میثاق با سیدی از دیار اهل قلم

رئیس حوزه هنری در تجدید میثاق با شهید آوینی؛ به درستی می‌داند که پیمودن راه و منش شهید آوینی، نیازمند شناخت مبانی فکری و ایدئولوژی اوست چرا که شهید آوینی، مقالات بسیاری دربارهٔ حقیقت هنر و … نوشته است که می‌تواند به عنوان نقشه راهی برای تمام هنرمندان انقلابی و بویژه هنرمندان حوزه هنری باشد.

میثاق با سیدی از دیار اهل قلم


به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، هرساله در سالروز شهادت «شهید سید مرتضی آوینی» یعنی بیستم فروردین ماه، حوزه هنری همچون سنوات گذشته «هفته هنر انقلاب اسلامی» را به یاد سید اهل قلم برگزار می‌کند و طی برگزاری مراسم‌های مختلف و برپایی نماشگاه‌های متعدد هنری؛ «چهره سال هنر انقلاب» نیز در روز ۲۷ فروردین ماه به جامعه هنری معرفی می‌شود. این در حالی است که این مراسم همواره در اولین روز «هفته هنر انقلاب» با حضور در مزار شهید آوینی در بهشت زهرا (س) همراه است تا راه و رسم این شهید هنرمند، همچون چراغی تابناک؛ مسیر فعالیت حوزه هنری را نورافشانی کند.

امسال نیز محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری به همراه دیگر مدیران ارشد و تعدادی از کارمندان حوزه و جمعی از اصحاب رسانه با دو اتوبوس راهی مزار شهید آوینی شدند تا ضمن غبار روبی این مزار شریف و تجدید میثاق با سید اهل قلم و حضور در مرقد مطهر حضرت امام (ره) و برپایی نماز جماعت در حرم امام، ساز فعالیت‌های سالانه خود را با عطر و بوی آرمان‌های امام و شهید آوینی، کوک کنند.

 

میثاق با سیدی از دیار اهل قلم

حضور گروه موسیقی هشت نفره بر سرمزار شهید آوینی و نواختن سرود‌های انقلابی همزمان با تجدید میثاق اهالی حوزه هنری با شهید آوینی از برنامه‌های جذاب این دوره بود.

 

میثاق با سیدی از دیار اهل قلم

مزار شهید آوینی توسط کوروش زارعی مدیر هنر‌های نمایشی حوزه هنری با گلاب شست‌وشو و نونوار می‌شود و اهدای دسته گل‌های رنگارنگی که از سوی حاضرین به مزار شهید آوینی تقدیم می‌شود، مزار شهید را مملو از گل می‌کند. این درحالی است که مزار شهید آوینی هیچگاه بی مشتری نیست و همواره بسیاری از اهالی هنر در روز‌های مختلف بویژه در سالگرد شهادت این شهید بزرگوار به دیدار او می‌شتابند. در کنار مزار شهید آوینی، مزار محمد سعید یزدان‌پرست از همرزمان او دیده می‌شود که او نیز در روز ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حالی که به همراه شهید آوینی درحال بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان» بودند با مین برخورد کرده و به شهادت می‌رسد.

 

میثاق با سیدی از دیار اهل قلم

شهید آوینی را همه با فیلم‌های مستند بسیار تاثیرگذار «روایت فتح» می‌شناسند. روایتِ فتح مجموعه‌ای از فیلم‌های مستندی است که در رابطه با رویداد‌های نظامی- سیاسی، جنگ ایران و عراق توسط گروه تلویزیونی جهاد سازندگی ساخته شد و تدوین، نویسندگی، نریشن و صدا گذاری آن نیز برعهده مرتضی آوینی بود که زمان تولید آن از اولین سال‌های جنگ ایران و عراق آغاز و تا هنگام شهادت وی نیز ادامه داشت. این مستند تلویزیونی به بررسی اتفاقات جبهه و مصاحبه با سربازان ایرانی می‌پرداخت و در هر قسمت بنا بر موقعیت‌های زمانی به بررسی یکی از فرماندهان ایرانی یا عملیات‌های نیرو‌های ایرانی تمرکز داشت که در قالب پنج مجموعه تولید شد و هنوز هم یکی از بهترین مستند‌های جنگ محسوب می‌شود.

رئیس حوزه هنری در این تجدید میثاق با شهید آوینی؛ به درستی می‌داند که پیمودن راه و منش شهید آوینی، نیازمند شناخت مبانی فکری و ایدئولوژی اوست چرا که شهید آوینی، مقالات بسیاری دربارهٔ حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر دینی و سنتی، هنر انقلاب و… نوشته است که می‌تواند به عنوان نقشه راهی برای تمام هنرمندان انقلابی و بویژه هنرمندان حوزه هنری باشد.

1402/01/20