نشست منطقه‌ای نمایندگان مردمی اعتکاف در گلستان

اولین نشست منطقه‌ای نمایندگان مردمی اعتکاف و مدیران‌کل سازمان تبلیغات اسلامی ۱۱ منطقه شرق و شمال شرق کشور که در سالن اجلاس سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان برگزار شد.

نشست منطقه‌ای نمایندگان مردمی اعتکاف در گلستان

به گزارش پایگاه خبری نهضت، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در این نشست اظهار کرد: ضرورت دارد تا نخبگان و روحانیون شرایط حساس کنونی و هجمه‌ای که از سوی بدخواهان به کشور وارد می‌شود را به درستی برای آحاد جامعه بازگو کنند.

نماینده ولی فقیه در گلستان تاکید کرد: وظیفه داریم که در مراسم اعتکاف، رویکرد استکبار جهانی و جنگ شدید رسانه‌ای دشمن برای جداکردن مردم با نظام به درستی برای جامعه به ویژه نسل جوان بازگو و تبیین شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد تا نخبگان و روحانیون شرایط حساس کنونی و هجمه‌ای که از سوی بدخواهان به کشور وارد می‌شود را به درستی برای آحاد جامعه بازگو کنند.

حجت الاسلام سیدرضا تکیه‌ای مسئول ستاد مرکزی اعتکاف کشور شعار اعتکاف امسال را تحت عنوان "اعتکاف، تجلی اخلاق و معنویت" اعلام کرد و گفت: اعتکاف، اربعین و گروه‌های جهادی از مصادیق آشکار منویات مقام معظم رهبری در تبیین فراز ششم از بیانیه گام دوم است.

وی به تدوین سند راهبردی اعتکاف با اهداف سه‌گانه اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفی، وحدت رویه در بستر و تداوم اعتکاف سه هدفی هستند تا این رویداد اثرگذار تحول آفرین فراموش نشود.

حجت الاسلام تکه ای فضاهای معنوی کشور را نسبت به فضاهای فرهنگی، تفریحی، تفرجی، بوستان‌ها، اماکن ورزشی و دیگر فضاها کم دانست و اضافه کرد: سایر فضاها نسبت به اماکن معنوی در برخی موارد بیشتر هم هست ولی در فضاهای معنوی محدودیت جدی در کشور وجود دارد.

در ادامه غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برنامه‌های اعتکاف باید متناسب با اهداف و نیازهای نوجوانان و جوانان باشد و اگر الگوی ارائه شده برای روحیات جوانان سازگار نباشد قطعا تمایل برای حضور در اعتکاف نخواهند داشت.

وی گفت: باید در زمان برگزاری مراسم اعتکاف، نیازسنجی و نظرسنجی انجام شود و این کارها در سال‌های بعد مورد نظر قرار بگیرد.

منتظری ادامه داد:  گردآوری خاطرات معتکفین از نکات مهمی است که باید در نظر مسوولین و متولیان امر قرار بگیرد و همچنین کتابی در خصوص کمیت و کیفیت این آیین معنوی چاپ و نشر شود تا در جامعه اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام ناصر شکریان‌ معاون هماهنگی امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: اعتکاف از سنت‌های احیا شده امام راحل است و باید تلاش کنیم این مراسم‌ها به صورت مردمی برگزار شود.

وی ابراز کرد: در کنار اهتمام به واگذاری مسوولیت برگزاری این مراسم به مردم، نهادهای متولی فرهنگ هم باید برای برپاداشتن بهتر اعتکاف برنامه ریزی کنند و توجه به اثرگذاری تربیتی آن را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام شکریان خاطرنشان ساخت: رسانه‌ها در بسط و گسترش و فرهنگ‌سازی اعتکاف می‌تواند نقش اساسی ایفا کنند.

حجت‌الاسلام نورالله ولی‌نژاد مسسول ستاد مردمی اعتکاف گلستان هم با اشاره به اینکه مومنین در سه روز اعتکاف به خودسازی و نزدیک شدن به خداوند می‌اندیشند، تاکید کرد: مردم در حوزه معنویت قدم‌های محکم‌تری بر می‌دارند و می‌توانند پشتیبان محکم‌تری برای کشور باشند.

وی بیان کرد: یکی از ثمرات اعتکاف ترقی و نورانیت انسانیت است و می‌تواند آینده روشنی را به همراه داشته باشد.

ولی نژاد با بیان اینکه اعتکاف بهترین زمان برای اصلاح است و معتکفین از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به اعتکاف و به ویژه حضور جوانان در این مراسم تاکید دارند و همه باید برای تحقق این هدف تلاش کنند.

در پایان حجت الاسلام عباسعلی گرزین مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان اظهار کرد: اعتکاف یکی از زیباترین مناسک دینی ما برای ارتباط عمیق بین انسان و خدای خودش است.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند اعتکاف نشان دهنده رشد معنویت در جامعه است لذا بنا بر این شد که برای گسترش این فرهنگ عبادی معنوی تلاش بیشتری خصوصا در بحث مردمی سازی اعتکاف صورت گیرد.

حجت الاسلام گرزین گفت: پیش بینی است که امسال جمعیت دو برابری نسبت به قبل از کرونا در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف استقبال داشته باشیم. 

1401/10/18