حجت‌الاسلام سید حسین موسوی،نویسنده کتاب «مثبت سه»:

رسیدن کتاب «مثبت سه» به چاپ بیست و ششم، پیام دارد

پویش ملی کتاب خوانی «مثبت سه» با همکاری «جامعه‌ایمانی مشعر» و «سازمان تبلیغات اسلامی تهران» برگزار شد.

رسیدن کتاب «مثبت سه» به چاپ بیست و ششم، پیام دارد

 

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، پویش ملی کتاب خوانی «مثبت سه» با همکاری «جامعه‌ایمانی مشعر» و «سازمان تبلیغات اسلامی تهران»  برگزار شد. این کتاب گزیده‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام «سید حسین موسوی» با موضوع جمعیت در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری در حرم حضرت معصومه (س) و جلسات هیئت «یامهدی (عج)» واوان است که با اضافاتی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب ضمن پاسخ به سؤالات و ابهام‌ها درباره جمعیت در پی پرده‌برداشتن از حقایقی مهم است که اگر امروز آن را نبینیم تبعات و بحران‌های حاصل از آن را باید در آینده نزدیک بپردازیم. گفتگوی ما را با حجت‌الاسلام «سید حسین موسوی» نویسنده کتاب مثبت سه بخوانید.

حجت‌الاسلام «سید حسین موسوی» متولد ۱۳۶۱ و پدر ۳ فرزند است. وی با بیان اینکه در اواخر دهه ۶ که بحث کنترل جمعیت مطرح شد در تبلیغات تصویر پدر و مادر کنار ۲ فرزند دختر و پسر نشان داده و تشویق به ۲ فرزند‌آوری می‌شد اما در عمل در دهه ۷۰ به بعد به تک فرزندی رسیدیم. از وجه تسمیه انتخاب نام کتاب اینطور می‌گوید: انتخاب اسم کتاب هم مفهومی است و به این معنا است که با ۳ فرزند هم مشکل جمعیت کشور حل نمی‌شود و ممکن است در تله جمعیتی که جمعیت‌شناسان مطرح می‌کننند بیفتیم. متأسفانه در چند سال گذشته به خاطر اولویت نشناسی طلایی‌ترین دوران فرزند‌آوری از دست رفت. ما خواستیم بحث۴ فرزند را مطرح کنیم تا در عمل به سه تا فرزند برسیم.

موضوع کتاب

از موسوی در باره موضوعات مطرح شده در کتاب سؤال می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: وقتی با مردم درباره فرزند‌آوری صحبت می‌کنیم مردم گره‌های ذهنی دارند. مثلاً مردم می‌گویند ما به سمت فرزندآوری زیاد برویم حرف مردم چه کنیم؟ آن‌ها ما رو شماتت می‌کنند من به این سؤال پاسخ دادم. یا مردم نسبت به رزاقیت خداوند شک دارند و این موضوع که خدا روزی‌رسان است هنوز حل نشده است. کتاب بخش‌های مختلف دارد اما یکی از بخش‌های مهمش موانع پیش روی فرزند‌آوری خانواده‌های ایرانی است. به طور مال بحث تربیت فرزندان است که خانواده‌ها می‌گویند ما نگران تربیت بچه‌هایمان هستیم در جامعه فساد هست و ارزش‌هایی که در جامعه است با ارزش‌های ما مغایرت دارد و ما به تمام این سؤال جواب دادیم. با وجود اینکه حجم کتاب زیاد نیست ناظر به به وضعیت کنونی جامعه سعی کردیم پاسخی جامع به سؤال‌ها بدهیم تا مردم با مطالعه این کتاب متقاعد شوند که نسبت به چشم انداز پیش روی جمعیت کشور قدمی برداریم. به طور کلی جمع‌بندی کتاب جوری است که خانواده‌های ایرانی را متقاعد کنیم نسبت به ازدواج به موقع اقدام کنند.

آسیب تک فرزندی

بخشی از کتاب مثبت سه به آسیب‌های تک فرزندی می‌پردازد. به گفته نویسنده این کتاب در حال حاضر ما بیش از ۴ میلیون زوجین تک فرزند داریم اگر بتوانیم نیمی از این جمعیت برای به دنیا آوردن یک فرزند دیگر قانع کنیم می‌توانیم‌امیدوار باشیم که تا حدودی از بحران خارج می‌شویم.

یکی از مباحث مهمی که در این کتاب به آن پرداخته شده است بحث «سقط جنین» است. موسوی می‌گوید: سقط جنین بحث مهمی در موضوع جمعیت است که گاهی از چشم کارشناسان جمعیت هم دور مانده است. آمار رسمی سقط جنین در یک روز هزار مورد است البته آمار غیر رسمی خیلی بالاتر از این تعداد است. به یک کلام آمار جمعیتی که با سقط جنین از بین می‌رود از شهدای ۸ سال دفاع مقدس بیشتر است.

پویش مثبت سه

پویش مثبت سه شنبه ۲۰ آذر در مجموعه سرچشمه کلید خورد و «حجت‌الاسلام و المسلمین قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم به این پویش پیوست. موسوی با اذعان اینکه این کتاب امسال چاپ شده و در این مدت کوتاه به چاپ بیست وششم رسیده است گفت: این آمار نوید این را می‌دهد که اتفاق مبارکی را رقم بزنیم وبزرگترین پویش کتاب خوانی مردمی تاریخ ایران را در ۱۴۰۰ با نگاه حکمرانی مردمی رقم بزنیم. ممنون هستم از اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران آقای سهرابی و جامع اسلامی مشعر آقای آب فروش که این دو مجموعه این جریان مردمی را پشتیبانی کردند. ولی اصل قصه، قصه مردمی و هیئت یامهدی(عج) واوان است. وی ادامه داد: ما سال ۱۳۹۷ این تجربه را داشتیم وهیئت ما اولین پویش کتابخوانی را با کتابی با عنوان« عوامل نشاط در خانواده» در واقع ۸۸ هزار و پانصد جلد از آن کتاب چاپ شد و به دست مردم رسید. در این پویش جوایز متنوعی گذاشته بودیم که یکی از جوایز یک دستگاه ماشین سواری پراید بود و یک رکورد هم آنجا زدیم و پیش‌بینی‌مان این است که در پویش مثبت سه رکورد پویش‌های قبلی را بزنیم.

پیام روشن

موسوی با بیان اینکه حواسمان باشد رهبر معظم انقلاب در مسائل فرهنگی و اقتصادی همیشه‌امید بخش صحبت می‌کنند اما در مسأله فرزند‌آوری نه تنها فرمایشات‌ایشان‌امید بخش نیست حتی در سخنرانی سالگرد رحلت امام(ره) موضوع پیری جمعیت را «دهشتناک» نامیدند. از سال ۱۳۹۰ که‌ایشان در خراسان جنوبی بحث فرزندآوری و ایران ۱۵۰ میلیونی مطرح کردند، ۱۰ سال گذشته و‌ایشان ۵۰ مرتبه به بحث فرزند‌آوری و جوانی جمعیت اشاره فرمودند.

وی افزود: با اجرای مصوبات اقتصادی فقط مسأله اقتصادی تا حدودی حل می‌شود ما معتقدیم گره کار گره نگرشی و فرهنگی است. مثلاً در دو استان گیلان و گلستان نکه ۲ استان ثرتمند ما هستند نرخ باوری‌مان پایین است شمال ایران درحالیکه استان‌های فقری مثل سیستان و بلوچستان بیشترین آمار فرزند‌آوری را دارند یا وقتی در شمال تهران با وجود وضعیت اقتصادی نرخ باروری از جنوب تهران بسیار پایین‌تر است نتیجه می‌گیرین موضوع مالی و اقتصادی نیست و گره اصلی گره فرهنگی است و ما برای باز کردن این گیره به‌عنوان یک هیئت می‌گویم باید با مردم گفتگو وآن‌ها را توجیه کرد. یکی از قالب‌ها و ابزار‌ها کتاب است و تلاش می‌کنیم قدمی برداریم.

موسوی در پایان گفت: اینکه کتاب مثبت سه به چاپ بیست ششم رسیده یعنی پیامش روشن است. بعضی می‌گویند آیا با کتاب خواندن موضوع جمعیت حل می‌شود پاسخ ما این است که ما یک هیئت در کنار صدهزار هیئت دیگر هستیم. ما معتقدیم نباید منتظر باشیم که دولت چه می‌کند هرکدام از ما به سهممان باید قدمی برداریم.

معرفی کتاب مثبت سه

کتاب ۱۹۱ صفحه‌ای که به همت انتشارات «هیئت امروز» جامعه‌ایمانی مشعر منتشر شده است، فصول مختلفی دارد. فصل اول درباره دلایل کنترل جمعیت در ایران سخن گفته و شعار اشتباه «فرزند کمتر زندگی بهتر» را که سال‌ها بر سر زبان‌ها بود، مورد بحث قرار داده است. فصل دوم ضرورت فرزندآوری را به دلیل خطر‌ها و معضلات گوناگون بررسی کرده و در فصل سوم به اهمیت فرزندآوری از دیدگاه اسلام و قرآن و روایات پرداخته است. فصل چهارم آثار و برکات فرزندآوری را بررسی کرده و در فصل پنجم به عوامل فرزندآوری و سیاست‌های تشویقی در این زمینه را مورد توجه قرار داده است. در فصل ششم موانع فرزندآوری اعم از عوامل اجتماعی، فرهنگی و... بررسی شده است. در فصل پایانی میزگرد مهم و کاربردی و سه پیوست توصیه‌های مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی افزایش جمعیت و راهبرد‌ها و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است.

1400/10/26