مرکز رصد بینا | علیرضا‌ نائینی مدیرعامل جديد موسسه دیده‌گستر فرهنگ بینا:

مرکز رصد بینا، بايد چشم بینای فرهنگ و جامعه باشد

عليرضا نائينی گفت: «بینا» مرکز رصدی برای انعکاس درست صدای مردم و آگاهی آنان از مسائل کشور است؛ درصورتی که این آگاهی از مردم دریغ شود، این خلاء با اطلاعات نادرست پر می‌شود. 

مرکز رصد بینا، چشم بینای فرهنگ و جامعهبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا نایینی مدیرعامل جديد مرکز رصد بینا مطرح کرد: در سیاست‌گذاری کشور ضروري است كه درك درست از واقعیت حوزه فرهنگی اجتماعی وجود داشته باشد.

مدیرعامل مرکز رصد بینا درباب ضرورت وجود موسسه بینا گفت: ما موسسات پژوهشی بسیار، و پژوهش‌های زیادی داریم. اینکه مرکزی وجود داشته باشد که بتواند از مجموع پژوهش‌ها، پیمایش‌ها، مطالعات و افکارسنجی‌هایی که در کشور است استفاده کند و در لایه‌ تصمیم‌گیری، یک شناخت جامع را از وضعیت فرهنگی اجتماعی کشور، به سیاست‌گذاران ارائه کند. نسبت موضوعات با یکدیگر را بسنجد، روند تغییرات را مطالعه کند، گزارش دهد و آینده‌پژوهی کند. به خاطر چنین خلائی بود که مراکز رصدی مانند موسسه افکارسنجی بینا، در یک دهه اخیر تاسیس شدند.

نایینی اضافه کرد: به دلیل تاکیدات رهبری در حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، و درک این ضرورت در سازمان تبلیغات بود که یکی از رسالت‌های اصلی سازمان شد و مرکز رصد بینا اینگونه صورت گرفت. ماموریت اصلی مرکز رصد بینا، سنجش وضعیت و تغییرات فرهنگی اجتماعی است. 

او درباره مخاطبان و جامعه هدف مرکز رصد بینا چنین پاسخ داد: یکی از مخاطبان اصلی مرکز رصد بینا؛ سیاست‌گذار و مدیران اجرایی کشور هستند. این مرکز تسهیل‌گر تصمیم‌گیری مدیران است. مخاطب دیگر مرکز رصد بینا پژوهشگران و مدیرانی هستند که در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی فعالیت دارند. خروجی مرکز رصد در اختیار تمام این گروه‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: مردم هم از چند حیث می‌توانند مخاطب مرکز رصد باشند. اگر مردم را به مثابه کنش‌گران و فعالان عرصه فرهنگ در نظر بگیریم، که انتخاب‌مند و کنش‌مند هستند؛ باید از تغییرات، روند و دلایل تحولات، موجبات پدید آمدن و پایداری مسائل مطلع شوند. مردم هرچه آگاهی بالاتری داشته باشند، بیشتر می‌توانند کنش‌های خودشان را به عنوان کنش‌گر اصلی، مدیریت کنند.

او با تصریح بر اینکه اطلاع مردم می‌تواند یک آگاهی عمومی ایجاد کند، گفت: افزایش سطح آگاهی عمومی می‌تواند زمینه مطالبه تصمیم‌گیری درست در سیاست‌گذاران باشد. انعکاس درست صدای مردم و آگاهی آنان از مسائل تاثیرات شگرفی در بهبود فضای عمومی کشور دارد؛ و درصورتی که این آگاهی از مردم دریغ شود، این خلاء با اطلاعات نادرست پر می‌شود. 

وی بیان کرد: مخاطب اصلی مرکز رصد بینا سیاست‌گذار و مجری فرهنگی است که این اطلاعات در اختیار او قرار می‌گیرد. کسی که می‌خواهد تصمیم خود را بر پایه یک شناخت دقیق و روشمند از فضای فرهنگی اجتماعی کشور بگیرد.

 مدیرعامل مرکز رصد بینا اظهار کرد: عمده خروجی‌ها، داشبورد‌های اطلاعاتی و آماری از وضعیت شاخص‌ای فرهنگی اجتماعی است و بخشی نیز توضیحاتی در قالب گزارش‌های تحلیلی، توصیفات آماری و علت‌شناسی و پدیدارشناسی تغییرات است. به طور کلی مجموعه‌های رصدی تلاش می‌کنند در نقاط خلاء اطلاعاتی، پیمایش و افکارسنجی انجام دهند. اما عمده آنان از داده و اطلاعات مراکز پژوهشی و افکارسنجی استفاده کرده و گزارش و تحلیل‌های ثانویه ایجاد می‌کنند. این اطلاعات در اختیار گروه‌هایی قرار می‌گیرد که توان تجویزسیاستی دارد. این تجویز سیاستی در اختیار نهاد‌های سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد و تبدیل به یک تصمیم می‌شود.

علیرضا نایینی در پایان گفت: مرکز رصد بینا در طی سه سال گذشته، دو کار عمده کرده؛ در بخش اقدامات فرهنگی با تعریف و طبقه‌بندی زیست‌بوم‌های شناسایی شده، موفق شده بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های فرهنگی کشور و منابع و دارایی‌های فرهنگی و فیزیکی را شناسایی کند و آن‌ها را پس از سامان‌دهی در قالب یک سامانه در اختیار مدیران بگذارد. 
بخش دیگری نیز برآیند فرهنگی و انجام گرفتن ۱۰ پیمایش مختلف در باب مردم بوده ووضعیت مردم در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی سنجیده شده. مانند پیمایش مصرف کالا‌های فرهنگی و.... آخرین پیمایش نیز پیمایش دینداری بود که سومین موج پیمایش‌های دینداری سازمان تبلیغات بوده. ما امروز به واسطه این پیمایش می‌توانیم ۱۵ سال اخیر را از منظر دینداری مردم مطالعه کنیم.

گفتني است مؤسسه دیده‌گستر فرهنگ بینا وابسته به سازمان تبليغات اسلامي در تابستان ۱۳۹۹ به‌منظور پژوهش در موضوعات فرهنگی ـ اجتماعی و سیاست‌پژوهی داخلی و خارجی تأسیس شد.

1402/04/21