرار داد و گفت: نهضت تفسیر باید ۳۰ سال قبل ایجاد می‌شد، اما تمام تمرکز ادارات قرآنی در طول این سال‌ها بر روخوانی و روان‌خوانی و تجوید متمرکز بود. جوانان و نوجوانان باید قرآن را ریشه‌ای آموزش ببینند. برای راه‌اندازی نهضت تفسیر باید از هم‌اکنون اقدام کرد و در این حوزه جدی وارد شد.

1401/08/22