تبلیغ و ترویج فرزندآوری و رشد جمعیت مبنای فعالیت های فرهنگی قرار گیرد

استادیار مدیریت آموزشی گروه مامایی دانشگاه پزشکی اردبیل گفت: تبلیغ فرزندآوری و رشد جمعیت باید اساس فعالیت فرهنگی باشد.

تبلیغ و ترویج فرزندآوری و رشد جمعیت مبنای فعالیت های فرهنگی قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، دکتر فیروزه اسدزاده منیر استادیار مدیریت آموزشی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نشست بانوان کنشگر فرهنگی و مسئولین هیئت های مذهبی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل با موضوع جمعیت و خانواده که در محل سالن اجتماعات مدرسه صدرا برگزار شد، در سخنانی، تنظیم خانواده و شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر را آغازی برای کاهش جمعیت در ایران عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته بنا به برخی مقتضیات زمان، تلاش برای کنترل جمعیت آغاز شد اما این کنترل ادامه یافت و به بحرانی که اکنون دچار آن شده ایم مبدل شد.

وی وضع جمعیتی در کشور ایران را بسیار نگران کننده عنوان کرد و گفت: طبق آمار جهانی ایران در میزان جمعیت در بین ۲۰۹ کشور، در رده ۱۴۶ قرار دارد که اگر در ۵ سال آتی این وضعیت بحرانی بهبود نیابد، ما به مدت ۱۱۳ سال متوالی با جمعیت سالمند روبه‌رو خواهیم شد.

اسدزاده وضع اقتصادی و مسئله معیشت را غیر مرتبط با فرزند آوری عنوان کرد و گفت: بسیاری از افراد بر این باورند که پایین بودن میزان درآمد خانواده ها عامل اصلی در کاهش فرزندآوری بوده و اقتصاد را الویت اصلی در ازدیاد جمعیت می دانند اما این در حالی است که خانواده های متمول و ثروتمند نیز تمایلی به ازدواج و یا فرزندآوری ندارند لذا فرهنگ سازی و تبیین خطرات کاهش جمعیت برای خانواده و جامعه می تواند در افزایش جمعیت موثر باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، فردگرایی و لذت جویی را از عوامل کاهش رغبت به فرزندآوری در خانواده ها عنوان کرد و گفت: در گذشته مصرف گرایی و میزان توقعات بسیار پایین بود و فرزندان با حداقل امکانات در نهایت سلامت و آرامش روحی پرورش یافته و از افراد موفق جامعه می شدند اما اکنون بنا به تبلیغات ضد فرهنگی در فضای مجازی، تک فرزندی و کوچک شدن خانواده ها باعث کاهش ارتباط اجتماعی در بین افراد شده است.

وی بر ضرورت هم افزایی و تعامل دستگاه های فرهنگی و متولیان جمعیت و خانواده در فرهنگ سازی ازدیاد جمعیت تاکید کرد و گفت: راهکارها و برنامه های جمعیتی از سوی نهادها و ادارات مختلف باید تجمیع شده و همچنین از روش های ارائه شده توسط کشورهای موفق در بحث جمعیت نیز استفاده کرد تا از بحران پیش رو عبور کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل فرزند را عامل دوام و بقای خانواده عنوان کرد و گفت: طبق آمار بعمل آمده میزان طلاق در خانواده های دارای ۲ فرزند و بیشتر، در رده پایین قرار دارد که این امر نشان از عمق بخشی به بنیان خانواده توسط فرزندان است.

اسدزاده اشتغال بانوان و فعالیت اجتماعی مادران را از دیگر عوامل کاهش فرزندآوری در خانواده ها عنوان کرد و گفت: حضور مادران در بازار کار و نیز افزایش هزینه نگهداری و مراکز مهد کودک، یکی دیگر از عوامل کاهش رغبت به فرزند آوری در بین بانوان شاغل است که می توان با اجرای تمهیدات لازم در اختصاص مراکز مذهبی و بخشی از مساجد به محل مهد کودک های کم هزینه و تامین برخی از هزینه های نگهداری فرزند می تواند راهکاری در افزایش فرزندآوری باشد.

وی در پایان از مسئولین هیئت های مذهبی و بانوان فعال فرهنگی و دینی خواست در جلسات تبلیغی و مجالس دینی در تبلیغ و تبیین اهمیت فرزند آوری و افزایش جمعیت تلاش کنند.

1400/10/19