کارشناس برنامه ریزی رسانه ای اردبیل عنوان کرد:
کارشناس برنامه ریزی رسانه ای تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: اهالی رسانه، طلایه داران و پرچم داران نهضت جهاد تبیین هستند.
کارشناس برنامه ریزی رسانه ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: رسانه صرفاً رادیو، تلویزیون ، خبرگزاری ها و آزانس های خبری (به عنوان وسایل ارتباط جمعی کلاسیک) و اینترنت، گوگل،وبلاگ ها ،سایت ها ، کانال ها ، گروه ها و شبکه های اجتماعی مجازی( به عنوان رسانه های نوین ارتباطی) نیست، بلکه منبر، خطبه نماز جمعه، حلقه های تربیتی و فرهنگی، هیئات اندیشه ورز، گفتمان ها، نشست ها ، میز گرد ها، کلاسهای دانشگاهی و کرسی های آزاد اندیشی، کتابها ، مجلات، مقالات ، مطبوعات و نوشتهها به نوعی رسانه هستند.
وی نقش رسانه در ایجاد و عمل به تکلیف و مسوولیت اجتماعی و رشد و اعتلای فکری، فرهنگی ، معنوی، اجتماعی و عقلانی جامعه را مؤثر دانست و تاکید کرد: رسانه باید در جهت تولید محتوا، توزیع، تقویت و توسعه ابعاد مختلف جهاد تبیین در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی،روان شناختی، جامعه شناختی، انسان شناسی، دینی ، معنوی ، علمی ، فناوری، آموزشی، پژوهشی و اقتصادی در بین مردم فعالیت کند.
پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه اشاره کرد: باید بحث تبیین را نسبت به حقایق و واقعیت ها انجام بدهیم و بسیاری از حقایق باید تبیین شوند چرا که هنوز بسیاری از حقیقتها به درستی تبیین نشده و یا به خوبی ، مدون و علمی بر روی آنها کار نشده است.
جهاد تبیین عامل خنصی سازی تهاجم فرهنگی دشمن
دژبانی افزود: در مقابل تبیین، حرکت گمراه کننده و تحریفکننده دشمن وجود دارد که از سوی امپراطوری رسانه استعمارگر، استیلاگر و سلطه جو به افکار عمومی جامعه تزریق می شود و سعی دارد بر افکار مردم تأثیر مخرب بگذارد. از این رو ،لازم است افکار و اذهان عمومی را به سمت درست ، حقیقی ، منطقی و راهی که در آن عقلانیت انقلابی، معنوی، اجتماعی و اخلاقی است، هدایت کنیم.
کارشناس رسانه تبلیغات اسلامی اردبیل جهاد تبیین را خنثیکننده توطئه دشمن عنوان کرد و افزود: جهاد تبیین عامل موثری در خنثی سازی توطئه ها و دسایس دشمن یعنی تبلیغات مسموم و پروپاگاندای سیاسی رسانه های نظام سلطه گر و سلطه جو ( جنگ نرم دشمن) است. با جهاد تبیین ، میتوان به سوالات و ابهامات پاسخ داد. همچنین با جهاد تبیین میتوان ابهامآفرینیها ، اخبار نادرست و جعلی ،تبیین های دروغ و غیر واقعی و افکار فریبنده موجود در فضای اجتماعی و مجازی را آشکار و نسبت به تنویر افکار و اذهان عمومی اقدام نمود.از جمله مباحث مهم که امروزه باید مورد توجه اصحاب فرهنگ، رسانه، مطبوعات، اهل قلم و اندیشه و اهالی تبلیغ و ترویج دین و معنویت صورت بگیرد، مساله جهاد تبیین است.
وی گفت: امروزه در تهاجم و شبیخون فرهنگی و تبلیغاتی دشمن قرار داریم و در حال حاضر میلیونها واژه از طریق بنگاه های خبرپراکنی اردوگاه استکبار علیه ایران اسلامی مخابره میشود.با این حجم گسترده از تبلیغات مسموم و نفرت انگیز ، وظیفه تمام دلسوزان نظام اسلامی، معارف دین و ارزشهای توحیدی و معنوی دفاع جانانه از مرز و بوم کشور و ارزش های آنست.
دژبانی با بیان اینکه هیچ ابزاری مانند ابزار رسانه توانایی ترویج، تبلیغ، تبیین، تنویر افکار، روشنگری ، حفظ و کنترل افکار و اذهان عمومی را ندارد، ادامه داد: جهاد تبیین یعنی در مقابل تهاجم تحریفی، دروغ پراکنی و وارونه جلوه دادن دشمن که با اخبار سوخته، نادرست، دروغ پردازانه ، جعلی، ساختگی و فاقد سندیت برای افکار عمومی خوراک تهیه می کند ، لازمست حقایق را تبیین کنیم تا مردم تحت تأثیر القائات و شایعات دروغین، ناراست و کاذب قرار نگیرند.
کارشناس برنامه ریزی رسانه ای گفت: توانمندی رسانه بینظیر بوده و قدرت بزرگی برای هر کشور و دولتی محسوب میشود به گونهای که هر حکومتی که دارای رسانه قوی (اندیشمندانه و شنیدن محور) باشد، توانمندی و اقتدار دارد. به بیان دیگر ، جنگ امروز جنگ رسانه است و ابرقدرت واقعی نظامی بوده که در رسانه قویتر و اثر بخش تر از نظامهای دیگر باشد.
فعال رسانه ای و فرهنگی اردبیل در پایان خاطر نشان کرد: امروز توانمندی نظامی ، موشکی و هسته ای ملاک ابرقدرت بودن نیست( هر چند برای امنیت و صلح جهانی مورد نیاز هست) ، بلکه قدرت در دست رسانه ای هوشمند متفکر، خرد ورز، اثر بخش و بر اساس روش مندی شنیدن، گوش دادن، ادراک و فهم نبض جامعه و رسانه ای دارای توان و قدرت تبیین و مهارت تجزیه و تحلیل عقلانی و انتقادی حقایق و واقعیت های جامعه است چرا که امروز دفاع از حق وحقیقت و حفظ اذهان و افکار مردم ، تبیین و بیان واقعیتها، بزرگترین عبادت و مجاهدت برای اصحاب رسانه بوده و تکلیف اجتماعی همگان به ویژه فعالان ، اندیشه ورزان ، قلم به دستان و کنش گران رسانه ای به عنوان طلایه داران و پرچم داران، جهاد تبیین است.
1401/08/26