حجت‌الاسلام قمی در نشست ناشران وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی:

یکی از مسیرهای شمول جهاد تبیین استفاده حداکثری از ظرفیت چاپ و نشر کتاب‌های اثرگذار است

سه گروه کودکان، نوجوانان و بانوان در اولویت مخاطبین سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

یکی از مسیرهای شمول جهاد تبیین استفاده حداکثری از ظرفیت چاپ و نشر کتاب‌های اثرگذار استبه گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جمع مؤسسات انتشاراتی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید از ظرفیت تبلیغی هیأت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها در چرخه ترویج کتاب استفاده کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های مؤسسات انتشاراتی سازمان تبلیغات در نمایشگاه کتاب، افزایش فروش در بخش کودک و نوجوان در میان این مؤسسات در نمایشگاه کتاب امسال را اتفاقی مبارک دانست و بیان کرد: حوزه کتاب کودک و نوجوان جزو وظایف ما است که در این بخش دچار ضعف‌هایی هستیم و باید نسبت به آن اهتمام مضاعفی داشته باشیم و جبران مافات کنیم.

وی تألیف و توزیع حوزه کتاب را نسبت به نیاز جامعه و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از این عرصه فرهنگی، با فاصله زیاد توصیف کرد و گفت: در حوزهٔ جهاد تببین با فرمایشات رهبر انقلاب، حکایت ایجاد تکان در حوض نیست، بلکه توقع متلاطم کردن اقیانوس است. جهاد تبیین، حجاب و خانواده سهم و شأن معتنابهی در سبد تألیف کتب دارند که باید گام‌های بلندتری در این مسیر برداریم، البته به مدد تلاش‌های شما موفقیت‌هایی حاصل شده، اما به این میزان نباید بسنده کرد و باید به فکر پیشرفت در این حوزه باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه به اهمیت عرصه کودکان و نوجوانان و حوزه بانوان اشاره کرد و گفت: ما با قلم و تألیفاتمان می‌توانیم به افزایش «امید» و «امیدآفرینی» در کشور کمک کنیم، همانطور که می‌شود در بحث «خانواده» نیز به ملزومات آن مانند حجاب، فرزندآوری و ... ورود کرد و نقش اساسی خانواده در جامعه را به رشته تحریر درآورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ظرفیت بالقوه مساجد، هیأت‌ها و مجالس قرآنی در تبلیغ کتاب اشاره کرد و ادامه داد: اینکه همچنان مساجد یا محافل قرآنی ما با کتاب پیوند نخورده، دردناک است. ما بیش از این می‌توانیم از ظرفیت تبلیغی هیأت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها در چرخه ترویج کتاب استفاده کنیم. کاش همان‌طور که برخی از هیأت‌ها فضای بازی برای کودکان در نظرگرفته‌اند، بخشی‌ هم برای کتابخوانی کودکان تعبیه کنند و شاهد پیوند بیشتر کتاب با مساجد و هیأت‌ها برای قشر کودکان و نوجوانان باشیم. 

وی بیان کرد: یکی از آرزوها و توفیق‌هایی که دوست دارم به آن دست پیدا کنیم، این است که بگویم تفاوتی در زیست‌بوم فرهنگی کشور رقم خورده است و بین جامعه و نهادهای تبلیغی فرهنگی و کتاب پیوند واقعی بر قرار شده باشد.

در پایان این نشست از زحمات مؤسسات انتشاراتی خانواده سازمان تبلیغات اسلامی تقدیر بعمل آمد.

گفتنی است مؤسسات انتشاراتی سوره مهر، نشر بین‌الملل، امیرکبیر و صاد در نمایشگاه کتاب در تعداد جلد کتاب فروخته شده ۴۸ درصد و در میزان فروش کتاب ۱۱۶ درصد در نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌اند.

1402/03/17