از حاشیه تا متن ضیافت صمیمانه افطار عوامل برنامه «محفل» با حجت الاسلام قمی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست صمیمانه با عوامل برنامه تلویزیونی «محفل» و صرف افطار، پای صحبت‌های آن‌ها نشست.

از حاشیه تا متن ضیافت صمیمانه افطار عوامل برنامه «محفل» با حجت الاسلام قمی

از حاشیه تا متن ضیافت صمیمانه افطار عوامل برنامه «محفل» با حجت الاسلام قمیساعت حدود ۵ عصر و پس از تكاپويي براي به پايان رساندن كارهاي روزمره، راهی بهارستان و یادمان شهدای سرچشمه شدیم. 
پيش از ما حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تعدادي از مدعوین رسيده بودند. حجت الاسلام قمی مشغول گپ و گفت با حاضران بود و به‌طور طبيعي بيشتر بحث‌ها پيرامون برنامه تلویزیونی «محفل» می‌چرخيد؛ برنامه‌ای که خود، بهانه‌ای بود برای محفلی که در آن حضور یافته بودیم. یکی در اثنای صحبت‌ها برای آقای قمی قرآن تلاوت می‌کرد و فضا را به حال و هوایی معنوی می‌کشاند و یکی ديگر از اتفاق‌های رخ داده در پشت صحنه ضبط برنامه تعریف می‌کرد و ميزبان، با اشتیاق به حرف‌های مهمانان گوش سپرده بود.

ديگران هم رفته‌رفته از راه مي‌رسيدند؛ از خبرنگاران چند رسانه تا عوامل تهیه، ضبط، تدوین و پخش برنامه. کمی بعد احمد ابوالقاسمی از قاریان برجسته کشور که جزو داوران «محفل» هم بود از در وارد شد؛ همه به احترام او از جا برخاستند. با اين كه  حرف و سخن‌هاي صمیمانه عوامل برنامه «محفل» با حجت الاسلام قمی گل انداخته بود اما زمان به حوالي اذان مغرب رسيده و بايد كم‌كم‌ جلسه شروع می‌شد. هنوز برای حضور چند مهمان شاخص دیگر چشم‌ها به در دوخته شده بود كه تلاوت قرآن با صدای احمد ابوالقاسمی جلسه را رسمیت بخشيد.

پس از صحبت‌های دبیر جلسه و توضیحاتی درباره نشست صمیمانه عوامل برنامه تلویزیونی «محفل» با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سید مرتضی احمدزاده مدیرگروه معارف شبکه سه سیما گفت: «بحث خدمت به قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در شبکه سه برنامه ریزی شد؛ با توجه به تجربه‌ای که از قبل در برنامه «حسینیه معلی» داشتیم، به فکر ساختن برنامه‌ای با همین قالب در موضوع قرآن افتادیم؛ برنامه‌اي در يك قالب و فرمی به دور از مسابقه و با حضور بزرگاني در آن حوزه که برای مردم هم جذاب هستند.»

وي افزود: «این موضوع به اتاق فکر‌هایی در سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه رسانه‌ای نهضت، بزرگتر‌های قرآنی و شورای عالی قرآن رفت و همه این مجموعه‌ها کمک کردند که کاری بدیع برای خدمت به قرآن ساخته شود و خدا را شكر كه «محفل» بااستقبال خوبی در فضای عمومی و ميان مردم در کشور‌های مختلف اسلامی قرار گرفت.»

مدیرگروه معارف شبکه سه سیما مهم‌ترین عامل موفقیت برنامه «محفل» را اخلاص عوامل سازنده آن دانست و اعلام کرد که در سال‌های بعد هم برای ساخت برنامه‌های اینچنینی براي كسب موفقیت‌های بیشتر تلاش خواهد شد.
هنوز صحبت‌هاي احمدزاده تمام نشده بود كه حامد شاکرنژاد، از دیگر داوران برنامه تلویزیونی «محفل» با همان روحیه شوخ طبعي كه در برنامه از خود نشان مي‌داد، با هیجاني خاص و شوخی‌های همیشگی خود وارد شد تا حاضران در جلسه که با فرارسیدن ساعات پایانی روزه‌داري، كم‌رمق شده بودند را به وجد آورد. او مستقیم به صدر جلسه رفت و با چند نفر دست داد و آن‌ها را در آغوش کشید. کل کل‌های او با ابوالقاسمی که نشان از صمیمیت و رفاقت آن‌ها داشت، لبخند به لبان حاضران نشاند.  

اندکی بعد علی فروغی مدير شبکه سه سیما نیز به این جمع صمیمانه پیوست. پس از دقایقی با ذکر یک صلوات جلسه دوباره رسمیت يافت و سید محمد هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه تلویزیونی «محفل» گفت: «گروه تولید برنامه بسیار جوان و از متولدان دهه ۷۰ و ۸۰ بودند؛ تیم جوانی که با همه توان برای ضبط برنامه کمک می‌کردند. کارگردان برنامه ما متولد ۷۷ بود که با وجود تداخل ضبط برنامه با مراسم ازدواجش بازهم پای کار ماند.»

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: «سختی کار ما این بود که باید به اساتید بزرگواری که هرکدام در حوزه خود بسیار برجسته هستند، نکاتی را يادآوري مي‌كرديم که شاید موجب دلخوري آنها مي‌شد. همچنين گاهی باید جدا از شخصیتی که همیشه از آن‌ها دیده مي‌شود، ظاهر می‌شدند و براي شيريني برنامه گاهی نیاز بود اين اساتید شوخی کنند و خاطره‌اي بگویند که شاید اين كارها با شخصیت همیشگی‌شان در جلسات ديگر منافات داشت.»

در ادامه پس از پخش یک کلیپ از گزیده صحنه‌های برنامه «محفل»، ابوالقاسمی گفت: «جالب‌ترین نکته‌ای که در بین عوامل تولید این فیلم به چشم مي‌خورد، اخلاص و دغدغه مندی آن‌ها برای انعکاس فعالیت‌های قرآنی و خدمت به این کتاب آسمانی بود. اینکه یک مجموعه با تفکری واحد به برنامه سازی می‌پرداخت نکته مهمی بود که به ما هم اعتماد به نفس می‌داد.»

شاکرنژاد هم در اين نشست بیان کرد: «سال‌ها می‌خواستیم چنین اتفاقی در صدا و سیما بیفتد كه نیفتاد، اما اراده و هدف  گروه تولید با همکاری مسئولان شبکه سه که برادرانه به ما کمک کردند چنین اتفاقی را رقم زد. »

پس از صحبت‌های کوتاه سایر عوامل و دست اندرکاران ساخت و تولید برنامه محفل، حجت الاسلام و المسلمین قمی ضمن تشکر از عوامل سازنده برنامه گفت: «یکی از عواملی که باعث جذب مخاطب به برنامه «محفل» شد همین شوق و ذوق عمیق مردم ما به قرآن کریم است.»

او ادامه داد: «امتداد این برنامه در سطح جامعه، بیش از استمرار آن اهمیت دارد. امیدوارم پیوست‌های جدی اجتماعی برای امتداد پیام و محتوای این برنامه در سطح کلان اجتماعی برنامه ریزی شده و گامی برای بسط مفاهیم قرآنی در میان خانواده‌ها و لایه‌های اجتماعی برداشته شود.»

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: «برنامه «محفل» صرفاً به دنبال پر کردن اوقات فراغت مردم نبود و گمانم این است که می‌تواند موج جدی اهتمام به قرآن را در جامعه شکل دهد و باید این موضوع را جدی بگیریم. نباید به یک برنامه تلویزیونی بسنده کرد و باید از موفقیت این برنامه برای ايجاد یک حرکت بزرگ قرآنی در سطح اجتماعی بهره بگیریم و این موضوع را با جدیت دنبال کنیم.»

در ادامه نیز از زحمات عوامل برنامه تلویزیونی «محفل» با اهدای هدایا و لوح‌های تقدیر، قدردانی شد. پس از آن نیز حاضران در فضایی صمیمانه واقع در مجموعه سرچشمه به صرف افطار پرداختند.

1402/01/25