رئیس سازمان دارالقرآن:
حجتالاسلام علی تقیزاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم درباره برنامه «محفل» گفت: دغدغه ما براي ساخت اين برنامه آن بود که بتوانیم يك برنامه قرآنی جذاب به سيما بياوريم که طیفهای گستردهای از مردم را پای تلویزیون بنشاند.
به گزارش روابطعمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام علی تقیزاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: برنامه «محفل» با محوریت شبکه سه سیما و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مرکز رسانهای نهضت شکل گرفت. از آغاز تولید این برنامه که حدوداً سه ماه پیش رقم خورد سازمان دارالقرآن از سوی حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مکلف شد تا فضای محتوایی برنامه را برعهده بگیرد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تاكيد بر اين كه جذابيت براي توليد اين برنامه در اولويت قرار داشته، اضافه كرد: دغدغه ما براي ساخت برنامه «محفل» این بود که بتوانیم يك برنامه قرآنی جذاب که طیفهای گستردهای از مردم را پای تلویزیون بنشاند، به سيما بياوريم. برنامههای قرآنی که در این سالیان زحمت کشیده شده بیشتر برای طیف متخصصان، قاریان و حافظان جذاب بوده است، اما اینکه نوجوانان و کودکان و طیفهای مختلفی از جامعه که به صورت تخصصی فعالیت قرآنی ندارند حس خوبی به کار قرآنی داشته باشند، مهمترین هدف برنامه بود.
او همچنین گفت: دغدغه بعدی در این برنامه استفاده از فرصتها برای انتقال معارف قرآنی است که تا حدی با حضور حجتالاسلام قاسمیان به عنوان یک فرد قرآنی که مسلط به معارف هستند، و همچنین تیم محتوایی که تلاش میکرد در کنار سوژهها و سناریوهای محتوایی بخشهای جذابی ایجاد کند، به هدف خود نزدیک شد. سعی کردیم فضای محتوایی را هم در این بین داشته باشیم. حال باید ببینیم که در آینده با نظر سنجیهایی که از مخاطبان انجام میشود چقدر توانسته به این هدف برسد. هرچند نقاط ضعفی هم در برنامه وجود دارد، اما برای سالهای آتی برطرف میشود و برنامه ارتقا پیدا خواهد کرد.
حجتالاسلام تقیزاده افزود: این برنامه تا حد خوبی توانسته طیفهای مختلف مردم را درگیر کند. این را بر اساس بازخوردهایی که شخصاً از طیفهای مختلف دیدهام میگویم. طبیعتاً بعد از اتمام برنامه بايد براساس نظر سنجیهای دقیق بررسی شود که برنامه چقدر موفق بوده است؟ ولی مسلم است که «محفل» به نسبت برنامههای قرآنی گذشته توانسته مخاطب را بيشتر درگیر کند. این امر باعث شد که اتفاقی جدید در جامعه و ارتباط با قرآن شکل بگیرد.
رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: ما در فضای قرآنی نتوانستهایم ابعاد مردمی سازی آن را جلو ببریم امادر فضای اهل بیت عصمت و طهارت موفق بودهایم؛ از برنامههای تلویزیونی تا قالبهایی که توسط مردم ارائه میشود. حجم مخاطبین در نظر سنجیها بالغ بر هشتاد درصد مردم ایران گفته اند که در طول سال حداقل یک مرتبه ارتباطی با فضای عزاداری میگیرند، اما در فضای قرآنی ضعفی وجود داشته است و آن هم عدم امتداد برنامههای قرآنی به تودههای مردم بوده است. «محفل» این فضا را هدف گرفته و به عنوان نقطه شروع، هدف خوبی بوده است اینکه ما چه میزان بتوانیم این هدف را گستردهتر کنیم باید با هماندیشی و ایدههایی که جامعه نخبگانی بعد از برنامه شکل میدهد، رونق بگیرد. «محفل» تا همین اندازه توانسته جذابیت قرآن برای طیفهایی که ارتباط ویژهای با قرآن نداشته اند ایجاد کند.
وي افزود: از همان ابتدای برنامه، دارالقرآن تیم ۵ نفره برای تولید محتوای این برنامه مستقر کرد. این تیم پیوسته با کادر اجرایی، تهیه کننده، داوران، سوژهها ارتباط داشتند. سازمان دارالقرآن به دلیل ارتباطش با مؤسسات و خانههای قرآن در سراسر کشور از این فرصت استفاده کرد و بالغ بر سه هزار سوژه معرفی شدند. بسیاری از این سوژههای انتخاب شده را سازمان دارالقرآن معرفی کرده و سعی بر برآورده شدن هر کمکی بود که عوامل اجرایی از ما درخواست کردند. ما فضای محتوایی را نیز در قالب سناریوهایی ایجاد کردیم.
او در پاسخ به گلایههایی که از سطح محتوایی شده، گفت: مشخصا برنامهای که میخواهد از شبکه سه سیما با مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال ارتباط بگیرد، با برنامهای که در شبکه چهار با مخاطب نخبگانی ساخته میشود متفاوت است. طبیعتاً از حدي بیشتر نمیتوان به موضوعات محتوایی تخصصی وارد شد. چون از جذابیت و هدف اصلی برنامه دور میشدیم. جذابیت یعنی کسی که پای برنامه محفل مینشیند در پایان حس خوب ارتباط گیری با برنامه داشته باشد. در ضمن آن، محتوای نیمهتخصصی هم که لازم بوده به مخاطب عام رسانده شده و مورد توجه قرار گرفته؛ لذا با توجه به هدف باید چنین امری را سنجید. اگر مخاطبان انتظار دارند با چنین برنامهای نظام اندیشه اسلامی قرآنی به مخاطب القا شود غرض برنامه این نیست.
وی در پايان خاطرنشان ساخت: دستههای دیگر محتوایی را نباید در قالب شبکه سه و برنامه محفل دنبال کرد بلکه برای آنها هم باید تدبیر خاصی چید و برنامههایی در این راستا ایجاد کرد. بنا داریم در تابستان ساخت چنین برنامههایی را ادامه دهیم. امید داریم در تابستان برنامههای تلویزیونی مفهوم محور و جدیتر قرآنی را به شبکههای برنامهریزی صدا و سیما برسانیم که طبیعتاً مخاطب آنها با مخاطب «محفل» متفاوت خواهد بود.
1402/01/19