آیت الله آل هاشم:
نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: به اذعان بسیاری از صاحب نظران تبلیغ یک هنر است و این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و این دو بال لازمه رسیدن انسان به اوج معرفت هستند و در مقابل اگر از بعد علمی هنر تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تاثیر خود را از دست خواهد داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، آیت الله سید محمدعلی آل هاشم در مراسم آغاز بکار رویداد استانی «تبلیغ جریان ساز و تحقق جهاد تبیین» که در آستانه یکم تیر سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: ۴۱ سال از تاسیس این نهاد به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل (ره) میگذرد، نهادی که با تعدد ماموریتهای مهم دینی و فرهنگی روبروست.
وی با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحب نظران یک هنر است، اضافه کرد: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تاثیر خود را از دست خواهد داد، چون علم و هنر دو بال رسیدن انسان به اوج معرفت هستند و از هم دوشی این دو مولفه جامعه منافع بسیاری خواهد برد.
امام جمعه تبریز هدفمندی، شور و شوق برای نجات انسان ها، توجه به عوامل موثر در جهت گیری و سلوک دینی را بخشی از شئون مقام تبلیغ برشمرد و خاطر نشان شد: برخی گمان میکنند پیامبران برای سعادت همه انسانها آمده اند، اما بر اساس مفاهیم قرآنی پیامبران آمده اند تا با بسترسازی شرایط لازم از سوی آنها، انسانها حقیقت جهان را بپذیرند و مقدمه چینی برای انتخاب آزادانه هدف افعال و اعمال تبلیغی پیامبران در قرآن کریم عنوان شده و انبیاء حقایق را به مردم عرضه میکنند و این مردم هستند که با انتخاب خود به سراغ هلاکت یا حیات میروند، اما مهم این است که این انتخاب از سر آزادی و آزادگی باشد.
وی تصریح کرد: ما به عنوان مبلغان باید همانند پیامبران برای نجات انسانها ولع داشته باشیم و به سمت اموری برویم که در سعادت انسانها اثرگذار باشد و بر این اساس پس از معرفت افزایی جامعه باید به عامل عاطفی و انگیزشی در امور تبلیغی توجه کرده و زمینه توجه به اصول معرفتی را فراهم آوریم.
آیت الله آل هاشم ادامه داد: در این میان اثرگذاری تبلیغ در قالبهای مختلف خود مرهون ویژگیهایی از جمله تلاش تخصصی برای درک جامعه متناسب با دین و تحقیق تخصصی برای فهم کامل مخاطب است و هر مبلغ باید ابتدا تلاشی تخصصی برای درک معارف دین و شناخت مسایل داشته و سپس ظرفیت ها، میلها و آسیبها را بشناسد، چون قرار است پس از مهندس افکار، طبیبی قهار در این زمینه باشد و در غیر اینصورت گفت و گوی مبلغ و مخاطب آن هم در شرایط پر هیاهوی امروزی اتفاق نخواهد افتاد و به جریانی یک طرفه و بی اثر تبدیل خواهد شد.
وی کم گویی و سخنان کوتاه، موجز و مفید را از مهمترین نکات کاربردی برای اثرگذاری تبلیغ عنوان کرد و گفت: جمع آوری تخصصی محتوا، انگیزه سازی مناسب ابتدایی و فرآیندی، تحریک احساسات، لحاظ عقلانیت، نظام مندی محتوا، توجه به بحرانهای انسان امروز، زبان و شیوه بیان موثر، تبلیغ چهره به چهره و مجازی، استفاده از زبان هنر، لزوم توجه به اثرگذاری بر مخاطب و استفاده از شیوههای نوین تبلیغ و مطالعه مستمر و روزآمد بودن از دیگر الزامات یک مبلغ در شرایط کنونی است.
نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه اکنون یک هم افزایی و البته نوآوری در بین دستگاهها و نهادهای فرهنگی استان به وجود آمده و این امر میتواند زمینه ساز انجام اقدامات قابل توجه و مهم در این بخش باشد و ارگانهایی همچون مجموعه اوقاف و امور خیریه نیز میتوانند با قرار دادن ظرفیتها و امکانات موجود خود در اختیار نهادهای فرهنگی تسهیل گیر انجام این اقدامات باشند.
گفتنی است در پایان این مراسم علاوه بر اعلام رسمی آغاز بکار قرارگاه جهاد تبیین اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی تحت عنوان رویداد استانی «تبلیغ جریان ساز و تحقق جهاد تبیین»، از حجت الاسلام حسین قدوسی و حجت الاسلام شیخ جواد باقری بنابی به واسطه یک عمر مجاهدت و تلاش در عرصه تبلیغ دینی و نیز محمد فرشکاران رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به واسطه حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامههای فرهنگی و دینی تجلیل به عمل آمد.
1402/04/01