احمد چینی از پیرغلامان اهل بیت (ع):

«خدمت به مردم» رمز پویایی هیئات مذهبی است

احمد چینی از پیرغلامان اهل بیت با اشاره به سخنان رهبری در مورد پویایی هیئات؛ این پویایی را در گرو تعامل بین مداحان، وعاظ و هیئتی‌ها برشمرد و خدمت‌رسانی را رمز پویایی هیئات دانست.

«خدمت به مردم» رمز پویایی هیئات مذهبی است
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، احمد چینی از «مداحان پیشکسوت کشورمان» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان با اشاره به دیدار رهبری با جامعه مداحان از این دیدار به‌عنوان دیدار مرید و مراد یادکرد و اظهار داشت: شرایط کرونایی کشور موجب شد تا جامعه مداحی دو سال از دیدار حضوری رهبری محروم باشند لذا این دیدار یکی از دیدارهای شیرین و دل‌چسبی بود که عشق مداحان به رهبری را دو صدچندان کرد و خود حضرت آقا هم در ابتدای سخن از اینکه فرصتی ایجادشده تا دیدار حضوری با مداحان داشته باشند ابراز خشنودی کردند.

وی افزود: خوشبختانه مقام معظم رهبری اشراف کاملی بر حوزه مداحی و اشعار آیینی دارند و در همه این دیدارها به نکته‌های ظریف و قابل‌تأملی اشاره می‌کنند و امسال هم ضمن تائید نوآوری، جامعه مداحی را از ورود به عرصه‌های موسیقی و تغییر هویت مداحی بر حذر داشتند.

حاج احمد چینی تأکید کرد: نباید موسیقی ولو کم آن‌هم وارد حوزه مداحی شود این توصیه‌ای است که هم رهبری و هم حضرت امام (ره) بارها به جامعه مداحی داشتند. بحث دیگر، انتخاب اشعار قوی و با محتواست که می‌تواند هیئت را به جوش‌وخروش معنوی بیندازد و دل‌ها را آماده فیض کند.

این مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام درعین‌حال یادآور شد: باید مداحان در انتخاب اشعار و مقتل‌های خود، ظرافت به خرج دهند و با دوری از اشعار ضعیف و سخنان نسنجیده، بهانه به دست رسانه‌های بیگانه ندهند.

به گفته وی، مداح باید با زمانه حرکت کند و از مسائل داخلی و خارجی پیرامون خود مطلع باشد و از ورود به دسته و احزاب سیاسی دوری کند.

وی، بحث مهم دیگر رهبری در این دیدار را توجه به عرصه جهاد «تبیین و روشنگری» عنوان کرد و گفت: حضرت آقا از هیئت به‌عنوان مرکز مهم تبیین مفاهیم و معارف اسلامی یادکردند. این در حالی است که باید مداح به‌عنوان موتور حرکت هیئات در امر روشنگری، جلودار باشد و با مجهز شدن به علوم روز و همراهی و تعامل با علما و مراجع و دلسوزان نظام در این امر پیش‌قدم باشد.

این مداح پیشکسوت اهل‌بیت علیهم‌السلام ادامه داد: پویایی که مقام معظم رهبری از هیئات انتظار دارند درگرو همکاری و تعامل بین مداحان، وعاظ و هیئتی‌هاست و یکی از رموز پویایی هیئت، خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه به هنگام گرفتاری و بلایای طبیعی است.

وی در پایان ارتباط مداحان با عُلما و مراجع تقلید را به‌منظور مصون ماندن از حاشیه‌ها مورد تأکید قرارداد و نقدپذیری را نشانه رشد و بالندگی جامعه مداحان برشمرد.

1400/11/06