رئیس سازمان دارالقرآن الکریم؛

باید در کنار تحول به دنبال «انسان‌های تحول‌گرا» باشیم

حجت‌الاسلام اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم معتقد است که هر تغییری تحول به‌حساب نمی‌آید ضمن اینکه باید در کنار هر تحولی به دنبال انسان‌های تحول‌گرا باشیم.

 

 

 

باید در کنار تحول به دنبال «انسان‌های تحول‌گرا» باشیم

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست «بررسی چگونگی تحول در ساختار امور فعالیت‌های قرآنی کشور» با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های قرآنی و صاحب‌نظران این عرصه با اجراوکارشناسی مهدی صفری در سالن شهید تقوی خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در این نشست که علاوه بر حجت‌الاسلام مهدی اخوان‌صباغ «رئیس سازمان دارالقرآن الکریم»، حجت‌الاسلام حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سید علی سرابی؛ قائم‌مقام شورای عالی قرآن، جواد شیخ اکبری؛ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، عبدالرضا حاجیلری؛ مدیرکل راهبری و پژوهش معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی و عضو گروه تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ولی یاراحمدی؛ صاحب‌نظر امور قرآنی، محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان حضور داشتند. رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بابیان اینکه اگر قرار باشد یک سند یا یک عمل را بررسی کنیم نیاز به یک‌پایش علمی و حقیقی داریم و نه گمانه‌زنی اظهار داشت: در پیش‌های حقیقی این‌گونه نیست وقتی خوبی‌ها را در کنار مشکلات کشور قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم خوبی‌ها بسیار بیشتر از مشکلات است اما انسان این‌گونه است که معمولاً مشکلات را بیشتر می‌بیند. بنابراین نیاز است یک‌پایش علمی دقیق به عمل بیاید. قطعاً آنهایی که ۱۸ سال پیش زحمت کشیدند و منشور و شورا را طراحی کردند به دنبال یک تحول و اثربخشی در جامعه بوده‌اند، یک سری مشکلات را هم دیده و با آن نگاه این برنامه‌ریزی را انجام داده‌اند.

وی افزود: هر تغییری تحول به‌حساب نمی‌آید و باید بر روی این بسیار تأکید کرد. اینکه از یک ساختار عبور کنیم تا به یک ساختار دیگر برسیم، تغییر است و الزاماً تحول نیست. اینکه ما یک سازمان باشیم یا ۱۰ سازمان و یک کار داشته باشیم یا ۱۰ کار و بعد تغییراتی در ساختارها و سازمان‌ها ایجاد کنیم، الزاماً تحول‌آفرینی نکرده‌ایم. تحول آنجایی است که ما مبنایی با یک‌چیزی مشکل داشته باشیم و نخواهیم آن را داشته باشیم و لذا آن را تغییر اساسی دهیم. تغییر بنیادی دادن تحول است و نه تغییر روبنایی و فرقی نمی‌کند که ما یک سازمان متمرکز باشیم یا شورای توسعه.

در کنار تحول باید به دنبال انسان‌های تحول‌گرا باشیم

حجت‌الاسلام اخوان صباغ اضافه کرد: نکته دیگر این است که در کنار تحول در برنامه و تحول در ساختار باید به دنبال انسان‌های تحول‌گرا باشیم، یک‌زمانی باوجود برخی افراد به‌هیچ‌عنوان تحول ایجاد نمی‌شود. افرادی مانند سردار سلیمانی که با تشکیل سپاه قدس تمام دنیای اسلام را تحت سیطره خود قرار دهد. چنین انسان‌هایی هستند که تحول‌آفرین می‌شوند. همین ساختار اگر در اختیار یک فرد دیگر بود نمی‌توانست تحول ایجاد کند. درباره اینکه چه تضمینی برای تحول وجود دارد، قطعاً تا الزامات تحول در نظر گرفته نشود هیچ تضمینی برای تحول وجود ندارد. مقام معظم رهبری فرمودند انقلاب ساختاری ایجاد کنید یعنی این سدهایی که خودمان درست کرده‌ایم بشکنیم.

شورای توسعه در فضای سیاست‌گذاری موفق بوده است

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: قرارگاه به این معنی است که یکجا سیاست‌گذاری و آن سیاست را هدایت و راهبری کند. ما شورای توسعه را در فضای سیاست‌گذاری و نوشتن منشور و طراحی نقشه بسیار موفق می‌بینیم. شورای توسعه را باید با نگاه کلی نگاه کنیم، اگر شورای توسعه به‌عنوان یک مرکز استراتژیک طراحی‌شده است باید بگویم این مرکز استراتژیک نیست بلکه مرکز تدوین اسناد و مرکز مطالعه اسناد است.

نگاه قرارگاهی یعنی عملیاتی کردن درست اسناد بالادستی

وی بابیان اینکه وظیفه قرارگاه چیست؟ یادآور شد: شما کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جامعه جویا شوید مردم ذهنیتی از شورا ندارند درصورتی‌که قرار بود انقلاب فرهنگی ایجاد کند. در نوشتن اسناد شاید برخی مواقع موفق بوده باشد اما در عملیات موفق نبوده است به‌این‌علت که نگاه قرارگاهی را پیاده نکرده است. نگاه قرارگاهی به این معنی است که سیاست‌های کلان را از بالادست بگیرد و ببیند رهبر، ولی، امام و مسئول جامعه چه می‌گوید و آن را به بهترین نحو پیاده کند.

باید دیدگاه‌های رهبری در فضای قرآنی پیگیری شود

حجت‌الاسلام صباغ در پایان اذعان کرد: در فضای قرآنی باید دید مقام معظم رهبری چه چیزی می‌خواهد،‌ همان راهبرد اصلی ما خواهد بود. عملیات هم طراحی می‌شود و تکثر هم هیچ مشکلی برای قرارگاه ایجاد نمی‌کند، البته به این شرط که توان همدیگر را منفی نکنند. من مجوز موسسه می‌دهم در کنار من یک سازمان دیگر با همان مدل مجوز می‌دهد! چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون قرارگاه خوب مدیریت نمی‌کند. اینجا باید قرارگاه ورود کند و به دستگاه‌ها تذکرات لازم را بدهد.

1400/10/26