در دههٔ اخیر، بازیهای الکترونیک بهطور ویژه موردتوجه قشر نوجوان و جوان جامعه قرار گرفته است؛ با وجود این، همچنان بازیهای غیرالکترونیک، ماهیت اجتماعیفرهنگیِ خود را در جامعه حفظ کردهاند. بازیهای غیرالکترونیک، مهمترین انگیزه برای فراغت در جمعها و ارتباطهای فامیلی هستند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، براساس پیمایش اخیر مؤسسۀ «بینا» با موضوع «مصرف کالاها و خدمات فرهنگی»، میزان انجام بازیهای غیرالکترونیکی به دلیل داشتن هویت و ماهیت اجتماعی، حتی در سنین بالا به صفر نمیرسد و این روند تا 70سالگی ادامه دارد.
دربارۀ بازیهای غیرالکترونیک، تفاوت جنسیتی بر میزان انجام بازی، تأثیری ندارد.
پرطرفدارترین بازیهای غیرالکترونیکی در جامعه عبارتند از:
منچ و مارپله 56 درصد
اسم فامیل 54 درصد
لگو یا پازل 42 درصد
پاسور یا تخته 36 درصد
شطرنج 34 درصد
پانتومیم 32 درصد
فوتبال دستی 32 درصد
طناب بازی 31 درصد
دارت 28 درصد
مافیا 16 درصد
اما دربارۀ بازیهای الکترونیکی، میزان بازیکردن با افزایش سن کاهش مییابد.
در تمام سبکهای بازیهای الکترونیکی (موبایل، کامپیوتر، کنسول و آنلاین) آقایان بیش از خانمها بازی میکنند.
زمان بازی خانمها و آقایان با تلفن همراه از حدود 50سالگی به صفر می رسد.
زمان بازی با کنسول، در خانمها بعد از 30 سالگی و در آقایان بعد از 45 سالگی به صفر می رسد.
افزایش تحصیلات، تأثیر مستقیم بر افزایشِ میزان بازیهای الکترونیکی در همهٔ انواع آن دارد.
از میان کسانی که بازی الکترونیکی کردهاند، 10درصد در تلفن همراه یا آیپد، 4درصد در لپتاپ یا کامپیوتر و 2درصد در کنسول، بازی ایرانی انجام دادهاند.
بیشترین انگیزه فراغتی برای بازیهای الکترونیکی توسط افراد، تجربه هیجان اعلام شده است.
کسانی که بازی الکترونیکی انجام دادهاند بیشتر این بازیها را بهصورت تنها انجام دادهاند. این در حالی است که، انگیزه اصلی در بازیهای غیرالکترونیک، روابط اجتماعی است.
در مجموع میتوان اینطور خلاصه کرد که بازی الکترونیک فراگیر، جذاب و جوانپسند است و افراد در تنهایی و به قصد تجربهٔ هیجان و رقابت آن را انجام میدهند؛ حال آن که بازیهای غیرالکترونیک ماهیتی جمعی، دوستانه و بازیهایی برای همهٔ سنین هستند.
1401/10/26