گردهمایی منطقهای با عنوان «یاران پیشرفت» در آبان ماه با حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی در استانها، مدیران شهرستانها، کارشناسان امور بانوان و مسئولان نهضت پیشرفت در کرمان و قم برگزار شد
تعریف الگوی سوم زن مسلمان
حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در آیین افتتاحیه این مراسم به نقش اثرگذار بانوان به عنوان پرچم داران جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: کنشگری، مطالبهای است که مکتب امام (ره) از بانوان میخواهد، مکتبی که بانوان را رهبر میداند.
وی اظهار کرد: در کنگره ۷ هزار شهید، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: "زنانی در دفاع مقدس ظهور و بروز کردند کهای کاش هنرمندان تلاش کنند آنها را به تصویر بکشند" در جنگ نظامی بانوان نقش پشتیبانی داشتند، اما در جنگ نرم، بانوان نقش صریح دارند و جهاد این بانوان باید به تصویر کشیده شود.
حجت الاسلام قمی عنوان کرد: در زمانه جنگ روایتها و جنگ روانی، که آشفتگی در اذهان وجود دارد باید این الگوی سوم زن مسلمان ایرانی را روایت کرد و تصویر متفاوتی از جنس الگوی سوم ارائه کرد، الگویی که زن نه کارگر خانه و نه کارگر کارخانه است، بلکه زن مسلمان ایرانی از بستر خانه و خانواده میتواند مهمترین نقش آفرینی و اثرگذاریهای اجتماعی را داشته باشد.
وی افزود: خلاقیت و چاره اندیشی شما مدیران استانی و شهرستانی در اجرای طرحها و برنامههای ارائه شده بسیار ارزشمند است. اصل اراده مورد تاکید است و باید عهدی ببندیم در محضر امام زمان (عج) که در زمینه مسئولیتهایی که برعهده ما گذاشته شده کوتاهی نکنیم.
پیشرفت، انتخابی استراتژیک
حجت الاسلام روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با اشاره به توفیقات انقلاب اسلامی در تربیت نسل جوان گفت: این توفیقات در فهرستی که اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کردند، قابل مشاهده است. ایشان ۱۰ میدان را که جوانان ما قوی کار میکنند فهرست کرده اند و میگویند دشمن تلاش دارد جوان ما را ناامید کند در حالی که میدانهایی از علم تا امنیت وجود دارد که جوانان جدی در حال فعالیت هستند.
حجت الاسلام حریزاوی به موضوع پیشرفت به عنوان انتخابی استراتژیک اشاره کرد و افزود:سازمان تبلیغات اسلامی موضوع پیشرفت را مد نظر قرار داده است که پیشرفت الزاما تحصیلات آکادمیک نیست. حوزههای دیگر پیشرفت هم وجود دارد که ما را به قلههای رفیع در جمهوری اسلامی برساند. در این گردهماییها درمورد این ماموریت خطیر صحبت میکنیم که بر دوش همه قرار گرفته است و در این راستا از بحث و کرسیهای آزاداندیشی استقبال کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در طراحی برنامهها باید نگاه مسأله پردازانه و تفصیلی داشته باشیم، عنوان کرد: طرحهای ارائه شده از سوی اداره کل بانوان تبلیغات اسلامی مانند رفیقانه از سوی عدهای افراد خوش فکر طراحی شده، مهم است که مورد توجه قرار گیرد. هر شهرستان میتواند طراحی داشته باشد، اما اگر ظرفیت وجود ندارد طرحهای ارائه شده از سوی ستاد را در دستور کار خود قرار دهند.
نتیجه بهترطرحهای مردمی
حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی دلیل برگزاری نشستها را به منظور مفاهمه بهتر طرحها و برنامهها در سطح استانها عنوان کرد و گفت: باور این است وقتی طراحیها و برنامهها به صورت مردمی اجرا میشود، نتیجه بهتر حاصل میشود، لذا فارغ از اتفاقات روزمره که بدان دچار هستیم باید براساس عهد مشترک و تکالیف مبنایی که داریم در مسیر قدم برداریم.
وی افزود: این جلسات درواقع یک جنس تعمیق باورها و اصلاح در نگاه و مباحثه در رابطه با طرحها و برنامههای مختلف فرهنگی است.
بهانهای برای جذب بانوان فرهیخته
عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در سازمان تبلیغات اسلامی حرکت نهضت پیشرفت بانوان آغاز شده است و ما مدعی هستیم برای زندگی متعالی زن، اسوهای متفاوت به جهانیان معرفی میکنیم. برخی رویدادها و برنامههای ارائه شده جدید است و نظر این است به طرح جامع و همگرا متناسب با زیست بوم در شهرستانها برسیم.
وی افزود: خوشبختانه در دولت جدید سند تحول پیشرفت تدوین شد. باید ببینیم ما در سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سکاندار فرهنگی چه نقشی داریم. مهمترین ماموریت نخبگان این است که در طراحی نقشه پیشرفت مشارکت کنند و بانوان فرهیخته در لایه طراحی سند پیشرفت میتوانند کمک کنند.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: جشنواره ایران ۱۴۴۰ بهانهای برای جذب بانوان فرهیخته است باید به هویت یابی و خروج آنها از انفعال کمک کنیم. خروجی کار میتواند این باشد که اندیشکدههای متفاوت و گسترده توسط بانوان در سطح کشور را ه اندازی شود.
وی اظهار داشت: در حوزه نوجوانان، طرح دوازده گانه داریم که در حال حاضر بنا به ظرفیتها سه طرح پیگیری میشود. در این راستا به طرح رفیقانه رسیدیم که رفاقت و تفریح را شامل میشود. در بحث آسیبهای اجتماعی نوجوان، تفریح، مسأله است. تفریح مایه تکامل نوجوان است. متأسفانه برخی استانها هنوز پارک بانوان ندارند این موضوعات باید مسأله و دغدغه مسئولان فرهنگی باشد.
وی از رفاقت به عنوان فرصت رشد نوجوان یاد کرد و گفت: امروز جامعه برای همنشین خوب داشتن راغبتر است تا مربی داشتن. ایجاد گروههای دوستی دختران، کشف و شناسایی گروههای دوستی دختران و ایجاد زیرساختهای لازم برای تفریح سالم و تخلیه هیجانات دختران و بانوان، چند راهبرد اصلی برای هویت بخشی به رفاقت است. در رویداد فردامون میخواهیم کمک کنیم قشر نوجوان قدم به قدم تصویر روشن از آیندهای که قرار است به آن برسند پیدا کنند.
سعیدی نژاد تصریح کرد: یکی از اقدامات در بحث دختران پیشرو برپایی نمایشگاههایی با عنوان پیام داران است. امروز نوجوان میخواهد کنشگر باشد. نمایشگاه پیامداران با محورهای مختلف با هدف تولیدات رسانهای همراه با جوایز در مدارس برگزار میشود.
وی با تأکید بر اینکه دو مفهوم خاندان و محله باید جدی گرفته شود، گفت: در خاندان، افراد مختلف را داریم که خیلی از مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و اعتیاد و ... در این فضا قابل حل است. یکی از واقعیتها این است که در جامعه ما هویت خاندان قویتر از هویت محله است. یکی از محورهای مهم فعالیت زنانه میتواند خاندان یاری باشد که زن از خانه بیرون نیاید، اما مسأله حل کند
گفتنی است؛ شرکت کنندگان در این گردهمایی با توجه به کاربرگهایی که در اختیار آنها قرار داده شده بود در قالب گعدههای استانی به بررسی چالشها و آسیبهای فرهنگی و ظرفیتها در حوزههای عفاف و حجاب، جهاد تبیین و بانوان فرهیخته پرداختند و بر این اساس هریک از استانها طرحها و برنامههای پیشنهادی خود را ارائه کردند و در نهایت در هر دوره ۶ طرح به عنوان برتر انتخاب شد.
1401/08/22