حجت‌الاسلام محسن قنبریان:

کم حجاب‌ها هم می‌توانند مومنان را امر به معروف کنند

حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان در دومین نشست سفیران گفتمان محرم ۱۴۰۲ که با حضور ۳۱ کارشناس اعزام مبلغ و ۹۰ مبلغ گفتمان ساز در قم در حال برگزاری است، بیان کرد: تاکید حضرت اقا همیشه بر این بود که در عین اتحاد و همبستگی، به اصلاح معضلات و مشکلات جامعه بپردازید.

کم حجاب‌ها هم می‌توانند مومنان را امر به معروف کنندبه گزارش‌ روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محسن قنبریان در نشست سفیران گفتمان محرم امسال گفت: بنای نظریه اجتماعی اسلام بر ولایت است؛ آن‌گونه كه فرموده‌اند «بنی الاسلام علی خمس...» ولایت مهم‌ترین این ارکان است؛ ولایت اصل مهمی است که باید حدود و ماهیتش مشخص شود.

قنبریان ادامه داد ولایت دو نوع است: ولایت عرضی ولایتی عمومی است که شامل حال تمام مسلمین حتی منافق، فاسق و مستضفان فکری می‌شود که ثمره ویژه این ولایت، جامعه سازی است. ولایت عرضی آرام آرام جامعه را پالایش می‌کند و به آرامش می‌رساند. طبق این نگاه، تمام مردم جامعه بر هم ولایت دارند حتی کم حجاب‌ها هم می‌توانند مومنین را امر به معروف و نهی از منکر کنند. اما ولایت طولی مخصوص معصوم و در زمان غیبت به فقیه محول می‌گردد و ویژگی این ولایت این است که نظام ساز است. ولایت عرضی به منزله تار و پود جامعه است و لازمه اعمال ولایت طولی است. پیامبر اکرم (ص) برای تشکیل حکومت اسلامی در مدینه ابتدا ولایت عرضی با صلح بین قبیله اوس و خزرج و ایجاد اخوت و برادری میان مهاجران و انصار نهادینه کردند و سپس ولایت طولی خود را ايجاد فرمودند.

قنبريان درباره مراتب ولایت طولی نيز گفت: مراتب ولايت طولي عبارتند از: اول محبت، دوم ارادت كه البته همان محبت شدید است. در مرحله سوم نصرت و درنهايت ولایت و سرپرستی. آنچه سبب ایجاد ولایت عرضی بین مسلمانان مي‌شود، همان مرتبه اول ولایت طولی، یعنی محبت است. امام حسین علیه السلام بخاطر از بین رفتن ولایت عرضی در جامعه به شهادت رسید. هرچه امر سیاسی سنگین‌تر باشد باید ولایت عرضی و پیوستگی بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام قنبریان افزود: ولایت عرضی مانند سکه‌ای است که دارای دو رو است، یک روی آن امر و نهی است و روی دیگر آن نصرت و یاری است. ولایت طولی نیز مانند سکه‌ای است که دارای دو رو است، یک روی آن اطاعت و پیروی و روی دیگر آن تضمین و ضمانت است. شهید مطهری سه مرحله برای نهی از منکر بیان می‌کند: ۱- پند ۲-بند ۳-تدبیر؛ این سه گانه باید در جمهوری اسلامی محقق شود؛ اما رسالت اصلی ما در حوزه پند و تدبیر است.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجنتی مدیر کل امور مبلغین به بیان اهداف برگزاری این نشست سه روزه پرداختند.

1402/04/01