مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد:
مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای مقابله با بمباران فرهنگی دشمن باید برنامههای محله محور و با سرمایه گذاری روی مساجد به عنوان قلب تپنده اقدامات فرهنگی اجرا شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی در نشست با مدیرکل، معاونان و کارشناسان فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی اظهر داشت: فعالیت نیروها و زیر مجموعههای سازمان تبلیغات اسلامی نیز همانند نیروی انتظامی قائل به زمان مشخص نیست و به صورت شبانه روزی تلاش میکنند و این مجاهدت در عرصه فرهنگی و دینی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه رویکرد گذشته سازمان در عرصه فرهنگی بر مبنای «بجای مردم و برای مردم کار کردن» بود، ادامه داد: این رویکرد هر چند در زمان خود موثر و کارآمد بود، اما باید توجه کرد که فضای فرهنگی امروز جامعه و جهان بسیار تفاوت کرده و مدل فرهنگی ما نیز باید نسبت به گذشته تغییر کند.
قایم مقام بنیاد هدایت تصریح کرد: امروز سرعت تحولات در حوزههای مختلف و تنوع قالبهای آنها به حدی بالاست که با کوچکترین غفلتی از این قافله عقب خواهیم ماند و سرعت، روشها و سطح دربرگیری و درگیری اطلاع رسانیهای امروزی به کل با دهه شصت متفاوت است و، چون کنترل و مدیریت چنین بسترهایی نیز در دست ما نیست، غفلت از حکمرانی فرهنگی فضای دیجیتالی و مجازی چالش و پیامدهای سنگینی به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: غفلت ما از این فضا بنا به اقتضائات دوران کرونا باعث عقب ماندگی ۱۰ ساله فضای فرهنگی به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان و نتیجه آن در اغتشاشات اخیر مشخص شد به طوری که در بررسیها میبینیم که فضای زیست فکری و فرهنگی این نسلها به هیچ عنوان قابل تحلیل و بررسی با معیارهای معمول و مرسوم نیست و خروجی این بمباران فرهنگی، ذبح و به مسلخ رفتن جوانان و نوجوانان در فضای مجازی شده است.
حجت الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه مخاطب از نحوه تبلیغهای مرسوم گذشته اشباع شده و به گفته رهبری همه باید در عرصه تبلیغ فرهنگی ورود و مشارکت کنند، گفت: بر همین اساس در سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال راهبری فرهنگی در سطح جامعه و در حوزههای مختلف هستیم تا مخاطب از مواجهه با ما حال خوش بدست آورد و احساس کند اقدامات ما قدمی برای برداشتن باری از دوش آنهاست.
وی اضافه کرد: دولت و نظام در حوزه فرهنگی هزینه سنگینی میکند، اما چون این هزینهها در سطح سازمانها و نهادها خرد شده، به چشم نمیآید و از سوی دیگر نحوه هزینه کرد این منابع بسیار برای دولت گران است و در واقع برای انجام کارهای فرهنگی چندین برابر خود هزینههای این اقدام برای مجموعههای متولی اعتبار صرف میشود و در نهایت چیزی برای انجام خود امور فرهنگی باقی نمیماند و این اقدامات خروجی و اثرگذاری چندانی ندارند هر چند که اعتبارات برای حوزه فرهنگی بسیار ناچیز است.
مدیرکل پارلمانی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در مقابل خدمات مردمی در بخش فرهنگی هم به لحاظ هزینههای اجرا پایینتر و هم از باب خروجیهای موثر بسیار ارزشمندتر هستند و بر همین اساس باید نگاه غالب کار دولتی به استفاده از ساختارهای مردمی در طراحیهای فرهنگی تغییر کند.
وی خاطر نشان شد: در این میان سازمان تبلیغات اسلامی باید ریل گذار و تسهیل گر حضور گروههای مردمی باشد، چون با ایجاد این فرصت ظرفیتهای قابل توجهی برای اجرای کارهای عظیم با هزینههای بسیار پایین در سطح جامعه بالفعل خواهند شد.
حجت الاسلام غلامی در زمینه مخاطب شناسی اقدامات فرهنگی نیز خاطر نشان شد: با وجود برنامههای گسترده و پر هزینه تنها یک جامعه مخاطب خاص داریم و حوزه گستره اثر کار فرهنگی مجموعههای دولتی محدود است و قشر خاکستری به حق مخاطب فرهنگی هیچ نهاد حکومتی نیست چرا که این نهادها اساسا برنامهای برای ارائه به این اقشار ندارند و تلاشی برای ارتباط موثر و اقناع با آنها نشده در حالی که مراجع بزرگ برای ارتباط مستقیم با مردم از هر فرصتی حتی در حد طی پیاده یک مسیر نیز استفاده میکردند.
وی ادامه داد: ما در حالی ارتباطی با این قشر از مخاطب نداریم که وی در مقابل تحت انواع هجمهها و بمبارانهای تبلیغاتی و رسانهای غرب قرار دارد و بدلیل همین عدم ارتباط موثر با اقشاری که مخاطب ما نیستند، نگاه و ذهن آنها با محتوای دلخواه غرب اشباع شده و اقناع و مواجهه با آنها برای رفع گرههای ذهنی شان وظیفه مبلغان فرهنگی است.
قائم مقام بنیاد هدایت طرد این افراد را آفتی به مراتب بدتر دانسته و اظهار داشت: افزایش حوزه اثر از مخاطب خاص به مخاطب عام تنها موقعی اتفاق خواهد افتاد که همه اجزای فرهنگی جامعه خود را در قبال این حوزه مسئول و خود را مقر فرماندهی و مبلغ فرهنگی بدانند چرا که طبق فرموده مقام معظم رهبری، تبیین فرهنگی فریضهای حتمی و فوری است.
حجت الاسلام غلامی بر لزوم به رسمیت شناختن مخاطب قشر خاکستری با این ویژگیها تأکید کرد و گفت: برای مقابله با بمباران فرهنگی دشمن باید برنامههای محله محور و با سرمایه گذاری روی مساجد به عنوان قلب تپنده اقدامات فرهنگی اجرا شوند و در این مسیر پیوند محله ای، خانوادگی و برادری با محوریت مساجد باید مورد توجه باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در جامعه گفت: انتظار ا دولت انقلابی سیزدهم این است که برنامهها و اقداماتی مشخص و مؤثر را به منظور ساماندهی این بخش اجرا کند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی همچنین با اشاره به برخی مطالبات استخدامی و انتظارات معیشتی کارکنان مجموعه تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امیدواریم با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامی در مقام مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی، شاهد گشایشهایی در این زمینه از طریق قوه مقننه باشیم.
1402/04/10